AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
675

Bästa oljan till 328i-99?

Pr
2
ProPrint
328i-99
Hej på er!
Tacksam för tips om den BÄSTA oljan till en 328i-99. Bilen skall "gå" i lite kallare klimat...dvs norra Sve. Alla tips tas varmt emot. Är rdet OK att blanda olika typer/fabrikat av oljor?

Ha det bra i "julruschen".

ProPrint
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Hej
BMW rekomenderar Castrol SLX LL-04.
Klassad och godkänd av BMW som "longlife" olja

//Peter
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Lite följdfrågor (tyckte de passa bra i denna tråd)

Har en 328i 98a..
Tänkte byta olja i bakaxeln. Ordnar billig olja genom jobbet, men de är agrols oljor. Är den "godkänd" av BMW, eller hur fungerar det? Samt vilken ska man använda??

Och växellådan, vet inte om man skulle bytt den oxå. Vet inte hur min bil gått, och inte heller hur och om den blivit servade de senaste 10.000 milen! =\

Vh Jonas
Kl
32
Klaas
525i -93
Hej ProPrint!

Ta en märkes helsyntetolja av märket du känner för. Viktigast är att inte slarva med oljebytesintervall. Själv kör jag Mobil 1 0W40 men det är lite av en smakfråga. Mig veterligen håller Mobil 1 renast, men det finns andra egenskaper en bra olja skall ha som jag har mindre koll på. Om du tänker på kallstart rekommenderar jag motorvärmare istället för att snegla på oljan enbart - mycket mer effektivt för att skona motorn.

Allmänt så kan man dock vara lite försiktig med att inte hälla i de tunnaste oljor i en äldre motor med VANOS då motorns komponenter slits och oljetrycket som flyttar VANOSEN minskar genom internläckage, detta borde dock inte vara ett alltför vanligt problem i Sverige då det slår mest på mycket höga oljetemperaturer (120 deg C plus?). Borde inte röra dig, med äldre motor menar jag motorer med kanske 25000 mil plus. Din lär väl knappt vara inkörd :-)

En kommentar dock - oljans påverkan är överreklamerad. Bara du håller dig till sunt förnuft, undviker att rejsa in i varvtalsbegränsaren med kall motor och använder en märkesolja inom bytesintervallen kommer inte oljan begränsa livslängden av din motor. Vill du underlätta för motorn undvik att köra korta sträckor, ta cykeln istället eller promenera.

Undvik oljetillsatser (Slick50 och motsvarande).

Jonas:

Kolla om oljan uppfyller spec. Är du verkligen osäker om bilen har servats alls? Min nyligen införskaffade 525i med 21000 mil på klockan kommer iaf bytas all vätskor på, inkl. kylvätska och bromsolja.

/Klaas

Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
"" Kolla om oljan uppfyller spec. Är du verkligen osäker om bilen har servats alls? Min nyligen införskaffade 525i med 21000 mil på klockan kommer iaf bytas all vätskor på, inkl. kylvätska och bromsolja.

/Klaas ""

Jepp, är osäker på om den servats. Har väldigt "luddig" bakgrund! Tänkte oxå byta alla vätskor för säkerhetsskull. Eller iaf växellåda, bakaxel, bromsv... Har haft den inne på service precis och fått motoroljan bytt iaf. De andra tänkte jag göra själv!

Vh Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.