|
|
|
|---|---|
|
bilen är en 320i-90.. ibland startar den felfritt o knallar å går, men efter en stund så tappar den ork å dör, man kan hålla igång den en stund genom att pumpa på gasen men sen dör den.. när den stått under natten så startar den fint vid två tillfällen.. sak man starta den igen så e den död.. + att varvräknarn la av.. har sprejat "elsprej" i dom flesta kontakter.. min tanke va dålig jord men kopplade startkabel mellan batteriet å motorn, startade fint stängde av å testade igen startmotorn går ett varv lr ibland bara klickar.. ´startmotorn kan ju va dålig men bilen ska ju inte dö när man kör för att den e dålig? nån som har några tips?? tacksam för svar =) obs batteriet är inte dåligt!! mvh/jonas | |
|
Kolla bensinpumpen. |
|
|
jag skulle kolla generatorn direkt. |
|
Hälge |
edlund: hur har du konstaterat att batteriet ej är SLUT ? har du mätt upp laddningen i batteriet? har du även mätt generatorns laddspänning till batteriet. Ett fulladdat batteri mäter 12,74 volt. (med motorn avstängd samt efter ett par timmars vila) Laddspänningen bör minst vara 14,4 volt med motorn igång. Törs nog gissa på att felet ligger i generatorns "Laddregulator" finns nya på Biltema för 100:- du byter den på fem minuter. Nästan lika billigt att byta ut hela generatorn mot en sprillans ny BOSCH finns även dessa på Biltema 600:- |
|
va min kompis bil.. men vi hittade felet, de va jordkabeln fråm tråget.. va gängpaj där så vi flyttade kabeln å vips gick bilen felfritt.. hade också en tanke på generatorn, men vi slapp ju byta.. laddregulatorn va redan bytt såg helt ny ut, från biltema =).. tack för svar ändå! mvh/jonas |
|
| kolla soppa reläet ! | |
Hälge |
edlund: Dra en ny jordkabel från godset på generatorn och vidare till minuspolen på batteriet, sedan laddar generatorn optimalt. Om den nu är okay för övrigt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.