|
|
|
|---|---|
Mankan |
Någon som vet vad som händer om man krockar och har kört längre än man uppgett till försäkringsbolaget?Inga vilda gissningar tack! MVH Mankan |
BMW jonas |
det beror på om dom har sett hur långt du kört på ett år |
|
Har ingen aninng faktiskt.... go for 540 manuell |
|
|
Jag tror (sorry!) inte att det händer något särskilt. Iaf inte med ersättningen för skadorna som uppkommit. Dock kan du nog bli flyttad till en ny körsträckeklass med högre premie att betala retroaktivt. Jag är inte alls säker men det var ungefär så jag uppfattade det när jag diskuterade körsträcka med ett bolag. Har det redan hänt eller skall du teckna försäkring? Mellan körsträckeklasserna skiljer det ändå såpass lite att det är dumt att snåla. Ring och fråga så slipper du tvivla! |
|
|
jag frågade försökringsbolaget det (folksam) jag har för mig att det enda som händer är att du får betala in det extra som skulle batalats oim du uppgivit mera mil så att säga.. möjligtvis nån straffavgift. försäkringsbolaget måste också bevisa att du medvetet undanhållit den informationen. Ringer du och säger till att du kört lite längre så slipper du ju garanterat någon straffavgift.. |
|
|
De kan minska ersättningen vid skada, står det i mina försäkringspapper från LF. Så det är dumt att chansa på för lite mil. Med den nya loggen av körsträckan vid senaste besiktningen så kan dom kolla av det hela. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
Jirar |
Frågade mitt försäkringsbolag Aktsam ,Dom sa att ersättningen minskar samt att man riskerar att inte få en enda krona i ersättning i värsta fall. |
|
En bil är alltid försäkrad om den är påställd. Normfallet är som Matte säger att försäkringsbolaget kräver in en högre avgift retroaktivt, men det kan även vara som Jirar säger att ersättningen minskar och att försäkringsbolaget inte betalar ut ersättning. Vad man då får göra är att kontakta trafikförsäkringsföreningen (som ser till att alla bilar har försäkring) och förklara sitt fall. Problemet är väl om jag fattar avsikten med frågan, huruvida en helförsäkring upphör att gälla om du själv förorsakar en krock och inte har uppgett korrekt körsträcka? I värsta fall får du ingen ersättning alls, på grund av ett svikligt förfarande vid avtalstecknandet. Det krävs dock att försäkringbolaget kan visa att du haft denna avsikt redan vid tecknandet, eller att du efter förnyande har undanhållit den högre körstäckan. Detta innebär att om du har en bil som varit försäkrad flera år i samma bolag och du under dessa år kört mycket längre än angiven körsträcka kan stå utan ersättning när olyckan är framme (100-200 mil är inget att prata om, men kör du tex dubbla sträckan får du svårt att prata dig ur det). Ett problem med försäkringsbolag är att de gör egna utredningar angående vållandefrågan, vilket innebär att även om en polisutredning förklarar dig som icke vållande, kan försäkringsbolaget ändå anse att det är du som vållat olyckan. Detta är trots ologiken helt lagligt och beror på formuleringarna i försäkringsavtalet. Detta innebär även att försäkringsbolaget har rätt att göra egna tolkningar angående avtalsbrottet uppgivande av fel körsträcka. Det enda korrekta svar man kan ge på denna fråga blir då tyvärr; Krocka, och se vad de säger. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.