|
|
|
|---|---|
|
Japp då blev de min tur. Körde av kamremmen på 325:an igår. Försöka få den till ett garage, o plocka bort ventilkåpan o se hur de ser ut. Förväntar mig dock inte att de ska finnas något kvar som är helt. Ja ja är som de är. Får se om de går att fixa annars blir de skroten. ///Micke | |
|
Trist...Men tror du inte att det ändå vore idé att försöka hitta en "bättre begagnad" komplett motor istället för skroten? Så "fruktansvärt" dyrt borde det ju inte bli isf.. Tyvärr så tror jag också på totalras om nu kamremmen gått av..Dvs bättre att hitta en annan motor för direkt byte. OM du nu vill ha kvar vagnen. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Jo visst. Men de finns tyvärr inte många 325ix motorer till salu tyvärr. Bästa vore ju att laga min. Den gick som ett skott. Va ombyggd till 2,7l. Vet dock inte va de kommer att kosta. ///Micke |
|
| om kolvarna och cylinderväggarna har klarat sig hyffsat så är byte av topp smidigare än motorbyte och troligtvis billigare,för man vet ju heller inte hur frisk den begagnade motorn är från skroten. | |
| hur fort körde du när det hände?har gjort vid en del bmw som i princip har gått på tomgång när remmen gått,har bytt alla avgasventiler"bara"!men allt kan ju hända om man har otur! | |
|
dd: Vet inte hur fort de gick. Ca:50-60km/h kanske? ///Micke |
|
|
Trist men inte helt ovanligt på M20-motorn.... Har du tagit bort toppen eller ska bilen bort? Behöver du hjälp eller inte vill ha den kvar så skicka ett mail! ///Magnus |
|
svintoleffe |
Oftast så brukar man få byta all ventilerna, men kolvar o så brukar klara sig, . Länk Bimmern MVH Leffe |
|
E21-Racing: Tackar för eventuell hjälp. Ska försöka få ut den till Rörberg o plocka isär för att se hur de ser ut. Ser de hyfsat ut kanske jag fixar den annars blir de nog skroten. Vi får se hur de går. Ska försöka dra ut den till Rörberg idag. ///Micke |
|
|
Nu bär de av. Ska bogsera den till ett garage o riva lite. Ska bli intresant o se om de är ventilsallad ///Micke |
|
|
Hur långt hade den gått på den remmen? _______ /Chrille Länk |
|
|
Hur e det på M50 då? Dom har kjedja va? Mvh Jojje |
|
|
Okej, meddela gärna hur det går när du lyft toppen! joje81: M50 har kedja.... ///Magnus |
|
|
Hej på er. Va o rev lite idag. Plockade bort ventilkåpan. Resultat = 6 st vippor av. Förmodligen är nog ventilerna även slut. Plockade bort kylare, expansionskärl o luftburk idag. Blev lite mer plats nu. Ska bort med toppen under morgondagen för att se hur den ser ut. Hoppas bara den klarat sig hyffsat. Även kolvarna för den delen. Ser inte toppen o kolvarna allt förjävliga ut blir de nog så att jag reparerar. Återkommer med mer info. ///Micke |
|
|
Hur har det gått? fått bort toppen än?? ///Magnus |
|
|
Ja jag har fått bort toppen. 1st ventil hade klarat sig. kolvarna såg även bra ut, något litet jack men inget allvarigt. Har lämnat iväg toppen nu o fått konstaterat att de blir billigare o köpa en ny än att renovera. Ca: 5-6000:- skulle en renovering kosta. Blir till att köpa ny/beggad. Vill helst inte göra mig av med "bettan". Är ju min arbetshäst. ///Micke M5:an Länk |
|
|
För att trösta dig.. Jag smälte en kolv i min cossie förra året.. 6,000 rpm 220 km/h 1,6 bar laddtryck DÅ for kolven, fullt laddtryck ner i tråget, olja Ö V E R A L L T, stor grop i cylinder, toppen for, ja, tammefan allt gick åt skogen. Ny motor + renovering av den, 40+ lappar.. Känns de bättre nu? :) |
|
|
Tråkigt, men oftast blir det skador i den omfattningen när remmen brister! Dom topparna är det bristvara på oxå, vilket inte underlättar på beg. marknaden..... Om beslutet blir o göra dig av med bilen så hör av dig! ///Magnus |
|
|
Magican: Då kanske mitt är lite lindrigare. Så tack så mycket för trösten. E21-racing: Jo, de är SKIT svårt att hitte beggade toppar till m20b25. Finns bara fabriksnya med 2års garanti o ett pris på ca:8500:-. Köper inte en sådan. Har hittat en topp idag. Komplett, dock med kammen på sidan om men de gör inget. Ska iallafall monter min kam. Ska få ge 4000:-. Visst inte billigt de heller men vad gör man. ///Micke M5:an Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.