|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har nyligen gått från 325 till 523-96..större familj osv. Jag är jättenöjd med bilen...men har märkt ett svagt klonkande ljud från höger fram när jag kör i gupp. Är det någon som vet hur jag kan checka upp bussningar länkarmar osv...eller finns det något känt problem i 5 serien som kan härledas till detta. Det är ju en tung bil. Tacksam för alla svar | |
| hissa upp bilen och känn på alla "leder" om det är glapp, du kan ta ett litet bändjärn o känna efter med, dock inte med hela din tyngd. | |
|
Ok..ska ner och testa och bända lite...tackar |
|
| Har också klonk när jag kör över ojämnheter med min bil.Och i det fallet så är det stabilisatorstaget som glappar | |
|
på min 540 var det "klonk" i smågupp.. bytte pendelstagen som håller i krängningshämmaren å då blev det tyst.. kostar typ 250:- per sida på bmw pappa man har köpt på biltema för hundra år sen typ ett stetoskop med metallstav längst ut.. mycket bra att höra vad det är dom klonkar i för leder och dylikt.. |
|
| Hade en klonkande styrled på min 540. Passade bra in på din beskrivning. | |
|
Samma klonkande här och man kan testa pendelstagen genom att köra på en jämn väg o svänga fram o tillbaka klonkar det då så byt pendelstagen...min blev tyst efter byte i helgen |
|
|
Kan de inte varar krängningshämmaren? Hade samma fel på farsans merca, bytte krängningshämmarna o de blev tyst. Har sama klonk ljud i min nu, tänkte börja me o byte krängningshämmarna. ///Schumi |
|
|
Lite lurigt med olika benämningar på dessa prylar men jag har klonk i min och BMW-verkstan sa att det är de övre länkarmarna som behövs bytas. /Lasse |
|
|
På min 530 , -01 , E39 byttes massor. Allt från kuggstången ,bromsbelägg , hjullager , bärarmar , de små pendelstagen men det blev tyst först då vi bytt de sk casterstagen, de som går från bärarmarna fram mot rambenet. Det var kulleden i det högra staget som var glappt trots att den mätning man gjorde på verkstaden med den speciella tolken inte påvisade något glapp. Hoppas det hjälper andra.Ett tips är att som den senaste mekanikern gjorde är att lossa en del i taget , ut och provköra. Nu är den ett nöje att köra , tidigare klunkade det vid körning i låg hastighet på dålig väg. Som nu på vintern över isknölar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.