AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.084

Kondens/imma insida vindruta E46

Har under de senaste två veckorna vid två tillfällen drabbats av en obehaglig immbildning på insida vindruta. Vid bägge tillfällena var det regn och temperaturen kring 0 grader C. Tre respektive fyra personer i bilen. AC och Auto aktiverade på klimatpanelen och temperaturen inställd på drygt 20 grader. Kondensen uppstod vid bägge tillfällena efter några mils körning och löstes genom aktivering av defrosterläge. Vid återkoppling till autoläge återkom imman. Jag har aldrig råkat ut för detta med E39:an eller tidigare med E46:an. Problemet är att när man kör fläkten i defrosterläge och har en varm bil så blir det varmluft i ansiktet med klagande passagerare som följd...
Någon som har liknande erfarenhet? Lösning?

/Udo Dirkelsniff

Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag har märkt att imman fäster lättare när rutan är skitig (insidan)
Jag putsade sedan försvann mitt problem. Testa.

//Player
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag vet att raklödder funkar på badrumsspeglar så det kanske kan vara ett tips!?

Se till att ingen ser dig dock... ;)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
öööö
kolla att värmepaketet inte läcker då luktar dä sött
dä kan bli en hinna på rutan
Player: Skitig insida kan nog stämma ska testa med rengörning. Det är AC:ns fel att rutan blir smutsig på insidan enligt en arbetskamrat...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Självklart löser inte raklöddret fukten i bilen men rutorna immar inte.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Udo dirkelsniff: Om kupefiltret behöver bytas kan regelbunden imma uppstå på rutorna som du beskriver. Nu låter kanske detta lite osannolikt med tanke på att din bil är en 05:a och att man bör byta filtret varannan service, men om bilen rullat långt kanske det kan vara detta som spökar?

Ett bra tips att bli av med imma är annars att rikta värmen mot golvet istället. Så här års beror imman ofta på fukt som förare och pasagerare drar in på mattorna i bilen. Håller man torrt där försvinner mycket av fukten i kupen.
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Liten snabb universalkur mot imma,

1. öka fläkthastigheten

2. öka temperaturen

3. styr lyften mot rutorna

I de temperarurer som är ute nu så tror jag inte att AC-aktivering hjälper. Kan till och med försämra om AC'n kopplas på och det blir frost på kylelementet som sedan smälts....
Mitt tips är att vaxa insidan på rutan. funkar klockrent!

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
du menar inte vanligt bilvax??
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag har ett liknande problem som trådskaparen, men mitt artar sig som följer:

Om bilen står ute när det är fuktigt så får jag en stor ansamling på insidan av vindrutan, i nederkant mot instrumentpanelen på passagerarsidan (stor som en handflata ungefär) det blir vattendroppar av det till slut, alltså inte enbart fukt. Startar jag bilen och drar igång defrostern så försvinner det inom 5 min.

Några orsaker som jag kan tänka på:

* Vindrutan kanske inte sluter tätt?!

* Något som är "trasigt" i den ventilationskanalen som släpper in fukten. Kan det sitta något spjäll som inte stänger?

* Det där kupéfiltret som någon talade om i tråden, kan det vara felorsaken? Mitt filter byttes för 1700 mil sedan (14 månader).

Är det någon som har något tips?

Mvh/ Niclas
Har samma problem som Heden, hade frost innanför vindrutan nu på kvällen när jag skulle starta bilen.
Ro
177
Roman2007
740 IA -95 E38

Troligen värmepaketet som det e knas på,för då immar den igen....

Merca gå och lägg dig!!!
BMW RULES!!!!
Fast mitt och Hedens problem (som jag förstår) uppstår ju när bilen inte ens är igång och har stått flera timmar när det är fuktigt ute.
Har du kollat golvet överallt i bilen så det inte är blött?
Ibland kan det läcka in regnvatten och då kan det bli fukt på rutorna när bilen står still.

Mvh Jens
Kollade inte, fast det regnade inte på hela dagen (för en gångs skull) så kan inte vara det heller. Blir det inte imma/frost innuti om det inte sluter tätt någonstans?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag tror att jag har hittat "lösningen". Det var någon som skrev här på Autopower att om man stänger av AC´n någon kilometer innan man skall parkera bilen så hinner systemet "torka". Jag har nu testat det i några månaders tid, och jag tror att det fungerar :)

Sen pm det är rätt eller fel att göra så vet jag inte, men testa gärna du också Yourstone! :)

Mvh/ Niclas
Ok ska testa, tack för tipset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.