AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
742

Kolla automatlådeoljan på 540ia

du
30
duccen
530D -07 e61
Lite pinsam fråga, men hur kollar man automatlådeoljan på en 540iA -99:a. Hittar ingen sticka merän oljestickan.

Känns lite som när jag jobbade på mack för 15 år sedan och blev lurad ut att kolla kylarvätskan på en bubbla :)

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du behöver normalt sett inte kolla nivån.
Men du kollar nivån via påfyllningspluggen som sitter på lådan. Skaffa en liter växellådsolja i sportflaska med slang, ha bilen på tomgång. hissa upp den, skruva ur pluggen och fyll på tills det rinner ur. Viktigt att oljan i lådan har en temp på 30-50 grader vid kontroll/påfyllnad.
Sw
8
Swingan
BMW 740ia-1999
BMW 530ia-1993
Växlar växellådan korekt, och är där inget läckage? Isåfall rör den inte. Låt BMW kontrollera den om du tvunget måste.. Det skall vara en speciell olja som kostar 200:- litern. Att det är rätt olja är mycket viktigt, om man slår på en annan universal olja kan man få problem.. Jag brukar rekommendera att man byter olja i automaten var 12000 mil, och att detta görs på en auktoriserad BMW verkstad.. Mackar och ej auktoriserade verkstäder har jag erfarenhet att de inte har den information som behövs vilket relaterar att man kan få fel sorts olja, och för låg nivå.. Oljan som finns i är en lifetime olja som sägs att den alldrig behövs bytas men det skadar alldrig att göra ett byte (förlänger livslängden på lådan..)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.