|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Var och besiktigade bilen idag och fick en fin tvåa som löd "Spindelled, höger, glapp". Glappade rätt duktigt, tydligen dagens rekord :) Så till frågan. Hur åtgärdar man detta? Är det gummibussningarna som ska bytas eller? Vilka ska bytas isåfall, bara den som glappar eller? Och hur mcyket kan det kosta att fixa det? | |
|
Du byter givetvis hela spindelleden! ------ Länk |
|
|
Åfan. Jag är inte helt inne på det där med spindelleder och sånt. Trodde att spindelleden var en solid bit metall som satt med bussningar mot något nånstanns. Och att det var bussningarna som slets upp. :S Är det nr 4 (wishbone) på denna bilden som är spindelleden eller är jag helt fel ute? Länk |
|
| Egentligen är det där länkarmen, men spindelleden sitter fast på länkarmen och går inte att byta separat på E30. | |
| Klart att det går att byta spindelleden separat? | |
| Nja, det går iofs att byta bara själva leden. Men BMW själva säljer den inte löst. Kanske Motor-Nord, Bildelsimporten eller nån annan "pirathandlare" säljer lösa spindelleder..? | |
|
Spindelledan går att byta separat. Vet inte om BWM säljer lösa leder, men det finns flera andra som gör det. Bara att plocka loss hela bärarmen och åka till någon med en hydraulpress. Pressa ur den gamla, och i den nya. Montera tillbaka, klart! Min bil: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Micke>> misstänkte det jag med... Min bil: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jens Ek: Du har helt rätt! Då jag inte mekar nåt vidare själv, bytte jag dock hela länkarmen för samma pris som det hade kostat att bara byta spindelleden! |
|
|
Vidare förklaring till tidigare inlägg: Det kostade ungefär lika mycket att byta bara spindelled och att byta hela länkarmen, då det var mer arbete att pressa ur spindelleden och så vidare. Alltså fick man "mer bytt" för samma summa, om man bytte hela länkarmen! |
|
|
på e30 med gjutgärnsarmar kan man byta spindelleden separat, vet inte hur det är med alu armarna? iaf så är det inga problem att byta! skruva loss länkarmen från bilen och ta den + den nya leden till en verkstad som har press, dom fixar det på 5-10 minuter, jag brukar ge 50-100 kr beroende på hur många länkarmar jag har med mig...sen skruvar man tillbaka... visst, har man inte kunskap och garage,verktyg etc så är det ju svårare! dock anser jag att man aldrig bör byta armen om den inte är sne, bara slöseri med pengar! MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.