|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Idag när jag startade bilen så blev skärmen helt "vit" precis som allt låst sig lr ngt ! så jag stängde av motorn, och startade igen! Då startade skärmen men nu var menyerna helt annorlunda!! Såg väldigt simpla ut, fanns bara, färdator, telefon, Tv. GPS fanns inte med! Ngt som råkat ut för detta tidigare ?? Hur får man tillbaka mina riktiga menyer med GPS och allt ? :) Man ska väl inte behöva gå in via OBD för att rätta till problemet ? Tacksam för svar :) | |
|
Om GPS:en försvinner ur menyerna samtidigt som utseendet ändras till det simplare så har navigationsdatorn lagt av. TV-modulen (åtminstone i äldre modeller) tar då över menyerna för att man åtminstone ska kunna använda dem. Prova att starta om navigationsdatorn genom att rycka säkringen, vänta en god stund och sedan sätta i den. Du kan också kolla kablaget till datorn. Hjälper inget så är det nog service som gäller... i värsta fall en ny dator för flertalet lappar. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k: Tack så mkt för ditt svar! Räcker det inte med att bilen går in i "standby läge" som den gör efter 16min, för att navigationsdatorn ska nollställa sig? Eller man måste rycka säkringen / koppla bort batteriet ?? |
|
|
Rycka säkringen/batteriet nollställer minnet i datorn, vilket inte sker om bilen bara går ner i standby. Wilhelm Svenselius |
|
| Har löst problemet :) allt funkar igen!! matade ut navi skivan och satta in den igen.. så funkade allt igen :) | |
|
Grattis. :) Wilhelm Svenselius |
|
Hygglo |
Jag har nästan samma problem med min navi. Förutom att min skärm blir svart lite då och då för att sedan funka hur bra som helst vissa dagar (oavsett om skivan är i eller inte). Dessutom så står inte vilken version av navi. jag har när jag går in i "set" och tittar... Är det fel på både skärm och navi. då? I bak på min navi finns 4 st kontakt stycken men jag har bara 3 st. kontakter att sätta dit! (Förutom antenn). Ska det vara så? |
|
Hygglo: Att skärmen stänger av sig är ett mycket vanligt problem.. Jag åtgärdade min genom att montera ned alla kretskort och bakgrundsbelysning. Det var en lödning till strömförsörjningen för bakgrundsbelysningen som spökade i mitt fall... /Marcus |
|
Hygglo |
Ok Tack för svaret! Det innebär alltså att jag måste montera ur tv´n ur instrument panelen? Finns det beskrivet någonstans hur man gör? Hynes? |
|
Det finns många bra guider.. egentligen är det inte svårt.. Bort med handskfacket, bort med trälisterna (sitter plastskruvar på baksidan) och sedan bort med ett 10-tal torx och du har enheten i handen... Det svåra du kommer stöta på är att identifiera var lödningen som strular är. Jag hade ett jätteförstoringsglas till hjälp :-) Nu skiljer det ju mellan 5-serie och 7-serie så egentligen kan jag inte hjälpa till med nedmonteringen.. Dessa instruktioner granskade jag innan jag började montera ned iaf: Länk /Marcus |
|
| Det finns ett mektips här på AP (händelsevis skrivet av mig) som detaljerar hur man monterar ur den främre bildskärmen. Tipset gäller E38 men tillvägagångssättet är liknande (det är mindre att göra i E39). Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.