|
|
|
|---|---|
|
Letar efter en Z3 och undrar vad jag skall tänka på vid köp av en 3,2 M. Har hört att visa årsmodeller har haft problem med vanosen och detta har berott på fabriksfel, stämmer detta? Vilka årsmodeller gäller det isåfall? Hur många mil ska bilen ha gått innan det uppdagas? Andra grejer jag bör kolla innan köp? Tacksam för alla tips och råd! | |
|
Vissa 3.2 har haft problem med vanos och det yttrar sig oftast genom att de rasslar. Tydligen är problemet vanligare på Vanos av märket Rolls Royce. Miltalet när detta händer brukar vara runt 10.000 men kan även hända tidigare eller senare eller inte alls beroende på skötsel. Frekventa oljeservice verkar göra susen. Det finns inte särskillt många typfel på bilen i övrigt. Dokumenterad service är nog ganska viktigt på en bil av den här digniteten. Mycket dokumentation är ett stort plus. Var noga med att bilen inte är milfuskad då det är svårt att upptäcka på denna bil. Kvitton från service och besiktningar är bra bevismaterial där. Gör en hjulinställning på bilen också innan du köper en och kontrollera att hjulen pekar rätt. Det kostar en del att byta bärarmar ifall någon fått sig en törn. Bakvagnen är tyvärr inte justerbar alls vad gäller camber oh toe. Var också noga med att motorn inte knackar. Det har förekommit vevlagersras på den här typen av motorer och det har garanterat sin uppkomst genom att medelmåttiga hjärnor kört bilen på höga varv vid kallstart. För övrigt är det en kanonbil och den är heller inte särskilt dyr att äga. Värdeminskningen verkar även den vara överkomlig då den inte sjunkit med mer än ca 50.000 senaste 5 åren. Lycka till ! :) |
|
|
Hej! Köpte min i somras. Då hade Jarls bil, i Helsingborg, en till salu. Du kanske kan höra med dem om de kan hålla ögonen öppna. Saker jag hållit på med efter köp är bl.a. orginal för Z3 tror jag är 4-8 nycklar. Jag fick 2 st nycklar och då är det viktigt att avregistrera de andra 6 stycken nycklarna hos BMW-handlare. Annars gäller ej bilförsäkringen (IF-bilförsäkring) om bilen blir stulen. Fick göra detta för 900 spänn. Så kolla så det är gjort. Jag gjorde stora M-testet, då jag ej är kunnig själv. De hittade ett oljeläckage som gick på 8000 för bilhandlaren och då var det ju värt de 1500 som det kostade. Du kan nog få många bra råd av andra på forumet ang. specifika frågor. , FMZ3 |
|
|
Det ska inte vara 8 nycklar till bilen ! 2 batteridrivna nycklar + en vanlig nyckel plus en liten plastnyckel ska det veta. M-test är för övrigt vettigt att genomföra innan köp. |
|
|
Hej Highway Star! Tack för dit svar. Jag är lite orolig när det gäller motor haveri. Är motor bättre på nyare årsmodeller eller det kvittar? Hur är det med 2,8 liters motor, har de samma problem med vanos? Risken med att köpa en 3,2 är att ägarna innan har kört som du skriver som blådårar innan motorn har blivit varm, då det kan leda till vevlagersras "inget kul:-( Jag vet inte, men risken kanske är mindre när det gäller en 2,8 ägare till en sådan kanske inte har samma behov av att testa max hastigheten. Vad tror du? Jag kan själv tycka att det är skit kul att köra fort men med sunt förnuft. Är själv jäkligt rädd om mina grejor skulle aldrig riskera att få ett moterhaveri pga att man är ivrig och vill köra med gasen i botten när motorn är kall.... |
|
|
Prestandan på M-motorn är över 100 hk / liter utan överladd, det är mycket och man får köra lite varsamt när motorn är kall. Men hur många på forumet har varit med om vanosras, motorras? Jag tror inte det är så många, utan det är mest snack. Själv har min bil passerat 15.000 mil med orginalvanos... Det skiljer så lite i pris mellan 2.8 och M-modellen, så tveka inte utan skaffa en supersportbil du med! Roligare går inte att ha för den lilla summan pengar om man jämför med andra sugmotorbilar i samma prestandaklass. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Hej FMZ3! Tack för dit svar. Som sagt det ska vara 4 nycklar totalt den uppgiften har jag iallafall får av BMW i Helsingborg. Jag ska ringa Jarls bil och höra vad de säger. Har du haft problem med vanosen? |
|
|
Hej ViccoA! Jag ska erkänna att jag är jäkligt sugen på en M-roadster:-) Om du såg annonsen på blocket förra fredagen så stod det en M -97 i Helsingborg som hade gått 5100 mil och byt vanos 4800mil. Pris 159 000. Tyvärr var jag inte tillräckligt snabb utan den såldes på söndagen innan jag hann åka ut och titta på den....känns surt:-( Vad ska man ge för en M-roadster? Vissa har ett pris på 200 000 för en -97 med en 8-10 000 mil är inte det lite väl högt?? |
|
|
Min kompis i göteborg har en fin M-roadster årsmodell 99, svart med svart skinn, ca 6500 mil, han har ägt bilen sedan sommaren -02. Han köpte den på BMW i Karlstad (Autowox) den har sachs vanos, få ägare, har använts som söndagsbil och är välservad, har stått avställd på vintern och stått i garage sommar som vinter. Han har aldrig varvat motorn innan tempmätaren har nått riktig temperatur, och den är riktigt körd, helt original, inget tjafs på bilen. Den är helt klart värd att titta på (Helsingborgare) |
|
|
Jag tror att ett normalt pris är mellan 185 till 220. Kanske lite lägre med tanke på säsongen... /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Helsingborgare: Bytt vanos vid 4.800 mil och kostar 159.000 det låter väl lite väl bra för att vara helt sant va... |
|
|
Jag har följt vanos debatten angående Rolls Royce eller Sachs en längre tid, det märkliga är att i det tyska motsvarande bmw-forumet så snackar man inte mycket om Rolls Royce eller Sachs??? När jag letade bil så funderade jag mycket över det, men nu när brosan också skall ha en M-bil så tänker jag inte lägga ner ngn större värdering på det (dvs om vanosen låter frisk) när jag skall leta bil i Tyskland. Jag har själv Sachs.. Peter |
|
|
Det är ytterst få som har bytat sina Vanosar pga ras, nästan alla har reklamerat dom har gjort det pga rassel på låga varv. Det som gjorde att vanosen samt motorn packade ihop var att bultarna som håller fast vanosen var av dålig kvallité. Dessa bytade dock ut på garanti på ett tidigt skede. Men när du köper bil så ska du kolla så att vanosen är ubytt från RR till Sachs fall i fall. Jag bytade min vanos vid 8000 mil på garanti pga rassel, inte pga dålig gång eller ras! Oftast är det vanos "växellådorna"som rasslar, ingen fara med det men dock lite irriterande! Finns massor och läsa om detta om du söker på forumet. Ett ca pris för byte är 25-30 000:- Mitt byte kostade ca 27 000:- Du kommer absolut inte att ångra dig om du köper en M-bil!! Finns inget bättre!! =) Mvh Björn Länk |
|
|
Helsingborgare: Jag tyckte oxå att annonsen för Z3M:en för 159000 lät lite för bra för att vara sann... Innan jag köpte min M-roadster ringde jag å kollade med BMW vad en ny vanos kostade,priset jag fick var 18500:- inkl arbete. |
|
| det var i april -05. | |
|
Jag har ej problem med vanosen, vad jag vet... Min har gått 7400 mil. Mvh - FMZ3 |
|
|
Min är det inget fel på heller....men jag ville bara kolla hur mycket det kostar om det händer något med vanosen. Min M-roadster har gått 2560 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.