AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.158

E-34 535 som första bil, vad ska man tänka på?

Sida 3 av 3
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
För er som undrar om prestandan i 535 så kan jag rekommendera att tugga igenom den här tråden... Länk

I början undrade någon om man drar en 325:a med en 535:a. Det är rubriken för den tråden och var en intressant faktor i mitt bilval för ca i år sedan.

Gu
53
Gunsten
535 -88
Tobbe:
Japp håller me där e34 är riktigt snygg faktiskt..

Ja trodde 35.an va lite rappare än 325 men dom verkar ju gå ganska så lika.. =/
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
de e34:or jag kört och ägt med automat har jag faktiskt varit riktigt besvikna på. dom känns faktiskt bra mycket slöare än manuell.
i mitt tycke så är bmw en körglad bil men automaten tar liksom bort en stor del av upplevelsen...
dessutom klarar en 535:a lätt av att ligga å sega på 1000rpm utan att vara ansträngd så vill man inte växla hela tiden så behöver man inte!:)

fördelen med en automat kan väl kanske vara att övriga drivlinan glappar mindre och är i bättre skick.

mina åsikter iaf!
Är det problem med glappande drivlina på E34 eller?
Rätt dyrt att reparera sånt på bmw va?
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Glapp vet jag inte men vibrationer i kardan hade jag problem med på min. En 540iA jag provkörde fanns också vibrationer vid gaspådrag.
Jag skulle aldrig köpa en E34 med vibrationer i kardan...

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Kan bara rekommendera 535 e34. Välbyggd som en stridsvagn och bra puff i motorn. Hade en -90 manuell med ACS vilket gjorde den till fin vinterbil. Tror nog att diffbroms 25% är standard på 535. De går vackert med automat med om den är frisk. Drog 0,95-1,3 l/mil. Bromsad till 214 hk på svänghjulet trots 22000 mil. Endast K&Nfilter skiljde standard.

bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
HArdyskivan brukar kunna ge upp, men det är väl inte direkt kostsamt, såvida man inte kört så länge med problemet att lagren tagit skada. Däremot brukar slutväxeln vilja läcka i packboxarna

Freude am fahren
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Jodå, killen jag köpte bilen av sa också att det bara var hardyskivan som behövde bytas.
Jag bytte dock hardyskiva och mellanlager på kardan. det hjälpte för tillfället men blev snart sämre igen.
Lämnade den till Rutgersson i Henån(BMW). De bytte på nytt hardyskiva och mellanlager samt bakvagnsbussningar och sa att problemet var löst.
Det löste dock naturligtvis ingenting!

Jag åkte till kardanaxelservice i Gbg som balanserade hela kardanaxeln men inte heller detta hjälpte så jag sålde bilen och informerade köparen om situationen.
Med den historien så var jag inte sugen på att köpa den i övrigt väldigt fina E34 540iA när jag kände små vibrationer vid gaspådrag.

Men i det stora hela så rekomenderar jag ändå E34, mycket bil för små pengar. Bra väghållning och bra ljudkomfort.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
mageng:

Då tror du fel, diffbroms var tillval.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
83
bmw_tom
BMW M535i-85
BMW 520D -09
Stämmer´..
Tillval på E34 men på E28:an var det Standard
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
TCG, oerhört konstig historia, har aldrig hört att någon skulle varit med om liknande problem, låter som om det var fel på bilen från fabrik eller att den varit med om en krock. Precis som några sa kan hardyskivan + packning i bakaxeln ge upp, har varit med om precis samma saker.

Silentblocken verkar hålla i 1000år :-) jag fick diagnosen av motormännen att silentblocken borde bytas, nu 8 år senare med många avverkade mil bakom ratten är det fortfarande inga problem, bilprovningen har aldrig anmärkt på detta samt bilen känns fortfarande hur stabil som helst, likaså vad det gäller styrstag, framvagnsbussningar så har inget behövts bytas.
Jag har hittat en 535:a som har renoverad motor på blocket.
han har bytt kamm till en Shrick kamm. ÄR detta en trimm kamm?
hur mycket gör det på effekt/motorgång/bränsleförbrukning isåfall?
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
535 e34 är mkt bil för pengarna, går som en dröm efter landsväg och helt okej i stan, ser stor ut men efter några mil bakom ratten så känns de som en e30 då den är väldigt lätthanterad. Väldigt fin förarmiljö, drar väldigt bra men de riktiga bettet kommer vid 4000rpm blir lite råare ljud och man trycks mot stolen. =) Drar tyvärr lite bensin om man är het på gasen, landsväg fick ja ner min i 0.87 enligt färddatorn och i stan ca. 1.2.

Diffbroms var till var på E34 535 och e28 535 dock var de standard på e28 M535.

MvH Björn
Visa användare
83
bmw_tom
BMW M535i-85
BMW 520D -09
var standard på e28 535 åxå fick ett utlåtade och historik ifrån bmw när jag var där
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
bmw_tom: Jaså de var de på vanliga 535 också, trodde de bara var M535 som fick den förmånen. Var de precis samma utv. och så på 535 som M535 då också?

Schrik kam är en trimkam, men om de gör så mkt för effekten är ja skeptisk mot, får nog bara en lite annorlunda karaktär mot original. Bilen kan få en lite mer vandrade tomgång, beroende på hur vass kam man har så kan de påverka avgasvärden.

MvH Björn
Visa användare
83
bmw_tom
BMW M535i-85
BMW 520D -09
Japp samma bakaxel utv 3,07 varvar endast 1500 rpm vid 90km/h
/mvh Tom
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.