AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.156

E-34 535 som första bil, vad ska man tänka på?

Sida 1 av 3
Tänkte köpa en 535:a verkar vara en rätt kul bil, är det någom som vet om den har några stora brister?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
e34 är en solid bil.

M30 motorn som sitter i 535 är slitstark om den får rätt service (ventiljustering och bra olja).
Största problemen är sliten kamaxel vid slarv med oljebyten och slitna bussningar i framvagn och bakvagn. Sliten kamaxel hörs direkt iform av knackanden från motorn, dåliga bussningar gör att bilen ormar sig och känns ostabil på vägen.

Serva den och varva inte för hårt med kall motor!

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Visa användare
26
Slampe
535iA -90
Kul bil kan jag säga att de är, har själv en -90 A!
Vilken årsmodell är de!
Hur långt har den gått?
Satsa på en automatare, men det finns många 535:or (bilar i allmänt) som folk har misshandlat totalt!
Lyssna dig igenom bilen, för allt kostar pengar särskild en massa små saker, de kan dra iväg rätt mycke!
Automataren kan vina och det ska den inte göra finns inlägg om de..
stäng av stereon o lyssna i och utanför bilen vid gas pådrag, har en granne som man hör på flera kvartershåll,haha
Eller kör den i motoranalys med kraftöverföring på M männens!
Men sen har du en riktig dräpare..
En sak till.. Den drar rätt bra med bensin :-)

BMW..Varför?...Därför!
Det blir nog ingen automatare, inte som första bil iallafall, hade tänkt att satsa på årsmodel 90 eller nyare, jag antar att dom skruvar rätt mycket med mätarna, fast dom hållar väll för rätt många mil!?

har årsmoådell stor betydelse?

pratade med en kille som hade en rätt vettig tror det var en 88 eller 89a
men han sa att det var nått mysko med transmitionen, typ att det hoppade till när man gasadepå.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
instämmer angående kamaxlar,inga större problem att byta,men det tar en del tid,ofta kan insprutarna ticka rätt bra,ibland kan man förväxla det med kammen,är man osäker och seriös angående bilen bör man ta av ventilkåpan och kolla kammen(om nu säljaren tillåter det),har du tur att hitta en fin 88 så köp den,så slipper du råka ut för att byta kat om det nu skulle hända!annars är dom lika lättmeckade som e28orna,men visst går där åt lite bensin,men vad gör det när man åker bmw!bussningarna bak byter du själv ganska enkelt om du har lite verktyg.
Gu
53
Gunsten
535 -88
Helt underbar bil kan ja loova.. har själv en o lika fint varje gång man är ute o brummar lite.. Den har gått en bit över 30 nu, (stannat på 29960:P) men den startar fortfarande fint o varken läcker eller drar någon olja!! Men som sagt bensin förbrukning och försäkringen är inte o leka med, ha den på farsan isf ;P

BMW - Brings More Women
En fråga till ersom redan kör en 535:a Är det något drag i bilen?
spöar den E36 325?
Visa användare
83
bmw_tom
BMW M535i-85
BMW 520D -09
Kan jag garantera dej om att den gör.OM man inte har en riktigt slutkörd 535 o kör mot en rapp 325. :D
Fr
15
Fripps
120d -08
Låg efter en 325 Ci E36 (3 pers i min bil, 5 i den), drog den som fan. Det är ett jämnt fint drag från botten, blir lite vildare över 4000 varv.

Försäkring för mig (21 år) 5000/år, sthlm, trafik.
Drar c:a 1,33l/mil vid stads/blandad körning. Runt 1 l/mil landsväg.

Marschar lätt 170 utan att den låter ansträngd.

Fel/brister på min bil:

Odistinkta växellägen (lite väl stor neutral)
Glappar lite i transmissionen om man kickar till gasen
Lite knasig slav- och/eller huvudkopplingscylinder (när det är kallt vill den inte alltid koppla ur, funkar om man pumpar lite)

Har idag rullat 29680 mil, får se om mätaren stannar...

Fördelar med e34 i övrigt är att det är en rejäl bil, väl isolerad (märkbart bättre än exempelvis V70 97-00) och bekväm.
Min är från 1989 och det betyder att det inte finns något kupéfilter, på hösten flyger det därför in torra löv i kupén. Standard från -90 om jag inte minns fel. Hörde med BMW, filtret går inte ens att eftermontera.

Fett minus med stora motorer kan vara dyra delar, avgas kostar 5000!

Lycka till!
är det någon som skulle rekomendera någon annan motor tex 530 eller 540
är dom bättre eller sämre?
(E34) Dricker 530 mindre än 535?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
ser man till hållbarheten skall du välja sexan,den föddes 1969 så den är skottsäker om den sköts ordentligt,v8an lär vara ganska bensinsnål,är man en riktig bmwdåre som jag så gäller bara 6orna men en v8 är ju inte helt fel heller!
MM jag e en riktig bmw dåre och gilla Dom raka 6orna, är inte mycke för v8or
Tycker man att 535an är för törstig så är 525an ett trevligt alternativ.Riktigt trevlig bil att köra
Visa användare
83
bmw_tom
BMW M535i-85
BMW 520D -09
530in drar mer än 535an..står även i modellserien..stor rekomentation ifrån mej..du blir INTE missnöjd..bara att byta olja o ställa ventilerna då och då...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
535E34 är mest för pengarna!

Motorn är en mastig pjäs med bra vrid som ligger bra till även jämfört med dagens vridstarka bilar. 535 går inte att jämföra med 530 eller speciellt 525, motorn är annorlunda till karaktären och tillåter lugnt och avslappnat tempo samtidigt som den kan erbjuda maffig prestanda speciellt mellan 120-200km/h där den drar på som en lok och lämnar många bilar efter sig.

Visst dricker den mycket, men med tanke på åldern (sent 80-tal), vikten (1650kg) samt cylindervolymen (3430) ligger den mycket bra till även jämfört med dagens bilar. 535E34 är bra på så många olika områden helt enkelt.
LJudet? Hur låter den? Nån som har månterat sporavgas typ 3 tum på en 535:a, Har hört M5 3,6L och dom sexorna låter sket gött, Gör 535 det med?
Visa användare
26
Slampe
535iA -90
Om man säger så här va, utan att ha full koll på ljudskillnaderna!
Crankar du igång en 535:a brevid en 520 eller 525 låter 535:an bra mycket mer även utan sportavgas.. 520 hör man ju knappt motorn på!
Är dom körbara på vintern eller är dom hopplöst framtunga?
Visa användare
26
Slampe
535iA -90
Jag kan inte svara på de har själv tänkt att den ska vinterförvaras! men jag har fått höra att det ska vara en bra vinterbil, man kan ju välja på automatare kör läge o där finns vinterväglag me!
Gu
53
Gunsten
535 -88
Bra vinterbil är väl o ta i kanske, bakhjulsdrift o tung motor fram blir ju gärna lite slirigt.. men dom är ju körbara iaf
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Se till att du hittar en fräsch med diffbroms!...MYCKET roligare bil då,även på vinter'n :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.