|
|
|
|---|---|
| min servo funkar inte direkt när jag startar om den stått över en natt och det har varit minusgrader, dock inom ca 2minuter så är den ok, undrar om det är någon som vet vad det kan vara för fel? | |
| fel viskositet på servo -oljan kanske?? | |
| bör den var tunnare eller har jag fatta helt galet, e det någon som har haft liknande problem....... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du en svensksåld eller importbil. ?? importbilar har oftast ATF (röd olja sedvanlig olja) medans nordenexporterade har en syntetisk hydralolja CHF -11 grön, för att klara typ -40C. Men det ska normalt inte vara några problem med ATF oljan heller. Har du öppnat servoburken och luktat på oljan och kollat nivån ?? ///MVH Hasso Länk |
| import e det, men ska atf:n strula redan vid noll, har nog aldrig varit med om det tidigare.... ska lukta på den men nivån kollade jag bara för några dagar sedan o den var ok! | |
|
om jag nu behöver byta oljan, hur många liter går det i då... hur tömmer jag den, behöver man lufta på något sett efter bytet och hur i så fall? mvh mattias |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag gjorde så här, på min 540, skaffade en oljesug på micro och även en liter Valvoline ATF olja och sög ur burken och körde ett tag och gjorde om proceduren 3 ggr oljan cirkulerar i burken så den blir bytt så småningom. Gjorde lika på 528an (som hade CHF-olja svensksåld). Oljan luktade illa och var brunaktigt i stället för röd respektive grön av någon anledning, servon kändes bättre efter bytet lukten och färgen var/är normal på bägge bilarna anledningen vette sjutton(stått still för länge ??) (allergisk mot lukten av bränd ATFolja sedan jag "eldat" upp automaten på min trimmade Mustang) ///MVH Hasso Länk |
|
man tackar för svaret! Hasso, hade du likadant problem på din som du bytte olja i..... mvh mattias |
|
|
Aha, är det den "skumma" lukten jag känner kanske i min bil? Dom renoverade autmatlådan i somras, och nu kränglar, knakar servon och tjuter om bilen. Ska väl byta automatlåda oljan plus servo oljna kanske då? beemoholist |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.