|
|
|
|---|---|
|
Funderar lite på att uppdatera programvaran för motorstyrning och växellådan. Någon som har erfarenheter kring detta? Vad kostar det? Kan alla BMW verkstäder göra det? | |
|
Från 7-forumet: Länk Mvh Björn |
|
| Enligt BMW Paulssons bil Helsingborg så finns det inget man kan uppdatera på E39. Är han ute och reser? | |
| Finns det uppdateringar för e34 540iA -94? | |
|
Jag uppdaterade min växellåda förra veckan, motorn hade senaste programvaran. Tog ungefär en timme. Helt klart mjukare växlingar nu när steptronicen lärt sig min körstil igen. |
|
|
Fan va skummt att BMW säger så då. Vad fick du betala? |
|
|
ravve: "Enligt BMW Paulssons bil Helsingborg så finns det inget man kan uppdatera på E39. Är han ute och reser?" enligt min lekmanna åsikt så är han nog ute på en långtur:) Pratade med Perre på Bil och Motorteknik i Huddinge för ngr veckor sedan. Anledningen var det beryktade bytet av lifetime oljan i automatlådan. Han sa att man med fördel då även kan uppdatera motor och växelstyrningsprogram. Det brukar kosta 1000 sek st men om man gjorde det i sammband med ett byte av olja, så skulle det kosta 1500 sek för båda uppdateringarna. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Fan va jag stör mig på BMW personal som inte har koll eller sitter och snackar skit när man é där. Sist frågade jag om man skulle byta filtret i lådan när man byta oljan. "Oh nä den oljan ska du inte byta, de är lifetime" Ok, men om man vill göra de iaf, ska man byta filtret då?. "Ja jag vet ju folk som bytat och lådan blir som ny, men filtret ska du inte byta" Han ingav inget förtroende direkt. |
|
|
ravve: Man får vara glad för forumet och inte förlita sig allt för mycket på Bmw "original" personal:) Om man byter lifetime oljan i automatlådan så bör man nog byta filter också. Känns ungefär som att byta olja i motorn och låta det gamla smutsiga filtret sitta kvar. Oljorna kan nog klara sig ett tag men det är filtren som tar mest stryk och tillslut blir mättade på smuts och slagg vilket resulterar i att reningen upphör och efter det ........kaputt:) Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Man tycker ju att man vill ha professionell hjälp nr man går till en auktoriserad originalfirma. Är dom lika inkompetenta när de gör en vanlig service? Jag tycker de är över lag på alla BMW verkstäder där jag frågat och undrat över kanske lite udda "operationer". De är liksom översittande attityden att "det ska du inte göra". Säger jag att jag vill byta oljan i tex växellådan så tycker man ju istället att dom direkt skulle säga exakt vad jag kan behöva och då gärna sälja de till mig men istället så rekommenderar dom mig att inte göra de, trots att han vet att bilen blir som ny... märkligt. |
|
|
Jag trodde dom uppdaterade programvaran automatiskt när man lämnar in den på typ insp1 eller insp2. Jag har en 523- 97, tror ni det kan finnas uppdateringar till min? |
|
|
Man tycker ju de borde ingå till de priset. Kan ju inte direkt innebära en större kostnad att uppdatera en programvara. Om det nu skulle ta en stund att tugga in de nya borde de kunna göras samtidigt som de kollar över bilen i övrigt. |
|
|
Ja menar när dom ändå pluggar in datorn till bilen för å läsa av så borde ju automatiskt den senaste programvaran laddas ner. Men det verkar ju inte vara fallet då vissa av er har fått programvaran uppdaterad i efterhand eftersom ni har frågat om den. När ni pratar om uppdatering av växellådan, avser ni då bara automatlådan eller finns det uppdatering till mauella lådan också? Måste åka in på englunds i luleå å ställa lite frågor angående detta, hehe. dom verkar lite frågande ibland när man kommer in. Det är som att dom undrar hus fasen jag kan veta så mycket.... Har lust att ibland be dom läsa på autopower så dom lär sig lite ;) |
|
| Man uppdaterar inte en bil som kunden inte klagat på för det innebär alltid en liten risk att ngt följdfel kan uppstå. | |
| Bara för att det inte finns nåt direkt fel betyder det ju inte att det fungerar optimalt. | |
320-325 |
mkt handlar väl om pengar. dom gör inget i onödan .. ingår så lite som möjligt. och jag uppfattar bmw verkstäder lite lata.. tröga. det blir att man tar ledigt från jobbet och gör servicarna själv istället. det tjänar man på. sen detta med uppdtareingar är man väl tvungen att krypa dit. ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.