|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, vad är skäligt att betala för en manuell 540. Vi säger att den har full s.bok och runt 20' på mätaren. Förstår att det är ganska stor spännvidd, men kan man ge ngt generellt svar i vilket spann det ligger? | |
|
Beror väl på årsmodell och skick. En bil i mindre bra skick borde gå att få för 30KSEK, en i toppskick kanske 60KSEK. Stephan 735...är du vaken?..:) |
|
| Det är väl det jag tänkt mig också, toppskick är dock så olika mellan olika personer.. Får väl åka o kolla på lite bilar och bilda mig en uppfattning... :) | |
|
Neues, stämmer, precis som begreppet "ingen rost" har lika många betydelser som det finns säljare.... |
|
|
simon_en; Visst är jag vaken, dock var jag på jullunch, Men nu är jag på banan igen;) Jag vet att Per Larsson bil och motorteknik köpte/eller förmedlade, lite osäker på vilket, en risig 540i/6, 95:a, den behövde delar för minst 10tkr, den såldes för ca 30tkr, jag var för övrigt sommaren 04:a intresserad av en tidig 95:a byggd maj-94, med 39000mil, 1äg, mycket utrustning, felen på den var kraftig rost på höger bakskärm, samt trasig Klimaautomatik, pris 25-28tkr, dock hade jag problem att få ut räkningar på koppling och andra dyra delar, så bilen hann bli såld innan dess, bilen stod i Tyskland, slutpris i Sverige hade väl då blivit 35-40tkr. Min kompis Roger sålde sin rätt risiga 540i/6 Touring-96 med 24000mil, för motsvarande 64tkr, han tog en bytesbil, men till slut blev det 64tkr, trasig Klima, läckande nivåreglering bak "tillval på Sedan, standard Touring" lite brister i inredningen, felaktiga dörrsidor, framstolar etc., dock en från början unik bil, tillvalet Nürburgringchassi fanns på tillvalslistan, tråkigt nog var stötdämparna utbytta, mot vanliga (; Alla dessa tre bilar kan tyckas rätt dyra, det är i mitt tycke värt att betala lite extra för ett bättre exemplar, under 50tkr är svårt att hitta en som inte behöver fixas på ett eller annat sätt, dock har nästan alla 10-12år gamla bilar några småfel, avdrag görs självklart på sådant, räkna inte med under 45tkr om det inte finns allvarliga brister i skick/historik, om den kostar över 70tkr, ska det vara en speciell bil, men tänk på att ny vindruta, koppling, framvagn, bromsar, stötdämpare, nybytt olja i bakaxel, växellåda, kontrollerad/fylld klima är värt pengar, betala mer för en välservad och mindre för en där sådana saker ligger längre tillbaka i tiden. Toppskick, är som sagt ett väldigt brett begrepp, jag tycker inte ens min svarta är riktigt där, lite lackering, byte höger främre sidorutan + nedre Shadowlinelist, byte bakruta, inre dörrarmstöd förardörr, nya däck, nya grillgaller runt framljusen, ny ratt/läderkrans "den är inte i nyskick efter 19490mil" omklädning eller renovering förarstol, trots alla dom "felen" är dom flesta förvånade över att skicket är så bra, det luktar nytt i den! Saker som är eftersökta/betalas mer för; M-paket, läder, sportstolar, taklucka, Touring, Nürburgringchassi, ASC+T, Klima/Klimaautomatik, 17-18" hjul, Saker som borde kosta mer, men oftast inte gör det; 95-96 årsmodell som har M-trösklar/nerlack och ratt med blå/vitt BMWemblem som standard, bensinvärmare, el eller manuellgardin+manuella sidogardiner, elstolar+minne, nackstöd bak, passagerarairbag, EWS II startspärr från 1/95, servotronic, farthållare, larm, sportratt/M-ratt, Vogelaugenhorn trä, diffspärr, Shadowline, PDC, HIFIhögtalare, CDvxl, fällbart baksäte/Ski Sack, M-chassi, telefon. Ca 60tkr tycker/tror jag är en vanlig summa att betala för en "mainstream" 540i/6 E34 som har den utrustning man kan begära, läder, klima, lucka, ASC+T etc. Är i ett vettigt skick, har bra historik osv. Men, oj vad mycket det blev skrivet;) Mvh Stephan |
|
|
Tack för inläggen, blir allt mer imponerad av din kunskap för varje inlägg Stephen! Det är för övrigt jag som har bombarderat dig med frågvis mejl på sistonde. Har haft mkt att göra ett tag nu så har inte hunnit forska vidare, men det kommer. Ska ta kontakt med en säljare i dalarna och en i sthlm också och hoppas på bilen med stort B. Satt för övrigt och kollade galleriet och fick se dina bilar! Herregud, jag skulle vara överlycklig för en bil i det skick och med den utrustning du äger Stephen! Bara att ta av sig hatten och låta sig imponeras. Jäkligt läckra fälgar på "bruksbilen", antar att man får spara en slant för sådama... :) // Johan |
|
|
Spontant känns 60KSEK ganska saftigt med tanke på att jag hjälpte en god vän att köpa en 540iT 96:a med 13000mil hösten 00 för 103KSEK klart i Sverige. Den hade lackjobb för några tusen, men var i mycket bra skick i övrigt, från aukt BMWfirma också. |
|
|
simon_en; Problemet om det nu är det, är att tillgången är begränsad, priserna sjunker inte lika mycket då, jag jämför med vad, det skulle kosta och köpa en bil i bra eller perfekt skick, det svåra är att överhuvudtaget hitta någon, skulle jag leta efter en likadan som min Svarta, får jag antingen bjuda på någon av dom 3 som finns på det Tyska e34 forumet, ingen av dom är 96:a, eller nöja mig med ett sämre exemplar, det finns dock minst 2st till 540iM/6-96, men frågan är var dom är och om dom är hela/fina, en av dom 2 saknar dock Klima, men har Individuallack och likadan inredning som min. Som sagt, du får i dag en 540i/6 E39 för nästan lika mycket pengar som en 540i/6 E34, finns ett flertal E39 som hamnar under 100tkr färdiga i Sverige, men det finns för och nackdelar att välja en sådan, så jämförelsen går inte göra rätt över linjen, nyare är inte alltid bättre. Några nackdelar som jag ser det med E39, den är mycket vanligare, när jag kommer hem, tar jag fram lite siffror, men Touring är ungefär dubbelt så vanlig, vill du som mig absolut ha original M-paket måste bilen vara från 1999 eller senare, för Touring gick inte M-paket att få innan modellår 2001, om nu inte någon beställde via Individual, jag känner bara till bekräftad sådan E34 Touring, med automatlåda och Nürburgringchassi! E39::an är mer avancerad, på gott och ont, samt i vissa detaljer billigare än E34, en annan nackdel är, det inte är toppmodellen, M5 E39, vinner på alla punkter utom driftkostnader "möjligtvis är antalet tillverkade lägre för 540i/6" det klarar inte M5 E34 jämfört med 540i/6 E34, "V8 är finare för dom allra flesta" dom är mycket mera jämnbördiga, det vore trevligt att jämföra en M540i med en M5-95 på ringen. Jag pratatde med ägaren till den 540iT/6 med Nürburgringchassi, som finns i Sverige, han betalade drygt 100tkr för snart 4år sedan, den har inte sjunkit nämnvärt om än något till i dag, att överhuvudtaget hitta en sådan bil, är svårt, en i okej skick ännu svårare. Det handlar om unika bilar och dom bör bli behandlade som sådana, speciellt Touring, ca 560 byggda "både RHD och LHD" 540iT/6 E34 gör den ovanligare än M5 Touring, dom som kommer leta efter modellen om 10år eller senare, kommer gråta blod över hur illa många exemplar blivit behandlade, detta kommer bli en samlarbil i Touringutförande, inte lika hög utsträckning för Sedan, i och med att den är så mycket vanligare ca2500 bilar. Nu hoppas jag att inga ägare till 540i E39 och M5 E34, tar illa upp, båda modeller är mycket fina, jag skulle inte ha något emot att äga ett flertal exemplar av varje modell, men för mig personligen kommer 540i/6 E34 först, och det behöver uppmärksammas, mer vilka kvaliteter den modellen har, det handlar inte om, en modell som köps för att ägarna inte har råd med 540i E39 eller M5 E34, det finns andra aspekter i valet. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.