|
|
|
|---|---|
|
Jag tycker min bil har lite väl hög varvtalsnivå i motorvägsfart. Då jag är ny för BMW undrar jag hur man smidigast sänker varvtalsnivån ca 10% i femman. Jag vet att det finns andra lådor, men hur är det med slutväxeln i bakaxeln? Vilka varianter finns det, passar dessa ihop, går det att kombinera med att få spärrdiff för bättre framkomlighet någon som har provat? Många frågor /Klaas | |
|
Byter du utväxling i bakaxeln påverkar du ju alla växlar, och man kan ju anta att om du byter låda till en med högre växlad femma så är även resterande växlar högre. Du skulle isf få byta drevstocken där femmans drev sitter. Min bil: Länk |
|
|
Du har 1:1 på femman alltså ingen överväxel där och en bakaxelutväxling på 3.23:1. Även jag har funderat på att få ner varven i motorvägsfart och även jag önskar diffbroms. 530 v8 med manuell låda har enligt vad jag kommit fram till en utväxling på 3.07 vilket skulle förbättra läget men ej dramatiskt. Jag tror att en sådan bakaxelklump ska passa rakt på men det är inget jag kan säga med säkerhet, 540:n har runt 2.9 i bakaxeln men den tror jag har ett större hus. De äldre bilar med m20 motorn har en växellåda med överväxel på femman och 3.73 eller 3.64 i bakaxeln och någon av dem har jag räknat ut skulle motsvara en 3.15 utväxling på högsta växeln, minns ej vilken nu. |
|
|
Kanske en klump från 525 tds skulle passa. Har en 525 tds själv, och den varvar 1800/rpm i 120 km/tim. Ta den från en bil med automatlåda så har den med största säkerhet diffbrom också. Tror utväxlingen är något åt 2,50 hållet. Den blir nog väldigt slö, men varva mycket lär den nog inte göra. m30 i e30 |
|
|
Kollade just upp det där med utväxlingen på 525 tds. Alla 525 tds'er har 2,64 i utväxling. m30 i e30 |
|
|
Tack för tipsen! m30: skulle vilja gå ner max 20%, inte 45 :-) det orkar inte en sugmotor och även en turbo blir lätt odräglig /Klaas |
|
Helga |
Är det skillnad på utväxlingen mellan 525 -89 och 525 -93? Min -89 var relativt högt växlad. Gick så tyst att jag ibland glömde växla upp till femman. Visade cirka 130 vid 3000 varv på femmans växel. //Helga |
| 525 -91 med m50 motor gör ca 110 115 vid 3000 på femman.. | |
|
Helga, Enligt Bentleys hade de tidigare 525i en annan låda, Getrag 260/5. Denna har samma utväxling i fyran som den senare lådan i femman, en överväxel med 19%. Däremot vet jag inte om slutväxeln var samma. /Klaas |
|
Helga |
citat: 525 -91 med m50 motor gör ca 110 115 vid 3000 på femman." Ja då bytade BMW lådan när 24 vent kom. Märkligt. För den utväxlingen som Mustang nämner fanns ju på 520 88-90. Där var det befogat men inte på 525. //Helga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.