AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.464

Justera gasspjället på 525i -93 ?

Kl
32
Klaas
525i -93
Hej!

Bilens förra ägare "skruvade upp tomgången" (ajajaj) på min 525i och satte styrsystemet ur spel.
Nu undrar jag hur jag grovjusterar spjället så att tomgångsregleringen får en chans.

Någon som vet?

/Klaas
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Vet tyvärr inte hurman justerar spjället på en 525, i regel skall det inte behövas då det bara finns en....
Kan finnas en grund till att han har trixat med "tomgången". Lufläckage i insuget? fel på tomgångsventil? kolla i alla gummislangar etc i insuget.

tomgången skall väl inte gå att justera som sådan som på en fögasare, spjället skall väl vara stängt vid tomgång?. Har han mixtrat med bränsleblandning eller justerat/stramat gasvajern så att spjället är öppet hela tiden? Har du fått en bätre förklaring på vad han har gjort specifikt?

MVH:Sakke
Kl
32
Klaas
525i -93
Precis, tomgången går ej att justera, däremot kan man prima förvirra styrsystemet.

Om jag har fattad det hela rätt lägger man grundlasten (luftmängden) med stora spjället. Säg att det levererar luftmängden som krävs på en helt frisk motor med perfekt inställning och sprillans nya tändstift, samt på lågfriktionsolja, du fattar.

Tomgångsregleringen kan sedan genom att också rycka i trotteln öka varvtalet eller sänka, men enbart sänka ner till nivån som grundinställningen ger som minimum.

Är luftflödet för stort genom stora trotteln undrar jag vad styrsystemet hittar på då, för tomgångsregleringen kan då enbart ske med tändningen eller lambda. Lambda rör man inte, så blir tändningen för sen får man ojämn förbränning.

Är luftflödet för litet klarar inte tomgångsventilens reglerområde att hålla varvtalet uppe med kall olja, AC på, generatorladdning.

Insugssidan ser mycket bra ut, kunde inte hitta någon läckage.

Undrade bara om det finns några kända tumregler för hur skruven skall stå.

/Klaas
en
40
enzo
BMW 525i 24v -91
trottel finns då inte på en bmw...
Dom har luftmängdmätare, eller luftmassemätare som mäter luften motorn suger in och ger rätt mängd bränsle för att få den att gå bäst..
lambda går heller inte att justera, lamdan mäter mängden syre som finns kvar i den förbrända bensinen. för att berätta för styrenheten om motorn går fett, eller magert.

Justera tändningen kan man ju göra. Men den ska man justera med en speciell lampa som blinkar i takt med tändningarna på 1:ans cylinder..
Tändningen ska stå i ett visst antal grader vid tomgång.

finns det en luftskruv på en 525?
jag har iofs aldrig sett någon..
PS! ett tips, kontrollera luftslangen som går från din luftmassemätare till insuget, kolla i böjjen på insidan dom har en tendens att torka sönder och det går hål i dom, på min bmw gjorde den de och den uppförde sig jätte konstigt på tomgång. när jag bytte blev de felfritt:D
MVH / Magnus

BMW 525, 24v
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hmmm....
âr nog svårt att säga hur skruven skall stå om man inte vet hur mycket han har skruvat. Tror inte det finns ngt "standardläge" som är markerat.
Var står tomgången nu?
Som sagt så kan man ju misstänka att det är ngt fel i tomgångsregleringen då han har haft behov för att sätta det ur spel gjenom att öppna sjället mer.

Jag skulle nog ta bilen till en BMW-kunnig mek med rätt utrustning för att sätta sager i "default" inställning

MVH:
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Enzo:
Jovisst finns det spjäll på BMW (dock inte på de nya valvetronic-motorerna på de nyaste BMW-enda serieproducerade bilar utan gasspjäll eller "trottel")

Som du säger-Luftmängdmätaren MÄTER mängden luft som går in men JUSTERAR inte-det gör man med sjället genom att öppna och stänga den mha gaspedal. ôppnar du den mer så sugs det in mer luft-MAF känner/mäter det ökande flödet och ger signal för att öka bräsletillförsel.

Som du säger insugslangen är en vanlig felkälla och kan faktiskt se helt bra ut. Den måste nästan tas ut för att kolla den ordentligt.

MVH:
Sakke
Kl
32
Klaas
525i -93
Hmmmm

bra att ni är överens om att luftslangen mellan MAF:en och trottelhuset som är misstänkt, men problemet är väl att denna slang har atmosfärstryck på båda sidorna då den ligger uppströms trotteln.
Dvs bara extremt stora hål skulle medföra en diff mellan luftmängden MAF:en ser och den trotteln får...

Eller?

/Klaas

P.S.: Tror även de nya BMWn med Valvetronic har en trottel även om den används i mindre omfattning.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Klaas:
Sant som du säger om slangen.

Fel som du säger om trottel på valvetronic; själva grejen med valvetronic är att man reglerar luftinsug med regulerbar ventillyft istället, så man slipper Gasspjäll och de förluster som den medför i form av motstånd och turbulens på insugssidan.
Så det man gör med gaspedalen är att man reglerar graden av ventilöppning elektroniskt - mera ventillyft- mera luft i motorn. I tilleg finns VANOS som tidigare som regulerar ventilernas öppningstider.

MVH:
Sakke
Kl
32
Klaas
525i -93
Sakke,

Jag vet mycket väl vad som är själva grejen med Valvetronic. Men de första Valvetronic som kom (fyrcylinder) hade trottel bland annat för att undvika problem med överhettande elmotorer för Valvetronic; i dessa falltog ordinarie trotteln över. Jag tror mig minnas att valvetronic inte fixade tomgång heller (det är EXTREMT svårt att få jämn luftmängd i låglyft läge, skillnader i port bearbetning, ventilspel m.m. slår extremt hårt på luften då och styrsystemet då antagligen inte kunde separera lambda från de olika cylindrarna men styr på medel kunde detta inte tolereras).

Har dock inte koll om de nuvarande motorer går utan "hängslen och livrem".

Intressant tråd, men nu vet jag fortfarande inte hur man grovjusterar trotteln ;-)

/Klaas
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
min var likadan när jag köpte den,både lmm och lambdasond var kass,så för att kunna köra överhuvudtaget med bilen hade nån skruvat upp tomgången rejält,men det behöver ju inte vara så med din bil!
Kl
32
Klaas
525i -93
Lambdasonden är bytt rätt nyligen och värden från protokollet är bra, det tror jag inte är anledningen. Jag tror mer på AC ryck som anledning för uppskruvnings försöket.

Motorn ser ut att ha klarat sig från K&N filter och liknande problemkällor (spännande vad en LMM kan hitta på när den får oljadroppar på sig efter ymnigt inoljande).

Jag tror mer på problem med bränsleinblandning i oljan efter mycket kall körning som inte har kokat bort kondens ur oljan, vilket blir värre med ökande etanolhalt i bränslet (vilket ju som bekant har en kokpunkt vid runt 70 grader och då går skiten in i vevhusgaserna samtidigt, svårt att hantera) samt att eventuellt grundluftmängden är för stor.

/Klaas
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Klaas:
Behöver inte bli sur, jag känner ju inte dig och har således ingen chans att veta vad du vet och inte vet.
Här visade det sig att du visste mer än jag, tack för bra info.

Tyvärr kan jag fortfarande inte hjälpa med trotteln :o) .

MVH:
Sakke
Kl
32
Klaas
525i -93
Hej Sakke!

Ursäkta om jag lät sur, det var inte meningen.

/Klaas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.