|
|
|
|---|---|
|
Hej! Känner ni igen följande problembeskrivning? Kopplingen fungerade utan anmärkning, bilen var avställd tre dagar. När jag skulle åka iväg la sig kopplingspedalen nästan motståndslöst platt på golvet och ligger kvar där. Det går att dra upp pedalen till normalt läge och den är kvar där. Växellådan beter sig som om kopplingen är i ingrepp. Ligga i neutral och snällt försöka utöva tryck mot någon växel leder till att bilen börjar krypa, har inte använd mycket kraft. Bromsvätskenivån är ok. Jag sökte i basen men "Koppling" var kanske inget bra sökord då jag fick massvis med träffar, de första 50 kollade jag nog men det fanns inget som passade exakt. Kan det vara så att både returfjädern och någon av kopplingscylindrarna ha gett sig samtidigt? Hur fungerar vaggan? Kan det vara enbart returfjädern? (Man kan ju alltid hoppas :-)) Hälsningar från en nybliven och undrande BMW ägare Klaas | |
|
låter som en kopplingscylinder.. no brains, no headache... fingerspitzgefühl! |
|
|
Hej! Läckage på slavcylinder på kopplingen ger exakt dessa symtom, tror inte att det finns någon kraftig returfjäder på pedalen, mest hydraulisk retur. Försvinner trycket i systemet så kan pedalen bli stående i botten. Kostar inte många hundralappar att köpa en ny. sitter i sidan på växellådan. MVH:sakke |
|
|
Hur vet jag att det är slavcylindern och inte huvudcylindern? /Klaas |
|
|
Se efter läckor, brukar läcka bromsvätska under bilen om det är slavcylindern. Iofs så behöver det inte läcka alltid och då är det svårare att veta vilken det är som har gått sönder, men som regel så är det nästan altid slavcylindern pga att den utsätts för mer temperaturändringar och dylikt än huvudcylindern. Däremot finns det en liten risk att huvudcylinder börjar läcka efter att du har fått en nu slavcylinder. Om läckan är i huvudcylindern så kan det läcka bromsvätska därifrån men då kommer det in i bilen, så du måste lyfta på inredningen för att se om det är vått på golvet. MVH:Sakke |
|
|
Hej. läckage kommer enbart att ske om pedalen är i nedtryck läge. men de är inte att rekomendera:D BMW 525, 24v |
|
|
Nu beställde jag en ny slavcylinder, kommer imorgon - kom nu inte någon med diagnosen att det är något annat ?! /Klaas |
|
| Jag hade samma problem på min 525 och var säker på att slavcylindern var paj.Men jag provade att lufta kopplingen och nu har den funkat felfritt sen i April | |
|
Hmmmmmm /Klaas |
|
| det brukar vara slaven som går först,iallafall e28an har en returfjäder på pedalen,säkert e34an med,det brukar aldrig vara nån risk att trampa ner pedalen då cylindrarna är i aluminium,värre när dom är i järn,ibland får man lufta med pedalen i lite olika läge för att få ut all luft,bästa sättet är att sätta tryck på systemet,nåt kilo bara,annars kan det hända roliga saker! | |
|
Hade exakt ditt problem, på min var det huvudcylindern som packningen hade en spicka i sig. När slaven går bukar det läcka och vätska förvinner (eftersom det rinner förbi packningen och ut) När packingen (på kolven) går i huvudcylindern så läcker det ej, den pumpar bara inte. Ok, tätpackningen kan gå också men då minskar nivån och det kommer på golvet. Jag är nästan säker på att det är kolvpackningen i huvdcylindern för dig om nivån är bra, 99% chans |
|
|
Hej allihopa - det var slavcylinder som läckte in i kopplingen. Klart - tack för alla synpunkter. /Klaas |
|
|
Gäller detta även på BMW 523 E39 97? Var ute o körde idag i ett samhälle och kopplade friskt mellen bostadhusen. Sen helt flötsligt så fjädrade kopplingspedalen tillbaka konsigt från halvägs. Men efter det funkade den som det skulle. Men efter vart tryck så fjädrade den längre o längre ner. Vant precis ta mig hem och nu går det inte frikoppla och pedalen stannar i botten. Har kollat bromsvätskan o den såg bra ut. Så trött på den bilen. Den är i riktigt fint skick välservad mm men ändå bara jävlas den. Fick precis ordning på överhetningsproblemet.... Så kom detta nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.