AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.764

Lock-up till E39 aut. Vad styr inkopplingen?

Sida 2 av 2
to
319
tobmag
525iT -03
en länk till om hur en moment omvandlare funkar (på engelska)
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

hasso: jag testade på vägen hem från jobbet.

Låg i 110 en stund i normalt automatläge - varvtal 2200
Förde spaken till sportläge - tydlig nedväxling - vartal 3200
Förde spaken framåt - växlar till 5:an i manuellt läge - varvtal 2200
Förde spaken bakåt - växlar till 4:an i manuellt läge - varvtal 3200

Testade sedan att från 110 i automatläge lägga i sportläge och körde en stund men bilen vil inte växla upp (till 5:an) utan ligger kvar på samma växel. Ökade farten till 130-140 och släppte av på gasen, fortfarande ligger den kvar på samma växel.

Testade sedan att gå från automat till sportläge i olika hastigheter och från ca. 150 så lägger den inte i en lägre växel utan varvtalet förblir detsamma.

Utifrån din beskrivning av hur 528:an agerade så känns det som min fungerar väldigt annorlunda. Frågan är bara om min fungerar som den ska eller om det är något som inte stämmer. Någon annan med en 530iA som kan verifiera att er fungerar på samma sätt som min?

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag mejlade dig en beskrivning på din låda tidigare i pdfformat.
Där står det att det skiljer en del på 5Hp-18 och 19 så det är inte alls omöjligt
att din låda har andra egenskaper/programering.
men det vore intressant med en jämnförelse med en lika låda/bil.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

hasso: Tack för filen! När jag läser den så tolkar jag att det är lock-up även på 3:an och 4:an:

The torque converter clutch is closed in third, fourth and fifth gears. As in the A5S440Z, clutch closure is slipcontrolled. Control is in the speed range from approximately 25 km/h to approximately 120 km/h, depending on the load situation. The torque converter clutch is always closed at speeds in excess of 120 km/h.

___
//Ulf
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Programmer> kan bekräfta det du säger angående 4e växeln! Vid sportläge används endast de 4a första växlarna. vilket också stämmer mycke bra på min bil! Lägg i sportläget och växla upp eller ner en gång så hamnar du antingen på 3an eller 5an.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mr_Fatise: stämmer utom när man ligger i 150 eller mer för då går inte min ner i 4:an när jag går från Auto till Sport.

___
//Ulf
Programmer:

Har inte bilen med mig idag men jag uppfattar det som att min låda arbetar såsom din...provar under veckan.

T
Borg
Hejsan !!

Får hålla med Programmer om hans beskrivning av hur låda växlar, testa också att växla manuellt till 5 växeln och ligg i konstant fart.
Peta då över spaken till automatläge så sjunker varvtalet ca 200 varv beroende på hastighet detta måste ju vara lock upp funktionen som går in.
Detta vill också säga att lock uppen inte används i manuella läget på växellådan.
Har för övrigt växlat kablaget på lådan så att jag har nedväxling frammåt och uppväxling bakåt, fick för övrigt hjälp av en kompis som är tryckare att göra en plastfilm att ersätta markeringarna för växelläget + och -.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Borg: Jag upplever ingen varvtalssänkning när jag går från manuell 5 till automat men vi har inte heller samma låda så det kan ju vara en viss skillnad. Är också ganska övertygad om att lockupen funkar i manuellt läge. Ligger man i 5:an i 110 och trycker lite på gasen så slirar inte växellådan och motorvarvet sticker inte upp som det gör när lockupen inte är inne.

___
//Ulf
Borg
Vet du vad det kan vara som gör att jag får en varvtalssänkning
när man gör enligt ovan?
Alltså går från manuell 5 växel till automatläge, man märker det tydligast när det är konstant hastighet och plan mark.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gissar att det finns andra som kan svara bättre på detta men om jag skulle våga mig på en gissning så skulle det i så fall vara att det är som du säger att du inte har lockup på de manuella stegen. De sker ju en ständig utveckling av lådorna...

___
//Ulf
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Inte samma lika bil, motor överhuvudtaget men iaf... 523 -98 går lock-up,n i även om jag växlar manuellt...

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Borg: På vår 320ia går inte lockupen i i manuellt läge men det gör den definitivt på 530da. Skillnad mellan olika modeller solklart - men definitivt helt olika växellådor också förstås.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.