AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.762

Lock-up till E39 aut. Vad styr inkopplingen?

Sida 1 av 2
Kr
93
Kräkets granne
528iA Touring 97
Ibland dröjer det innan lock-upen "går i". Nån som vet vad som styr mer än farten (Brukar gå i runt 95km/tim)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Temperaturen på oljan i lådan. Ska vara 25grader innan lockupen går i om jag minns rätt

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
to
319
tobmag
525iT -03
Vet ej hur det funkar exact på din låda men är den elektroniskt styrd så kollar styrenheten av ingående varvtal dvs motorvartalet, turbinvarvtalet dvs ingående varvtal i växellådan efter momentomvandlaren och till sist utgående varvtal från vxllådan. Lock-upen brukar läggas i när slirningen i momentomvandlaren inte är så stor dvs när ingående varv och turbinvarv inte skiljer så mycket. Oftas så kollar även styrenehet motorbelastningen. Vid ringa belastning så soppar han i lockupen tidigare, vid hög senare.
Går nog att skriva ett par A4 om ämnet......

Tobmag
Kr
93
Kräkets granne
528iA Touring 97
Det förklarar ju i så fall varför det dröjer när det är kyligare...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När bilen är kall så går lådan i "sportläge" innan rätt temp har uppnåts då är lockupen låst, det är för att katalysatorerna så fort som möjligt uppnå arbetstemperatur. En tempgivare i lådan styr funktionen.

///MVH Hasso
Länk
bs
29
bsvensso
540iA -97
Ahaaaaa.....

Det förklarar saken. Jag har gått och oroat mig en tid för att lådan växlar vid så höga varv när den är kall. Trodde det var dags att ta in den på service för oljebyte!
Tackar Hasso!

Å andra sidan har det alltid imponerat hur fort motorn blir varm. Runt kvarteret så är den utanför det blåa och efter ett par kilometer genomvarm. Måste vara aluminium blocket eller har de några andra knep?
V8:an värms upp mycket fortare en vår 998 cc Micra!
bs
29
bsvensso
540iA -97
Ahh, glömde säga...
Lockupen går i vid 40 (mph), det är väl runt 65 km/h?
Är det eljest på 540:n vs 528:an?
to
319
tobmag
525iT -03
Hasso skrev:
När bilen är kall så går lådan i "sportläge" innan rätt temp har uppnåts då är lockupen låst, det är för att katalysatorerna så fort som möjligt uppnå arbetstemperatur. En tempgivare i lådan styr funktionen.

Måste nog protestera lite här. OK att lådan går i sportläge men att lock-upen skulle vara i hela tiden stämmer nog inte, skulle rycka fruktansvärt vid växling(=växla en manuell låda utan att trampa ner kopplingen).
Däremot så lägger man uppväxlings punkterna vid ett högre motorvarvtal för att på så sätt snabba upp motoruppvärmningen.

Som sagt flera A4 kan det bli
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
bsvensso: Att tempen går upp betyder bara att vattnet blir varmt. Att värma upp motorn så man kan maxbelasta tar minst dubbelt så lång tid som den tid det tar för tempnålen att nå mitten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har inte påstått lockupen skull var i hela tiden :) däremot är funktionen låst så att inte lockupen går i förrän lådan nått rätt arbetstemperatur, dvs samma ide när du lägger lådan i sportläge. eftersom kallstartsprogrammet är det samma som sportläge så får du samma funktion med hårdare växlingar och spärrad lockupfuntion, lockupen går inte i förrän 5 an är i och du uppnåt en viss hastighet, varvtal.

///MVH Hasso
Länk
bs
29
bsvensso
540iA -97
Är lockupen utöver 5:an?
Jag trodde de var samma sak?
Blir det samma effekt som att ha 6 växlar, åtminstone på så sätt att varvet går ner ytterligare än gång?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bsvensso: på min upplever jag att 5:an och lockup är samma sak (dvs samma utväxling), skillnaden är att när lockupen är i så slirar inte lådan direkt man ökar gasen en aning.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lådorna är 5vx + lockup dvs nästan sex.
Lägg i sportläge på motorvägen så ser du skillnad på ca 500rpm.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Inte på min. Däremot så går den ner till 4:an om jag lägger över den till sportläget men växlar jag upp till 5:an så är varvet detsamma som på automatläget.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och hur vet du att det är 4an det brukar stå SD el DS i sportläge inte vilken växel du kör på. Däremot om du växlar med steptronicen så ser du växelläget 1-5.
Nu har du en annan nyare låda än vad jag hade på min 528 A5S310Z.
A5S325Z A= automat 5 antal växlar S=lockup/överväxel 325 max nm på inkommande axel, men det är av mindre betydelse då det är programvaran som styr växlingen.
Det enda som sker när du för spaken åt vänster i motorvägsfart är att lockupen går ur och lådan byter till sportläge skulle 4a n gå i så skulle det skilja mera än 500 rpm. Så funkade det på min låda, men det kan ju som sagt ha ändras. Men det är fortfarande 5vx + lockup.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är sant att jag inte vet att det är 4:an men när jag för spaken framåt så växlar den upp till 5:an så man kan ju anta att det är 4:an som ligger i trots att man inte kan vald växel i displayen. Ska testa igen när jag kör hem om en stund.

___
//Ulf
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Vardför envisas Bmw med att lägga uppväxlingen framåt, personligen vill jag ha nerväxlingen framåt, går ju kanske att korsa kablarna så man får som man vill ha det.

mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag talade vid någon som vänt på tåtarna för att få till den funktionen, för inte alls länge sedan men vem det var vette sjutton.

///MVH Hasso
Länk
bs
29
bsvensso
540iA -97
Här är några tips:

Länk

Länk

Länk

Ha så kul!
bs
29
bsvensso
540iA -97
Själv tycker jag att lådan inte är tillräckligt distinkt för att vara kul att växla manuellt. Den växlar ju själv i alla fall när den känner för det, speciellt vid låga varv. Så i slut ändan vet man knappt vilken växel man har om man inte kollar på instrumenten.

Och så går det för långsamt...
;-)
to
319
tobmag
525iT -03
Ok Hasso nu fattar jag vad du menar med spärrad.

Alltså, momentomvandlare består av ett pumphjul som drivs av motorn. På växellådans ingående axel så sitter turbinhjulet anslutet. Momentomvadlaren fylls med olja och när motorn snurrar så dras turbinhjulet med av pumphjulets rotation. Detta innebär att mycket värme och vissa effekt förluster uppstår. Lock-upen är allstå en koppling mellan pumphjul och turbin som låser dessa 2 delar tillsammans och man får då ett 1:1 varvtalsförhållande.

se länk (på tyska)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.