|
|
|
|---|---|
|
De mest skrotade märkena Antal skrotade kvartal 3 2005 1 Volvo 11069 2 Ford 6236 3 Saab 5823 4 Vw 5226 5 Opel 4563 6 Toyota 2907 7 Mazda 2646 8 Nissan 2424 9 Audi 1831 10 Mercedes 1572 11 Renault 1356 12 Peugeot 1216 13 Mitsubishi 1139 14 Bmw 912 15 Citroen 723 16 Honda 685 17 Fiat 641 18 Suzuki 353 19 Subaru 295 20 Hyundai 183 Länk ------ Länk | |
|
Grodan: Inte så konstigt att Volvo toppar listan tänk bara hur många jag rullar som har sålts under 1900-talet |
|
| Att Göteborg var i topp förvånar inte heller. Man riktigt hör hur det gnager i plåten vintertid på västkusten... | |
|
Kan för övrigt nämna att Porsche är "världens mest rullande bil". Av alla tillverkade bilar sedan bilmärket uppkom så är fortfarande över 60% i trafik (= inte ens avställda).... - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Vore skoj (och kanske mer relevant) att se en lista på medellivslängder. Hur många som skrotas är bara relevant i förhållande till hur många som tillverkats. Wilhelm Svenselius |
|
| W2k: Exakt vad jag tänkte. Ingen som vet om någon sådan lista finns?? | |
|
Under många år så har Volvo legat kring 30% av alla sålda nya bilar så att dom leder antal skrotade bilar också är knappast så underligt. ___ //Ulf |
|
| Jaguar ska tydligen vara det märket som skrotas minst här i landet ... Beror väl antagligen på att allt för smala märken inte finns med i statistiken. | |
|
Summerar man listan ovan så blir det 51 800 skrotade bilar av de 20 mest skrotade märkena. Av dessa är Volvo alltså 11069, eller drygt 21%. Så om 30% av alla sålda bilar är Volvo så tyder detta på en högre medellivslängd för Volvo än för medelbilen. BMW är troligtvis ännu bättre, de står för knappt 0.018% på 20-i-topplistan över skrotade bilar, men nog har BMW en betydligt större bit av den svenska bilmarknaden än så? Där jag bor skulle jag gissa på närmare 10-15% :D Wilhelm Svenselius |
|
|
Du har nog räknat lite fel, för det första anges det att det totala antalet är 56999. Antalet skrotade BMW var 912. Antalet Skrotade BMW i % blir 912/56999*100 =1,6% Hälsningar Lars |
|
|
Whups. Så sant, glömde det där med *100 på slutet (konstigt nog kom jag ihåg det på Volvo). Det är fortfarande rätt få, dock. Wilhelm Svenselius |
|
| Förutom Porsche är Land Rover en av världens minst skrotade bilar. | |
|
Rolls Royce och Bentley är också i topp,skulle vilja säga världsbäst på antal skrotade procent av totalt byggda sett till STARTEN av märkena iaf,dvs sedan 1904 :) 50% finns kvar i bruk enligt vad jag läst någonstans.. Mvh Janne. |
|
janli |
Om man inte lämnar in för skrotning, skrota man bilen själv. Vad är statistiken för en Enzo. Länk |
|
janli: Riktigt obehaglig olycka det där... Länk |
|
janli |
Ja verkligen, tyvärr så överlevde han inte. Samtidigt så känns det patetiskt att läsa om folks strävan att köra över 300km, när man inte kan behärska en Enzo i 300 som är speciall byggd för det, så ska man inte tro att man alltid klarar det i en BMW. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.