|
|
|
|---|---|
|
var in på englunds bil i luleå idag som är auktionerad återförsäljare för bmw... enligt dom så går det ej att kolla om mätarställningen är som det står att det är,är detta möjligt?? | |
|
alltså för bmw e36?? |
|
| De kan inte till 100% säkerhet garantera rätt mätarställning, de som håller på att "skruva" bilar kan oftast sina saker. Har du däremot serviceboken och så vidare så kan du själv delvis öka efter tidigare servicear och besiktningar och få dig en liten bild om det stämmer. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns ingen lagrad mätarställning på E36 kom först på E38 från -95 ///MVH Hasso Länk |
735 |
Hasso: Kan du utveckla vad du menar med lagrad mätarställning? Vad jag vet så skruvas det friskt bland både e38, e39, och e46. Innebär det att det är mer komplicerat att skruva dessa bilar utan att det upptäcks?? Är bara nyfiken.. BMW-förare älskar oftast! |
|
Mätarställningen "lagras" på två ställen. Där du ser den framför dig i bilen ("Cluster Module", kommer ej på svenska namnet) och även i ljusmodulen. BMW kan med hjälp av ett sk. DIS-test kolla vilken mätarställning som är registrerad i ljusmodulen. Så, är det dåliga "skruvare" som endast skruvat på displayen, ser man att det skiljer sig. T ex. på min bil stod displayen på ca. 12000 mil medans ljusmodulen visade 19700mil. Är det sen bra skruvare som kan sina saker, brukar även, som jag förstått det, ljusmodulen bytas ut så att den överrensstämmer med displayen. Vet ej, men tror inte att man kan ändra vad ljusmodulen är registrerad på. |
|
|
Nu gjorde jag bort mig totalt... Såhär heter det förstås: Kombiinstrument: Där du ser mätarställninge framför dig. Ljusmodul: Den BMW läser av med DIS-test. Hoppas du förstod. Med mitt inlägg ovan menar jag att pga av att man kan byta ljusmodul, kan ju aldrig BMW "Garantera" att mätarställningen stämmer. Därför bör man kolla upp tidigare servicar, garantireparationer osv.. De lättaste är, om du har en servicebok, att kontakta de vekstäder på stämpeln och be dem bekräfta servicarna. Om det skulle vara en "fejk" servicebok och den är stämplad med en då fake stämpel från en verkstad bör dem försöka hjälpa dig ändå.. Så var det i mitt fall iaf! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
735 : Tror du fick förklaringen rätt bra ovan, det är mera komplicerat att skruva E38-E39-E46 men med utrustning som legat i 150 tusenkronorsnivån så går det att skruva alla bilar. Äldre BMW har inte någon LKM där det lagras utan enbart intrumentet som behöver ändras och kräver simplare utrustning som inte kostar många kronor. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.