|
|
|
|---|---|
320-325 |
Vad jag har läst o förstått av er m.m så är alublocken i våra 528or o 328or känsliga för överladd.och problmet i bes är ju som sagt segt. visserligen är det mkt lättare med kompressor,alltså att plocka av inför bes. men som sagt allt detta vill vissa slippa.och om man vill trimma så får det blir på det gammla svåra och dyra,jobbiga sättet.klart att vissa då säger :köp m5,m3,supra,skyline ect... bla blabla... men för oss som har kanske kommit över en fint gubb kört ex med billig försäkring o en underbar bil som är otroligt bensin snål vill kanske bara förbättra den så gott som det går (inom rimliga gränser)= arbetar lön. Jag själv har haft en toyota supra ett bra tag men fick bytt den mot en 528 96a´´ UNDERBAR bil visst effekten är ju enorm skillnad men jag begär inte att min familje,lyx,m.m 528 ska gå som min gamla supra på 300hk 470nm. men man kan alltid förbättra lite om man är händig. här kommer en liten lista över saker som jag har uppfattat som man kan göra med en 528/328. vet inte om allt stämmer eller är korrekt men det är därför ja vill diskutera med kunningt folk. 1.borra upp blocket alt byta vev. större kolvar självklart.ca 3,2l 2.insuget byt till 325/525 verkar vara stryp på 328/528 3.toppen bör kanske portas men va ja vet är detta svårt på bmw s redan optimerade toppar. men men kanske finns det nåt att hämta? 4.kamaxlarna? 5.öppet filter av BRA KVALITE´ avskärmas VÄL(ta d lungt med klister oljan) 6.avgassystemet. verkar mkt bökigt orginal.ser ut att vara lite trögt. öppnarre o friare borde nog vara ett stort+ 7.avslutar med att optimera tändningen m.m efter detta.chip eller mapp har säkert glömt massor men hjälp mej gärna o fyll i o säg vad ni tycker. detta med borra upp blocket till 3.2 liter hur går man till väga=vilka kolvar byta vev??? till vilken isånafall`?? hur går det med cylinder vägg tjockleken?? melllan väggarna?? m.m mvh Johannes Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
320-325 |
glömde att skriva att vad jag har läst i nån artikel i epa nytt så skulle en 528 maskin ge nästan 260 hk men det tvivlar ja fett på.. men men.. att få ut 240 hk hade ja nöjt mej med. verkar som hannan eller nåt annat tyskt trimm företag har haft dessa uppgraderaingara och dom har baserat på 528blocken. visserligen denna bil jag läste om hade visst även en turbo kit från mosselman eller vad det hette. men där stod e det beskrivet att den var upp borrad till 3.2 l.. o mkt av det på listan ovannämnd. Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
320-325 |
jaha.. verkar inte vara så intressant. får väl ta saken i egna händer. sakffa info på annat håll o skrida tilll verket. i min ensamhet. Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
320-325 |
glömde m3 grenrör Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
Helga |
BMW hade ett trimkit till 328/528 precis innan 330/530 kom. Med trimkittet så gav 2.8 lit exakt som 3.0 = 231 hk. Vad vridet blev vet jag inte. Kostnaden var cirka 25.000:- för kittet inkl. montering. Allt enl. BMW och motortidningar slutet -00. Fredrik M, Z3 2.8 har förmodligen detta kittet. Är monterat i Tyskland av förste ägaren. Hans Z3 går som f-n plus att den har Bastuck slutdämpare. Enl. testare så ger hans Z3 minst 230 hk. //Helga |
| De går alltid att bygga en hybrid med 530/330 vevaxeln, men man måste kombinera med andra stakar/kolvar. Minns dock inte vilka komponenter man ska ha...har sett det på nån tysk sajt! | |
|
Helga: Berätta mer om kitet! Vill veta allt. Min bil: Länk |
|
Helga |
Sorry. Vet inte mer än vad jag skrev. Du får fråga BMW Sweden, söka info hos motortidningar eller varför inte globalt på nätet. //Helga |
320-325 |
mm okej jag är oxå intresserad. 230hk är ju perfekt ju.. det lär ju kännas enorm skillnad.. är det inte nån annan som vet nåt. Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
|
Att kräma ur 100 hk/liter skall inte vara några konstigheter, det gör man ju med 2-ventilarna utan större problem. Flödesoptimering, avstämning insug och avgas, kammar och kolvar ihop med ett styrsystem som kan hantera detta borde räcka en Bra bit. Det är ju vad man gör för att klara detta på en 2v BMW-spis.. Passar dessutom M3ans separata spjäll så är det ju en klockren uppgradering men skall nog inte behövas för 100 literhästar. (Gissning!) |
|
|
M3:ans insug passar inte rätt på M50/52-topparna...olika bultmönster, men en adapterplatta löser det. Men visst finns det effekt att hämta! |
|
|
All info om vad man kan göra för att hitta de hästar som gömmer sig är av yttersta intresse, jag försöker hitta info om vilka åtgärder som ger valuta för pengarna. Överladdning är uteslutet, jag vill bara ha en bil som är mer optimerad och inte skapar problem med polis och bilprovning. Behöver ingen räserbil eftersom jag har räserhoj :) Min bil: Länk |
|
|
Mitt tips blir att ta en lös topp och knalla iväg med till en firma som är duktiga på flödesoptimering. Skrapa ihop så mycket data du kan också på den motor du tänker trimma och andra motorer i samma familj för att kunna göra lite grundantaganden. Hittar du data på trimmade motorer av samma typ så ta med det också. Detta ger en hel del indata som kan stå som grund för beräkningar av hur motorn bör modifieras för att uppnå ett visst mål. Ibland kan det vara en fördel att lämna detta till någon som bara gör beräkningarna och jobbar med toppen. Då slipper du bli påtryckt delar som inte är nödvändiga eller som inte är kostnadseffektiva.. Lycka till! |
|
|
Porta toppen och insuget är självklart högt upp på önskelistan men det är väldigt mycket jobb med montering och demontering. Då är det ett krav att man som du säger har en annan topp som man kan pula med i lugn och ro och montera när tid finnes. Tyvärr lär det inte bli av, utan man får först kolla vad man kan göra "utvändigt" så att säga :) Min bil: Länk |
|
320-325 |
så toppen finns det o hämta ändå?.. trodde den var rejäly optimerad. vad kostar det att lämna in toppen för portning.? Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
|
Ett toppjobb är ju beroende av vad du i övrigt gör med bilen, ska du verkligen göra ett portningsjobb så kör du med ökat komp och vassare kammar samtidigt, men det man gör i en standardmotor är att man snyggar till ytorna och tar bort gjutskägg och konstigheter som stör flödet. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.