AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.864

Varning för låg kylvätska bara vid kallstart

bf
305
bfg
M3 SMG -02
Min -04 330i visar de senaste dagarna "låg kylarvätska" varningslampan när jag startar den men efter några minuters gång släcks lampan...

Är det nåt fel på en givare eller är vätskan på gränsen till för lågt? Bör jag fylla på eller inte?

/bfg
kolla om kylarvätskan ligger under strecket "cold" i expansionskärlet när bilen är kall. ligger den under är det bara fylla upp till strecket.

kan var det. kan vara nåt annat men en början iaf.

KICK IT!
2e
35
2eazy
Bmw 318i e46-98
kolla om det e nog me vatten,annars kolla givaren om det är den som krånglar

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vätska ändrar volym mellan varm och kall ganska mycket och när det blir ännu kallare så, du ligger förmodligen på gränsen , kolla nivån innan du startar motorn nästa gång det är minusgrader och den stått över natten och fyll på lite grann så du ligger på rätt nivå nån deciliter räcker säkert att prova med.

///MVH Hasso
Länk
Ci
531
CiM
325ciM-04
förmodlingen har du inte rätt blandning vatten/glykol. när det är minus grader, fryser vattnet. häll i lite glykol, så försvinner det förhoppningsvis.
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Fruset vatten expanderar ju så då borde nivån gå upp i så fall...

Bilen är dessutom precis 12 mån gammal och jag har alldrig rört kylarvätskan så den bör ju vara rätt från bmw...

Jag skall kolla nivån - låter ju som jag ligger precis på gränsen... Om jag fyller på bör det väl vara BMWs egna kylarvätska eller?

/bfg
Ci
531
CiM
325ciM-04
nivån ökar, visst, men is? givaren känner inte av is, utan flyttande vätska. dessutom, när vatten fryser till is, koncentreras det till ett form=is den klumpen expanderar. kvar blir resterna av glykolen. :-)

köp glykol var som helst, behöver inte vara från bmw.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.