AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
738

Försäkra en 530d Touring -00. Var?

Har tänkt köpa mig en 530dT -00. Ringde till Trygghansa o IF.
TryggHansa ville ha 21600:-
If ville ha knappt 16000:-

Jag har en körsträcka på 3000 mil, är 27år 8 skadefria år o bor i ett litet samhälle i skåne.
Var har ni era försäkrade? Ovanstående priser e ju dyrare än min V70R är som jag äger i nuläget.

Tacksam för tips då de snart ev blir byte...
Uppgav du något reg.nr när du ringde eller undrade du bara rent generellt?? (stor skillnad nämligen...)

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
jo jag tog ett reg nr på en bil motsvarande den jag tittar på...
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
I mitt fall blir en 530d billigare hos länsförsäkringar än If. Överhuvudtaget kan man undra hur det står till hos If när en 530i -02 kostar över 19.000 kr för mig som är över 31 om jag har en körsträcka på 3.000 mil medans en 540 -02 kostar 18.000.
Enligt henne jag pratade med så berodde det på den olycksstatistik dom hade. Märkligt att deras statistik verkar skilja sig från t ex länsförsäkringar där 530i är billigare än 540i vilket torde vara det gängse synsättet.

ja jag kollade precis med Länsförsäkringar o där blev det billigare, slutade på 12444:-
Tycker dock fortfarande de e mycket för en oljebrännare...
cu
146
curigan
528iat-00
Har ni kollar sk sockenbolag?Betalar där för en 528-1997 4900kr +ca 400kr
för tillägsförs.Helår helförs.
Da
46
Damien_E
-=E46 330D -02=-
Kolla Tennant.se. Har min 330D försäkrad där och betalar 4750:-/år med vilt-tillägg.
Miper335
Försäkringar blir man aldrig klok på.

En sak är om man tar hänsyn till ägarens ålder,skadefria år och var man bor
men det borde ju t.e.x som redan sagts vara ungefär samma skaderisk i olika bolag.

Har försäkrat min bil i Aktsam eftersom att det var billigast där.

Länsförsäkringar som jag har allt annat i ville ha 2000 mer oavsett hur mycket jag gnällde.

Då jag nu tyckte att Aktsam verkade vettiga rekomenderade jag dem till en släkting som nyss köpt en Saab 9000.

Tidigare ägaren hade den också förs. där och betalade 2400 kr ( Helförs./helår )

Då vi ringde Aktsam ville de endast teckna en Trafikförsäkring då det rörde sej om en "Importbil" ( förra Svenska ägaren reggade den i Holland innan han flyttade hit )

Trots intyg som de redan fått tidigare om att bilen inte skulle betraktas som Import vägrade de.

En halvförs. skulle annars kosta 5.600/år.

Min 523 är också ca 2000kr dyrare om året nu hos Aktsam än kompisens 540ia som är förs. hos Länsförs......Vettigt va?
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
ringde runt till alla de stora och till sockenbolaget m.f.l. Billigast för mig blev BMW originalförsäkring. 8000 SEK/år helförsäkring, näst billigaste låg en bit över 10000. (523iT -00:a)

Martin
Icke att förglömma att BMW orginalförsäkring enbart använder sig av BMW orginaldelar vid skada. Kan var värt en slant...
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Jag har en 530D Touring -00 och 1:a året var BMW Original billigast men när det gått 1 år så skulle dom tokhöja premien.
Detta UTAN att jag krockat eller på annat sätt nyttjat försäkringen.
Så numer har jag TENNANT och är nöjd än så länge.

Polarbear
Miper335
Helt avgörande är också var man bor och hur. ( villa ,garage e.t.c )

Betalar själv 5.200 för min bil Bmwtouring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.