AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.989

Rost på E36: vanligt, eller?

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Som rubriken lyder, är det vanligt med rost på E36:or...
Vad jag förstått så har de tydligen ett bra rostskydd.

Om det finns rost på en 3-serie 91 och nyare, var brukar man hitta det?

TobbeBMW
standardställena, bakkärmar, baklucka. En bil som har stänkskydd monterade har mindre rost, (oftast)

annars är E36orna inte bättre rostskyddade än någon annan bil, sköter man den så rostar den mindre, sköter man den inte så rostar den mer... enkelt.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
På min 328 hade de börjat komma små bubblor i lacken i nedre vänstra hörnet på bakluckan. Fixade de direkt när jag såg de...
på M3an är det exakt samma på samma ställe.. Verkar vara ett känsligt ställe på E36 orna..
Rost brukar dyka upp på E36 efter ca 7 år, dvs något år efter det att rostskyddsgarantin löpt ut.
Bakluckans nederkant är vanligt och beror på de flesta fall på felaktigt inställda "stötdämpare" till luckan. Detta får till följd att luckan nöter på karosseriet.
Sedan är det vanligt med rost runt dörrar och bakskärmar. Oftast uppkommer dessa i samband med stenskott.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Japp, har endast några bubblor på min högra bakskärm nu så jag åtgärdade för ett tag sen, annars brukar runt tanklocket vara ett ställe rosten gärna sätter sig på. Bakskärmar, nederkant av dörrar och självklart bagageluckan som folk har sagt.

Kolla in modellguiden.

Tycker själv rostskyddet på e36 är bra, hade en -92:a förra året, inte en rostfläck. Sen kollar du in nyare e46/e39 som gärna rostar snabbt, även fast vissa är noga med tvätt osv.

Tror det beror på att man gick över från de miljöfientliga lackerna till miljövänliga nångång i mitten av -90 talet. Möjligtvis därför.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Tackar, tackar...

Ska kolla på några E36:or nu i helgen(om man har tid).
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är själv grymt besviken på e36 trodde inte en bmw kunde rosta så friskt (okay har väl förträngt e21-76-77)
Plåten i sparklådorna är knappt 0,8 på undersidan och min (sv-såld fullservad) har jag bytt halva lådorna på.
Så om du tittar enbart ur ett rostperspektiv så är e36 dålig.
Men den har ju andra trevliga fördelar:)

Mvh/Micke
Min 02sida

www.bmw02garaget.com
Njuren
Vet att dörrarna rostade friskt på min 316!

BMW - i nöd och lust?
på min e36 hade jag rost i nederkant på bakluckan, framkant på huven och skärmkanterna fram...

men den var helt rostfri om man jämför med min 02 touring innan jag renoverade den :)

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.