AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.499

E46! Ris och Ros!

Sida 4 av 5
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Jag har en riktigt BRA garanti tydligen!

Nää.. köpte min bil för 1 månad sedan och har 3 mån/500 mils mobilitetsgaranti på bilen. Så det var där garantin låg vetdu!!

:)

Hälge
Turgubbe ;-)
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Tjaaa,

Kanske det kanske!! Dom stretade i all ärlighets namn emot liiite i J-köping men jag stod på mig och hävade att en mobilitetsgaranti bör innebära att bilen skall vara "mobil" iallafall under garantitiden..

Så jag ville ha en garantirep.

Blev aldrig något tjat utan dom accepterade det direkt och fick tom göra bytet i Grästorp som ligger bara 4 mil härifrån jfr med 13 mil till J-köping.

Bra service tycker jag!

Hälge
Garantin brukar normalt ej omfatta däck,batterier,mm.
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Det är möjligt...

Och när det gäller däck, bromsbelägg etc så är det logiskt att slitna och "inte nya" delar inte omfattas av garantin eftersom det faktiskt går att köra även om delarna är slitna.. Dessutom går det lätt att hitta dom felen när man köper bilen... Nerslitna däckspår, risiga bromsskivor etc etc..

Men om bilen startar när man köper den och en vecka senare plötsligt inte går att starta pga dåligt batteri anser jag det inte mer än logiskt att en garanti skall gälla. Iallafall om det är en "mobilitetsgaranti".. Alltså..

"Vi garanterar att bilen rullar 500 mil eller 3 månader" Det gör den med slitna bromsbelägg och slitna däck men inte om den står stilla på parkeringsplatsen.

Hälge
Jag var tidigare ute för ungefär samma sak som dig, men fick då nöja mig med ett bättre begagnat batteri. (som dock fungerade)
Fast detta var hos Volvo...
Hälge
Glöm ej att testa generatorn innan garantin går ut..Den kostar en bra slant att byta.
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Okay!!! _Tack för tipset!!
Visa användare
3
AcS3
728iA -96
Jag är hel nöjd med min bil , inte haft några större bekymmer än iaf... airbag lampan lyser så det får jag väll lämna in till bmw och ta bort. går trögt att få upp dörrarna =) och låset på förar sidan krånglar. men annars är allt lugnt.
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Har själv upptäckt, lustigt nog sedan jag bytte batteriet, att jag hör ett lustigt missljud i bilen precis när jag startar den och den är kall.. Ett typ dåånande, skrikande, gnällande ljud under typ 1-2 sekunder precis när bilen tänt igång och motorn börjat snurra.. Inte från startmotorn utan när man släppt tändningsnyckeln.. Ljudet hörs inte när bilen startas när den är varm

Någon som har en aning om vad det kan vara och om det är något att oroa sig över?? Har försökt leta mig fram till liknande erfarenheter men inte hittat ngt konkret som stämmer med mina upplevelser.. Det närmsta jag kommit är generator strul och generator rem typ..

Hmm!!
ko
15
kolle
316i-00
Jag köpte 316i för 2 mån sen la också märke till ett skorrande ljud vid start på
morgonen.Åkte till bmw i jönköping och frågade vad det kunde vara han sa att det ljudet har alla 316,318.

ko
15
kolle
316i-00
Det skulle vara någon iställning som bilen gör själv och som bara fyrorna har.Det
finns inte på sexorna.Det låter inte kul när ljudet uppkommer,men det skulle inte
vara något att oro sig för.Jag var inte den första som hade kommit och frågat.

Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Ahaa!! Ok!!

Tja, ljudet kommer definitivt inte vid varje start.. Någon gång sporadiskt då och då vilket var anledningen till att man blev lite fundersam..

Nå, skall hålla lite koll ändå.. skadar inte!! Garanti ca 250 mil till och 4 månader!!

Tack för tipset Kolle!
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
2 månader menar jag förståss!! ;)
Ro
11
Roger 7
320iA X-drive -12
Har kört min 318-99 i 13.000 mil. Köpt begagnad vid 1800 mil.
Fel: Termostat vid 3700 mil, Garanti
Länkarmar + fjädrar bak vid 4500 mil Goodwill
Handbromsrenovering vid 10000 mil
Luftmassemätare vid 11500 mil
Bromsskivor fram vid 12500 mil.
Ingen rost.
Bilen går jättebra, jag stortrivs!!
Totalkostnad från start ca 25 kr/mil.
Toppbetyg från mej!!
Njuren
Har oxo vrålet när jag startar kall bil, och lite surrig motor =)

BMW - i nöd och lust?
Min E46 328 98 åkte på
-Länkarmar fram 4500 mil. Byttes på europlusgaranti
-Kardan bak , vinande ljud vid 162 km/h exakt. Byttes på europlusgaranti

Annars var det inga problem alls....helt underbar bil!
luddlum
Min E46 går fint 12800 mil, byter olja själv & övrig service. Tidiga 00:or hade problem med galvningen i motorhuven. Detta syns lätt under huven då färgwn blir bubblig. Jag visade upp min i höstas då så killen inga problem, det är fabriksgaranti till mars 06 .så jag fick en ny huv.

Nackdel: såklart länkarm för min del. Dom är bytta plus att generatorn har börjat låta illa, annars inga problem verkar vara bra rostskydd.

Bimmer rules
SR
Aha...
AZ: vinande kardan tycker jag låter bekant.... är det månne ett "allmänt känt fel" à la fjädrar och bromsskivor på 3-serien e46? Eller är det bara du, jag och möjligtvis ytterligare någon ensam stackare som drabbats??? Europlusgaranti säger du, det var något du hade i samband med köpet av bilen eller? vad skulle det eg. kostat om inte garantin täckte det, eller var det någon form av goodwill?

//SR

.............................
Jag har 3 hjärnceller; två spridda och en i klunga
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
När jag startar bilen då den är kall och lägger i backen samtidigt som jag trycker på bromsen(aut) gnäller det fram i motorn. Låter lite som fläktremsgnäll. Försvinner efter tio sekunder.

//Player
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.