|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| Orsaken är antagligen att rostskyddet i sig är bra, men sedan finns ett antal exemplar där processen att rostskydda bilen på fabriken inte fungerat i alla avseenden. Resultatet är att det finns ett A-lag och ett B-lag bland E46:or, när det gäller rostskyddet. Bilprovningens statistik ger ju resultatet från hela parken av E46:or, där A-laget antagligen är i stor majoritet. Här på forumet blir nog "B-bilarna" klart överrepresenterade, eftersom det är ägarna till dem som gör inlägg om rost. Dessutom har ju BMW varit generösa med att åtgärda rostproblem, vilket kan ha medfört att bilarna blivit av med sina rostproblem innan de kommit till bilprovningen. Slutligen är det väl knappast på säkerhetssytemen eller bärande komponenter som E46 drabbas av rost, utan på delar som inte är kritiska för bilens uppförande på vägen. det är ju ändå de senare som SBP koncentrerar sig på. | |
|
Nocken: Min uppfattning är att 80% av de bilar jag kikat på (ca 35 st) har haft problem. Varierande årsmodeller 98-03. Problem under huven verkar i princip alla E46or drabbas av förr eller senare. Bagagen är vanligare på sedan än på coupe. Dörrar verkar vara lite mer ovanligt, men ändå klart förekommande. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ja, jag uttryckte mig kanske lite slarvigt. Min avsikt var att skissa på några möjliga förklaringar till varför bilprovningen berömmer E46 rostskydd och varför inläggen här på forumet kan tala i en annan riktning. I vilken grad respektive förklaring är rimlig lämnar jag öppet. Det framgick dåligt i mitt föregående inlägg. Dessutom blev sista meningen i inlägget helt missvisande. Jag avser naturligtvis att bilprovningen lägger mest uppmärksamhet på de delar av bilen som ÄR kritiska för uppträdandet på vägen. Där har antagligen E46 inga allvarlgia rostproblem (än så länge). |
|
|
Hade tidigare en 328ci som jag sålde i september -02, och tur var väl det... Ett halvår efteråt var bilen värd runt 50.000kr mindre, ett fenomen som nuförtiden verkar vara allt för vanligt på nyare Bmw-modeller. Snygga och roliga bilar men de rasar enormt i pris, kanske har E46:an slutat upp att rasa i pris numera, men efter att jag sålde min så gjorde den iaf ett störtdyk. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Mahler72: Jag anser att E46 är en kvalitétsbil, helt klart. Att det varit lite si o så med huv o baklucka känns inte så farligt. I mitt fall kändes det mer bra än dåligt eftersom BMW skötte det snabbt snyggt och bytte ut delarna på garantin och jag blev av med lite stenskott och någon repa. Har förövrigt 4 st BMW inom familjen (E46 320 Tour -05 E46 330ci -04, E60 530i -04, E63 645ci -04) , och ingen har/haft några större problem med med sina bilar och inte med tidigare bilar heller, (E46 och E39.) Helt ärligt så är största problemet att andra har repat, kört på, eller vandaliserat pga avundsjuka eller något. |
|
|
Hej Jag har köpt en bmw 00 316i på 4800mil för en månad sen av en dam i göteborg. Bilen är jätte fin inga problem ingen rost en. Tittade på några innan jag bestämde mig,bilarna hade fått samtliga dörrar,huv, koffertlucka bytta på rost garantig. Bilarna var 00 på ca 15000mil dom hade fått även bytt bak fjädrar,länkarmar mm. Jag tänkte att det får bli en låg milare så man kan köra lite innan man få byta och reparera. Det känns en då som kvalite ångra ändå att ja inte köpt bmw tidigare,det går tyst inga ljud i kupen,stabil. Motorn är 1,9 men känns inte så trött en då, kör mest i stan. Dam hade köpte bilen ny så hon hade stoppat i sports stolar,sportratt,alulister mm det tackar jag för. Det som är bytt på den är huv vet ej om det var på rost garanti. En fråga kan växel knoppen i skinn bli sliten på 4800mil(lite på höger sida). Tacksam för svar. |
|
|
Kolle: Ja om damen ifråga hade mycket ringar och krafs på fingrarna, brukar även synas på dörrhandtaget, mycket repor=damkörd ;) |
|
|
Hej igen Ja hon hade massa ringar men inga märken på handtagen,blev lite orolig för milen först med det ska stämma. |
|
|
Tja Har ägt dem flesta modellerna och kan säga att e46 jag har nu är klart snyggast o trendigast. Har en 98 med 13800 på mätaren som folk gissar är en 02-03-a. Inlämnad årligen på lackförsegling och rekond, inte körd 3 senaste vintrar. Hjärtat blöder att jag måste köra den denna vinter. Otroligt fint skick, ingen rost alls, kvalitets känslan är hög o bilen känns fortfarande ny. Motorn har tillräckligt med styrka även att lite till skulle inte skada, komforten är helt OK, låg bränsle förbrukning. Bilen får mig på bra humör o förlänger känslan av att vilja köra varge gång jag ska sätta mig i den. Detta duger för mig gott o väl. En mycket bra bil för pengarna!!!! Enbart stilrent!!!! |
|
Njuren |
Interiört är E46 perfekt tycker jag! Känns som BMW tänkt på föraren till max,sobert och funktionellt. Speciellt i mörker tycker jag om att köra, mycket mysig stämning.njuter faktiskt jättemycket av att köra min bil.Kanske inte så konstigt med tanke på att jag kör en VW caddy som konstant luktar avlopp haha :) BMW - i nöd och lust? |
| Även jag har precis köpt en e46 touring (02) dock har jag inte fått den ännu men verkar vara riktigt grymma! | |
|
Varför all denna rädsla för rosten på huv, lucka osv?? Jag menar BMW är genrösa med garantireparationer upp till bilen är 6 år gammal. Har precis bytt detta på Lahall Bil i Torestorp, helt suveränt bra service och bemötande! Min bil (330 ci-00) har idag rullat 21.000 mil. Den ser fortfarande nästan helt ny ut. Det enda problem jag haft är byte av servopumpen, men även den gick på garanti efterssom gamla ägaren bytt 1 gång tidigare. |
|
|
Går själv i bilbytartankar och sneglar mot BMW men har blivit lite fundersam efter att ha läst om diverse problem. Åker idag en Volvo V40 2.0T -99 och de är väl kända för allt utom att vara felfria men jag har ändå avverkat 23000 mil med endast en spolarmotor som brakat ihop om man bortser från vanliga förslitningsdetaljer såsom bromsklossar osv. Sen är ju inredning och ljudnivå i bilen inte direkt det bästa så oavsett vad jag byter till blir det ett lyft vad gäller den delen. :) Jag avverkar ungefär 4000 mil/år så jag vill inte ha en bil som krånglar en massa, tyvärr så verkar det som om att idag får man leta efter den bil med minst antal kända fel istället för en felfri bil men det gäller ju alla märken. Är ändock intresserad av en E46 Touring, antingen 318i eller 320i eftersom de verkar ha en vettig soppaförbrukning också. Är 143hk samt 170hk varianterna som är av intresse. Hur är det egentligen med problemena som tas upp bland annat på detta forum, är det så mycket eller är det bara problemen som tas upp? Rost på en ny bil känns ju inte så kul även om BMW tar sitt ansvar för både rosten och andra garantireparationer. Det jag menar är att det är ändå något som ställer till förtret i form av lämna in bil och behöva ta en hyrbil. I mitt fall har jag 15 mil till närmsta BMW-verkstad så det innebär ju även en ledig dag från jobbet vilket i längden kan bli lite jobbigt. Så har E46 och även E39 fått oförtjänt dåligt rykte(nu har jag ju mestadels kollat forum och liknande, tester i tidningar är ju oftast bara nya bilar) angående felfrekvensen eller bottnar det i en viss sanning? Gillar ju BMW annars, provkörning av 320iT samt 525iT gjorde ju inte direkt vill ha-känslan mindre direkt. :) Mvh Thomas Mattsson |
|
|
Thomas_74: Själva poängen med ett forum, eller iaf detta forumet, är att folk ställer frågor, tar upp sina problem. Att BMW skulle vara en problembil är en klar överdrift (speciellt om man jämför med mina föräldrars senaste volvo bilar). Vill du ha en så felfri bil som möjligt så är det väl japanskt som gäller, varken volvo, mercedes eller audi är mer felfria än BMW (snarare tvärtom). |
|
|
acey: Ok, har ju redan kikat på Toyota. Är kanske ett av de bättre alternativen. Tack för svar :) |
|
| får jag låna tråden och fråga: hur många års rostgaranti har ni? jag har 12 år och bilen är halv galvaniserad, alltså bara taket är inte behandlat. det borde inte ge något rost de närmaste 10 åren, eller? | |
Njuren |
CiM: Var inte så optimistisk, E39 hade problem med bakluckorna redan 1999 men av årsmodell 2003 kom det fortfarande in bilar med exakt samma problem... Tror inte de lade ner pengar på att rita om E46:ans konstruktion fast de visste om problemen så man vet aldrig. BMW - i nöd och lust? |
| Thomas_74: Eller ännu bättre, ny Lexus IS! | |
|
om ni är så rädda för rost varför inte göra något åt problemet,rostskydda bilen och då menar jag med ett bra rostskydd tex vaxbaserat,detta är det bästa du kan göra för din bil.men kolla med bmw villket rost skydd som du får använda,så att inte garantin uteblir . |
|
|
Hej igen, Skall man summera så här långt har diskussionen angående rostskyddet varit klart dominerande vilket gör att jag drar slutsatsen att det största orosmomentet vid köp av E46 kanske bör vara rostskyddet och ev. länkarmar/spindelleder som byts oftare än på medelbilen.. Själv tror jag lite på vad Nockenwelle skrev tidigare i tråden! "Orsaken är antagligen att rostskyddet i sig är bra, men sedan finns ett antal exemplar där processen att rostskydda bilen på fabriken inte fungerat i alla avseenden. Resultatet är att det finns ett A-lag och ett B-lag bland E46:or, när det gäller rostskyddet. Bilprovningens statistik ger ju resultatet från hela parken av E46:or, där A-laget antagligen är i stor majoritet. Här på forumet blir nog "B-bilarna" klart överrepresenterade, eftersom det är ägarna till dem som gör inlägg om rost. " Räknat i procent på antalet E46:or som rullar i vårt smala land måste nog ändå B-laget vara i klar minoritet tycker man... Och de som är missnöjda skriver snabbt om det.. Är man nöjd med rostskyddet skapar man ju sällan en ny tråd som handlar om det fantastiska rostskyddet. Nå, det är dock intressant med alla dessa inlägg.. Och framförallt om man jämför med t ex Mercedes C-klasse -01 som jag först funderade på att köpa.. Dom skall enligt bilägarna och bilprovningen var RIKTIGA rosthögar!!! Ja man blir fundersam på hur E46 isåfall håller ihop ens!! :) Själv har jag inte en antydan till rost någonstans alls.. Har själv kollat, har låtit M-testaren kolla noggrant och vi hittar inget. Bilen har rullat 5300 mil vid det här laget är en 00:a och välskött. Rostskyddsgaranti har jag tom april nästa år!! Lagom tills dess skall jag nog låta ett proffs kolla igenom bilen igen noggrant åt mig! Förresten appropå länkarmar och spindelleder!! Upptäckte att jag har dom nya kraftigare länkarmarna på min bil!! Hur upplever ni dom i jfr med dom tidigare som strulade?? Har det blivit bättre?? Sen skulle jag gärna vilja se om det finns andra "typfel" som ni upptäckt i era E46 och som helst inte handlar om komfort, känslor, feeling, utformning av kofångare och andra utseende detaljer.. Typ konstruktionsfel och saker som går sönder och som behöver fixas!! :) Tack igen för alla inlägg! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.