AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.501

E46! Ris och Ros!

Sida 1 av 5
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Halloj,

Ny som man är på forumet inleder jag med att berätta att jag nyligen införskaffat 1 st BMW 318i -00 som gått 5100 ärliga mil. Enägd av äldre herre och näst intill "över servad" (4ggr på 5 år). Absolut ingen rost överhuvudtaget.

Köptes hos Jacobssons Bil i Jönköping som jag tycker gett mig en både bra och professionell service både före och efter köpte.

För att vara på säkra sidan M-testade jag bilen och den gick igenom utan några som helst "allvarliga" plumpar i protokollet.. Tror det värsta var en något trög gaspedal.. Naturligtvis kommer det fixas av handlaren.

Har nu kört den i drygt 2 veckor och den går som en dröm måste jag säga..

Min fråga som sådan (om än lite luddig kanske) är om E46 generellt kan sägas vara en pålitlig och "hållbar" bil i förhållande till andra kaross serier och årgångar av BMW.

Man har ju läst en del om kärvande spindelleder och länkarmar och rost och lite annat strul (min har dom nya förstärkta förresten) men om man ställer det åtsidan! Är E46 ett bra köp generellt?

Man går ju alltid och "oroar" sig för att bilen skall falla ihop för en och börja kosta skjortan!!

Ni andra E46 ägare... Har era bilar hållit ihop eller har ni upplevt dom som struliga?? Är ni nöjda överlag eller missnöjda!!

Skulle vara kul med en liten sammanställning av E46 ägarnas betyg på bilen!! Skriv gärna ochså vilken årsmodell ni äger!

:)

Mvh

/Dennis
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
4 gånger på 5 år låter som en gång för lite i mina öron till att börja med. Bilen skall servas minst en gång per år.

Hur som helst, jag hade min e46a 330ci -01 i nästan 2000 mil och upplevde följande fel:

• Centrallåsmotor paj på höger sida
• Glapp i pendelstag
• Stenskott i dimljuset och rutan (knappast bilens fel :)

I det stora hela inga som helst problem med bilen, den bästa bilen jag ägt helt klart.

bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Jeg har en 2003 E46 318d Touring (produsert 11/02 - ikke Common-rail) som har gått 68000 Km. Ingen rust...ingen problemer og milene bare ruller på. En fantastisk fin bil som frakter oss like sikkert til Cannes som til Lillehammer...med et gjennomsnitlig dieselforbruk på rundt 0,55 liter/mil. Alt er med andre ord bare lykken...skal man våge å oppgradere til en E91 ?

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
"Bilen skall servas minst en gång per år"
Enligt BMW skall bilen servas när serviceindikatorn säger så! Vad man bör göra är en annan sak. :-)

Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Hur känner man av ett glapp i pendelstaget?

Vh
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Jag har haft problem, och många med mig att döma av tidigare inlägg, med att bilen inte låste upp sig när man använda "fjärrkontrollen" för att låsa upp.

Annat lite irriterande problem, som dock bara drabbar coupen och caben (väl?) är att rutorna inte alltid vill gå ned den där centimetern när man öppnar dem, men ok BMW borde väl stå i garage så får skylla mig själv :)

I övrigt en riktigt rolig bil att ha och köra
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bones: Så du menar att om man kör 500 mil om året så ska bilen servas först efter 5 år? (eftersom serviceindikatorn går efter mängd förbrukat bränsle, ca 2500 liter = ca 2500 mil).

Nä - skilj på skall och bör, jag var lite ironisk - därav smileyn...

BMW har nyligen ändrat policyn om service på bilen efter ett år om man inte kört 2500 mil/serviceindikatorn indikerar. Nu är det två år som gäller. Vill du serva efter ett år får du betala det själv (oljeservice).

Kör man väldigt lite rekomenderar BMW att man ändå byter olja 1 gång om året. Så står det i alla fall i serviceboken. Men det är som sagt upp till ägaren att bestämma :-)
Grattis till nya bilen och kul idé med en E46-tråd!

Jag är också nybliven E46-ägare sedan några veckor. Är otroligt nöjd med min bil på nästan alla punkter.

Fördelar:
- Bra körställning, alla instrument och reglage sitter på rätt plats och avstånd
- Stolarna är väldigt bekväma trots att det bara är standardstolar
- Relativt tyst (dock inte lika tyst som nyare bilar t ex Audi A4 och E90)
- Kvalitetskänslan. Efter att ha ägt två e36:or måste jag säga att känslan i E46 är snäppet bättre. Speciellt i min 330 med knappt 3000 dokumenterade mil på mätaren. Bilen luktar och känns ny, dörrarna har den rätta kassaskåpskänslan etc.
- Motorn! M54 är ett tekniskt mästerverk som drar fint och jämnt från låga till höga varv. Dessutom ligger jag än så länge på 0,83 l/mil i snitt! Tror inte det finns någon konkurrerande bilmodell med motsvarande effekt/förbruknings-förhållande.
- Ljudet! Mullrandet från motorn och det dubbla avgassystemet går inte att beskriva i ord.

Nackdelar:
- Tunt ljud i stereon (Business), ska ordna detta genom att installera en aktiv baslåda + ev nytt framsystem.
- Rädslan för rost. Efter allt snack om rostangrepp på E46 så är jag på gränsen till paranoid. Varje gång jag tvättar bilen tar jag en extra koll under motorhuven, i nederkant av dörrarna, runt handtaget på bakluckan etc. Lyckligtvis har jag inte tillstymmelse till rost på min bil...
- Omodern exteriör. Tycker karossen börjar kännas daterad vid det här laget. Interiören känns i mitt tycke fortfarande fräsch och tidlös.

Jens
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bones. Menar du att man inte är garanterad 3 fria servicar som tidigare när man har 3 års fri service om man kör för lite? Har inte hört att de ändrat från ett till två år.

Får nästan kollas upp :o)
acey : Så lät beskedet när jag ringde för att boka service (bilen är 1 år +nån månad). Vill jag serva får jag betala själv. Annars gäller serviceindikatorn eller 2 år.
Vet ej om det är officiell policy från BMW Sverige eller om det är BMW Nackas eget påfund.
När var detta? Jag använde 12 månaders oljebytet senast i aug.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan : För dryga en vecka sedan ringde jag!
Jag är mycket nöjd med min 325i-01, 6126 mil. Den går fantatiskt bra och än har inga problem förmörkat mitt sinne.
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Angående service policyn!

Frågade min handlare varför man servar en bil vid 800 mil och sedan vid 1200 mil... Tycker det låter lite lustigt och blev oroad över att ngt skulle vara skumt.

Då berätta han om den gamla policyn som innebar att en ägare kunne lämna in sin bil nästan hur ofta som helst gratis för oljeservice. Den NYA policyn nu är fri service 2 år eller 8000 mil "ENLIGT INTERVALL MÄTARE".

Som alla förstår blir det dyyyrt för BMW att serva en massa bilar i "onödan".

Nå, tack för alla inlägg dock!! :)

Kom igen nu!! Mer kan ni!! :)
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
3 år menar jag förståss!! Korrektion!! :)
852
Sörpan
325xi -02
Ros: Snygg, både in- och utvändigt, fantastiskt fin komfort förutom lite däcksbuller bakifrån, kvalitetskänslan är bra. Sportstolarna är sköna. Härligt motorljud från sexorna.

Ris: Körställningen är inte optimal, jag med mina 172 cm skulle vilja skjuta fram stolen något hack till, vilket inte går, nån som vet om det går att ändra?

Lätt att få tjuvstopp, kopplingen kräver tillvänjning (325i), stereon (Business)är väl inte den bästa, men den duger.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Ci
531
CiM
325ciM-04
mahler_72:

grattis till det ny inköpta bilen. e46 är en mycket trevligt bil om man sköter om den. tvätta bilen ofta ( speciellt under vintern), så ska du se att rosten inte får fäste. själv är jag super nöjd med min. kör försiktigt!!!
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Tack tack CiM!!

Skall nog faktiskt köra en grovtvätt på "henne" i helgen. Har haft bilen i en vecka och redan kört ca 150 mil på saltade vägar och i slask o regn. Så den har ju blivit lite skit helt klart!!

O någon rost vill jag absolut inte ha juu!!

Jag förstår att många med mig verkar nöjda med parametrar som komfort, motor, körkänsla etc etc. Själv tycker jag just känslan i körningen är enastående.. Och så tycker jag att 1,8 liters motorn trots sin storlek ändå är ganska pigg faktiskt vilket klart imponerar.
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Appropå rostskydd förresten!!

Jag har ju fått uppfattningen att E46 faktiskt skall ha BRA rostskydd..

Ex.
"BMW:s modeller har ett gott kvalitetsrykte och relativt gott andrahandsvärde, men resultaten från kontrollbesiktningarna är sämre än för medelbilen avseende modellrelaterade fel. Det är anmärkningar mot spindelleder som är orsaken. Särskilt hårt drabbas kombimodellerna. Däremot är bilens rostskydd mycket bra."

Är alla skräck historier på forumet sanna eller resultatet av Måndagsexemplar som rullat ut från fabriken??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.