AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
655

318is 16v tickande ljud

AH
17
AHansson
318is-1990
Hej
318is 16v 1990
När jag bytte olja för ca en vecka sedan började bilen ticka från motorn vid start,Det har den aldrig gjort förut.. Har alltid använt samma olja. Valvoline Syngard 10w40. När jag kollade på olje stickan fanns det lite grön vitt kladd på den. Har det kommit vatten i oljan eller?
Bytte också stift, Densa tror jag dom hette. har haft boch förrut?
Tacksam för all Hjälp
//Andreas

er
256
eraabos
M3 E30-88
Kör du mycket korta sträckor? Det brukar bildas kondens i motorn, hade samma problem med min 318 is 16V. Kör en längre sträcka på ett par mil, om det vita kladden inte är borta då kan det vara topp packningen.

AH
17
AHansson
318is-1990
Ja jag kör korta sträckor..Undra var tickandet kommer i från? kan det bero på kondens?

an
74
ante318
325ik -87
Vatten i oljan skulle jag gissa på../ante

matte22k
hej.. ja har också ett tickande ljud låter ungefär som en spridare fast hårdare, ljudet kommer från toppen och beror på att en hydrallyftare är sliten, en hydrallyftare kostar ca 250 kr på BMW, problemet är att det inte går att lokalisera vilken som låter! så man får lyfta på kammarna och byta två i taget tills man hittar den som är sliten.. :)

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Huh, tur att man skonats från det problemet hittills. Funderar dock på om man skulle göra en renovering på toppen och passa på att porta den lite. Vad kan en renovering utan portning på toppen kosta?
matte22k
hej det beror på vad du menar med renovering, ja skulle tippa på att en renovering lätt skulle hamna på runt 10-15k då räknar ja med allt som behövs... eller så drömmer ja.. :)

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JAg säger bara en seriös portning hos en som kan kostar skjortan dvs normalt från ca 5000kr och säkert 10000kr om du lämnar in den hos proffsfirma. Det är ju inte värt (tycker jag iallafall) att lämna den billigt hos någon som påstår sig kunna utföra detta...en is betingar ju en slant, och en ny motor kan bli både svårt att hitta samt bli en dyrartad historia
^LS^
AHansson:

Hade samma problem med min iS. När jag tippade i
lågviskotetsolja från Castrol (Dyr som fan) lät
min motor som ett tröskverk. Körde i vanlig
mineral olja och sen gick det bra. Den gillade inte
för tunn olja! (kan ha göra med ventillyft eller
kjedjesträckare)

Nu kör jag Mobil 1 helsyntet som
min BMW-verkstad hällde i i samband med byte av
packning i framändan av motorn. Gick loss på 14000 kr.
Nu rasslar det i motorn ibland, några få sekunder var
3:e gång jag startar. Kan tillägga att jag hade skum
på oljestickan och under oljepåfyllningslocket innan
renoveringen. Kan ju vara det som är felet på din
bil oxå.

=-------------------------=
Fullgasväxling, javisst!
=-------------------------=
matte22k
´hej.. ja hällde i 20/50 olja i min motor för ca 2 veckor sedan, tickandet är nästan borta, kommer ibland, ja ska byta olja en gång till så ja får ur all gammal olja.. har även hört att vissa påstår att man kan slick 50 behandla motorn och i visa fall försvinner ljudet.. blir nödlösningen om det inte försvinner..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.