|
|
|
|---|---|
| Hejsan, Har problem med värmen i bilen, när den står på tomgång så blåser det kallt fast motorn har normal temperatur, ökar jag varvtalet något så blåser det direkt varmt igen. förstår att det beror på cirkulationsproblem, men vet någon om det sitter en cirkulationspump?? eller endast vanlig vattenpump... bilen har inte ecc, eller dieselvärmare. endast ett vred som man ställer värmen på. vredet är indelat med 18-22 grader osv... men det är alltid full värme. funkar ibland... om någon kan hjälpa är jag tacksam!! | |
| Någon som kan tänkas veta hur det är uppbyggt?? mvh CB | |
|
låter som lite vatten i systemet eller så är vattenpumpen på väg att fara var blåser det kallt? mittenreglaget reglerar luft till sidorutan och kupen så där ska det till en varm motor innan det kommer riktig govärme men däremot golv och den övre ska blåsa värme ganska så tidigt så har det varit på mina bilar iallafall kanske haft otur? |
|
|
Vet inte hur det är på E39 an, men på 525 tds e34 har jag för mig att det sitter det en liten elpump vid värmeventilerna som kan lägga av med ditt fel som följd. Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
|
Her haft ett antal Mercedes dieslar som var såna, var inget att bry sig om, verkade vara så att vattenpumpen inte drog runt tillräckligt på tomgång? Min 525 Tds -98 är det dock bra värme i även på tomgång. |
|
| Jag har testat mer nu... OM jag kallstartar bilen å låter den gå på tomgång, så går tempen upp på normal, (efter ett tag).. då blåser det ganska varmt! om jag sedan far ut och kör lugnt så blåser det fortfarande skapligt varmt på tomgång. Men om jag kör hårdare me bilen och släpper den på tomgång, så blir det genast kallt. Min egen teori är nu att när termostaten öppnar mer (vid hård körning) så försvinner cirkulationen från värmepaketet.. därför funderar jag på vattenpumpen?? verkar det kunna vara rimligt?? eller är jag helt ute å cyklar.... Tack för alla svar!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.