AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.897

Hemi motor, kan nån förklara?

Ge
639
George.K
330ci - 02
En enkel fråga.
Hemi motor har jag läst om att vissa bilar har, fördel nackdel?
Har en polare som kanske vill byta bil, och då stod det att det va en hemi motor på den.
Nån som kan hjälpa mig lite på traven?
Visa användare
25
pimpim
325 COUPÉ E36-94
kort och gott en v8 med bra grejer typ

pimpim produktions
Kolla in här: Länk
Ge
639
George.K
330ci - 02
Ok, det verkar vara bra grejer...precis vad jag efterlyste

Tack för info
Hemiskfäriska förbränningsrum kort å gott
Det är en dum marknadsföringspryl.

Enda fördelen med hemi-motorn är att det får plats med större ventiler, och det gav ett rejält effekttillskott på den gamla överdimensionerade v8orna från 60-talet. Idag när motorerna har fyra ventiler per cylinder blir konceptet helt förkastligt.
Den sfäriska formen är bra i förbränningsrummet, men när man för att få tillbaka kompressionen måste göra en kolv som sticker upp fruktansvärt mycket så har man i slutändan en allt utom idealisk form på förbränningsrummet.

Ge
639
George.K
330ci - 02
Nu tänkte jag ju på dom nya bilarna.
Inte nån bil från 60-talet.
Tekniken hos dom kanske har gått framåt?
Jag vet inte, därför jag undrar.
HEMI är 60-talsteknik!

Och precis som du säger tekniken har gått framåt! Idag använder vi 4 och 5-ventilsteknik!
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Bara en reflektion om jänkarna: Ibland begriper jag mig verkligen inte på dom.
I och med nya Mustangen har Ford tagit fram en ny V6:a, som har 2-ventiler per cylinder, för mig känns det knäppt.

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag TROR (ett ord jag inte borde använda i det här fallet, med tanke på var jag är anställd...) att Volvos T6-motor har hemisfäriska förbränningsrum!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det tror inte jag, har aldrig hört talas om det på Volvo. Enda bilarna idag som jag vet har hemimotorer är Dodge/Chrysler.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De flesta motorer med flerventilsteknik har på nått sätt hemisfärsikt utformade förbränningsrum- se 528.
Länk
Men det är inget som man idag talar om längre, SOHC- OHC mm hade Mazda på 80 talet Ford mfl då var det nog med i reklamen.
Enda nackdelen med vinklade ventiler är ett du får en trycksida i ventilstyrning som gör att den slits fortare än en sedvanligt motor som har raka ventiler och börjar blåryka i förtid.
En Boss 429 Hemi-69 motor såg jag nedplockat en gång, kaffefatsventiler och insugningskanaler som det gick att stoppa tennisbollar i. störst o värst kanske.
Lincoln MkVII med 32 ventilers V8 med variabla camtider i mitten på 90-talet, gjorde i standarutförande, (med modiferiat avgassystem borttagen spärr) 300 km/ i saltöknen, så visst bygger dom fina motorer i USA.

///MVH Hasso
Länk
Ge
639
George.K
330ci - 02
Ok, dom kan slitas lite snabbare på grund av ventilen?
Men annars så är det väl bra grjer?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sani / hasso.

Dagens bilar med flerventilsteknik har inte Hemisfäriska förbränningsrum, utan nåt som kallas Pentroof design och som lättast kan liknas med just ett vanligt tak på ett hus med taknock och allt. Tänk er den profilen i F-rummet med insugsventilerna under ena takhalvan och avgasventilerna under den andra.

Hemisfärsiska ska om man är petig egentligen se ut som om du delar en tennisboll och kikar in i ena halvan, eller som en parabol.

Så har nu inte Volvo vad jag vet på sina 4-ventilade T6-motorer och inte andra fyrventilade motorer heller av idag, jag vet då inga, så de lär vara väldigt ovanliga.

Att ha vinklade ventiler är inget som automatiskt ger en trycksida i styrningen. Om det blir det så beror i första han på hur överföringen mellan kam och ventil är designad. På riktiga Hemimotorer där man har ventilerna vinklade från varandra i två led, både mot långsidorna på toppen och mot kortsidorna. Där kan det bli knepigt att få till en vipparmsgeometri som inte ger trycksidor eller sidkrafter i styrningarna. På en modern 4-ventilad motor så har man däremot inga stora problem med detta då man ofta kan ha kammen direkt mot tryckaren och ventilskaften, och det är i första hand dagens överliggande ventiltryckare som gjort det möjligt att helt slippa sidobelastningar på ventilstyrningen.

Visst bygger de fina motorer i USA, på sitt vis. Men ofta har de svårt att jämföra sig med europeernas motorer vad gäller slitstyrka, avgasvärden, och förbrukning kontra den effekt de tar ut.

Dr Tinnitus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.