AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
804

Lustig tempmätare

fjamsetramsa
Verkar som om den visar 5-7 grader fel...kan man räkna med att det bara är givaren som behöver bytas???
Man borde kunna mäta om givaren ger rätt motstånd vid olika temperatur, vet dock ej dessa värden...Mina givare(högst sannolikt) började trilskas nån enstaka gång i höstas(kunde gå från -37 till "rätt" temp på några få min),sist jag varmkörde bilen ville den inte va med alls,visade bara -37. så det får bli en ny givare till våren...

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Dawwe@
du hade väl kopplat bort batteriet eller hur ??
-
fjamsetramsa@
orsaken kan vara många, använd 'sökfunktionen', detta har varit på -tapeten- ett antal gånger eftersom det är ett rätt vanlig phenomen
fjamsetramsa
ok...får leta lite...trodde det va så enkelt som att bara byta givaren..
M5Toureg:Japp batteriet var/är bortkopplat...Jag tror det är givaren alternativt "kabelbrott" någonstans...
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Dawwe@
det behöver inte vara något fel alls -
varje gång du koppla bort batteriert så tappar BC minnet och börjar om från början igen tills 'sensorn' har skapat ett referens-värde -
börjar från null betyder i det här fallet -37 grader ;) så småning är ett referens-värde skapat och allt fungerar som vanligt -
det gäller även -DME- vilket innebar att bilen kan gå lite konstigt i början
för att sedan 'kommer ihåg' alla referens-värden allt efter hand -
M5Toureg: Kanske kan de va det som är "felet" men ja sätter mina slantar på givaren/"kabelbrott"...Har ju tidigare aldrig haft liknande problem då jag varmkört bilen...Svaret kommer nog framåt vårkante,bara 5mån kvar ju:-)

el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Så var det för mig när jag hade kopplat bort batteriet för att plocka ur kombiinstrumentet (försök till "pixel-fix"). När jag anslutit allt igen visade temperaturmätaren en hiskelig massa minusgrader, men efter ett tag hade den gått upp till verklig temperatur. Detta var på min 728'a, men det torde vara likadant på din. Kanske är det SI-batteriet som behöver bytas!?

elpe300
325'an: Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
det är hur vanligt som helst att det är dålig kontakt till givaren då den sitter så pass utsatt som den gör. Min M5 touring visade -37 grader hela tiden och jag fick byte en bit av kablarna fram till givaren och hålla på och rengöra stiften i kontakten ett par ggr innan det hoppade igång igen.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Min visade -37 i våras, jag ruskade lite i kontakten där framme till givaren och efter det så har det visat rätt temperatur.

Mvh. Bjarre
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hade samma fel då jag köpte min bil i somras. Bytt kabeln och givaren och gjorde rent lite granna. Min visade också -37. Nu fungerar den klockrent. Kostnad 260 + några tior för nån kontakt.
Ska testa o rengöra kontakten med oxidlösande spray...Men jag tror inte det är där problemet ligger i mitt fall, bilen har på sin höjd blivit körd i vått väglag 10gånger under de år jag ägt den, o tempgivaren har aldrig strulat innan...Men man vet ju aldrig...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.