AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
618

320 med 325 motor?!

Tjenare!
Äntligen så är det snart dags för körkort! Letar en lämplig bmw som jag kan pyssla med nu under sommaren innan kortet kommer. Har kollat efter en 325 e30, men tycker den blir lite för dyr att äga! Då är ju alternativet en 320 e30, men tycker att en 320 är för slö! Är det mycket jobb med att sätta i en 325 motor i en 320? och är det nåt jag bör tänka på? eller har ni nåt annat bra tips?
Är tacksam för svar!

// Richard

BMWPower - Aldrig mer Volvo!
fradric
Jag skulle lägga dom där extra slantarna på att köpa en 325:a på en gång!
ma
75
manne
318is -90
hej. håller med! köp en 325:a istället. visst är dom lite dyr att äga men det är ju värt varenda krona. det beror ju på hur gammal du e. är du som jag student så är ju inte plånboken så tjock:)
lycka till!
Det är inte mycket jobb om du köper en 320 från 88 eller nyare.
Lite mer jobb om du köper en äldre än så.

Du bör veta(du vet kanske redan) att det är mer än motorn som skiljer mellan en 325i och 320i. Bromsarna, kränghämmarna och fjädringen är annorlunda.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Slicky// Är 320 för slö för dig så köp en 325, enkelt eller hur? Är det för dyrt, håll till godo med en 320!

ILiveToRide// Bromsskillnad, vad?

/Kristian
325i har ventilerade skivor fram och skivor bak.
320i har solida skivor fram och trummor bak.

Gäller dock inte touring. Alla touring hade likadana bromsar som 325i och 318is.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
ILiveToRide// Det förklarar saken, tackar!
När vi ändå håller på, skillnad 320 touring kontra 325 touring? Vet du......

/Kristian
Vassego, så lite så.
Nej, jag vet tyvärr inte mycket om touringen. Jag har bara snappat upp det om bromsarna. Men jag vet inte vad de har för kränghämmare o.s.v.
ixen
320 -87 har! vent. skivor fram inte solida,
325ix touring har ventilerade skivor runt om
det har inte sedanen.

Stefan
Min 320i 87:a hade solida skivor och det hade de andra när de lämnade fabriken också. Ingen e30 med trummor bak levererades med ventilerade skivor fram.

Det är däremot väldigt lätt att konvertera till ventilerade skivor.
Aragorn
jag har en 320ik-88 å den va vent skivor (trummor bak) på den å ska man köpa nya så e de vent som finns!

// Aragorn
Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Solida skivor finns på 316i, 318 i
ALLA 320i E30 har ventilerade skivor fram .

Visa användare
194
Ric
525i -89, och kör Pontiac Trans Am 350 V8 sommartid :)
Nu är det ju som så att om du köper en 320 och plockar i en motor från en 325:a så måste du ju reg besiktiga bilen igen eftersom du gjort en effekt ökning på bilen och så vipps så har du antagligen samma dyra försäkring som på en vanlig 325:a, kan till och med hända att bilen typas som en 325:a då den faktisk har en 325 motor. Har jobbat på försäkringsbolag så det borde vara så. Med andra ord: köp en 325:a dirket, så mycket mer glädje och den drar inte så himla mycket heller faktiskt. Mätte min bil nyss och då drog den 1,2 l/mil då hade jag kört 44 mil varav 32 enbart i stan på korta sträckor, dvs många kallstarter och jag kan lova att jag inte kört ekonomiskt, lite svårt att göra med en bil som bara vill framåt. Som ett barn fullt av energi =).

Lycka till!

//Ric Wraaaaooom
Annars kan du ju köpa en 323 de är en blandning av 320, 325 de kostar som en blandning också. :-)

BMW rules!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.