AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.837

Generatorn BRANN UPP?

Sida 1 av 2
_M
46
_Manne_
528 ia touring
jaha nu när jag äntligen fått fart på bilen efter den varit strömlös...så åkte jag fram och tillbaka till falun för att långköra den lite ca 4mil...kom hem parkerade bilen..och vad ser och känner jag..det ryker som fn under huven...öppnar och vad skådar min syn..DET BRINNER I GENERATORN...vad kan ha hänt och vad kostar en ny generator????

//Snart säljer jag bilen...
Visa användare
94
hogman
540I -93
Ingen aning om vad som hänt. Mern köp en begagnad generator. Kostade 1000:- på skroten. En ny kostar tror jag 5000:- på bmw.... Fast jag vet inte när det är E39 IOFS...

Min bil:

Länk
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
ta reda på orsaken först!annars kanske den andra också brinner upp!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det kan ha kommit in skräp utifrån i generatorn som förorsakat detta, har hänt vid vissa tillfällen, nu har du ju haft bekymmer med strömförsörjningen tidigare så det är ju inte omöjligt att det är generatorn som är boven i dramat från början. Se till att få bort batterikabeln. Finns nog utbytesgenaratorer för ca 3500 hos Mekonomen tex. men bildelsbasen kan ju vara en annan utväg.

///MVH Hasso
Länk
_M
46
_Manne_
528 ia touring
blev så att jag tog det på försäkringen brand...självrisk 1500kr så bärgarn fick komma och hämta bettan idag...nu står den på verstad..väntar på att skade regleraren från länsförsäkringar ska titta på bilen först...nu åkar man hyr bil 05 polo..hehe...väntar med spänning vad som sägs imånn...jag uppdaterar mig så fort jag vet...

//Manne
_M
46
_Manne_
528 ia touring
Jaha nu har man fått svar från länsförsäkringar...försäkringen täcker tyvärr inte denna typ av skada...förvånad blir man ju inte...skiten har ju brunnit..ja men det klassas som maskinskada och den gick ut på 10000mil...orsaken va att det va fullt i löv i kylkanalen till generatorn så den har inte fått tillräckligt med kylning...jaha varför ska man betala 10000kr i försäkring om inget ändå täcker??????....fn va förbannad man blir...vad hade hänt om jag inte släckt elden då????då hade ju bilen brunnit upp helt...dum som man va...skulle låtit bilen brunnit upp helt istället.....han ska titta på det igen idag sa han så för jag slutgiltiga svaret idag på eftermiddagen...

VAD GÖRA????
Aha tur du säger det då kanske det är läge att kolla den kylningen ibland . usch det kan bli dyrt annars

Bimmer
Har faktiskt aldrig hört att det kommit in löv i den .. men nu vet man ju att det kan hända

Bimmer
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det har förekommit att även sten kommit in generatorn och orsakat haverier på E39.

///MVH Hasso
Länk
oj det var som fanken sitter det inget nät för den kanske man borde sätta dit ett nät det släpper ju in bra med luft ändå.. det skall jag ta och titta över så fort jag fixat det som måste göras innan ombesiktningen

Bimmer
förästen jag har en E34 kan det hända samma sak på dem eller är det mest E39an som är utsatt för detta problem

Bimmer
bj
56
björna
550 gt 10
545t 04
540iat 98
på min e34 var det löv i kylkanalen detta gjorde att mitt laddningsrelä samt batteriet pajade generatorn laddade 17V och det tålde inte batteriet. Nu kollar jag ibland att det inte kommer in löv i kylkanalen.

björn a
_M
46
_Manne_
528 ia touring
Hej å hå...nu har jag bråkat med länsförsäkringar och till sist fick jag ersättning..så nu ska Bmw-n lagas och allt ska bytas generator,rem och spännrullar...det lönar sig att bli lite förbannad ibland...jag visste inte ens att det fanns en "sk" luftkanal till generatorn..trodde det räckte med kylvingarna som sitter i den...så alla e39 ägare KOLLA kylkanalen med jämna mellanrum ..annars kan det bli dyrt... Får väl passa på att önska alla bmw ägare en riktig god jul o gott nytt år..och glöm inte en sak att tvätta bilen till jul den ska ju också fira jul..har faktiskt köpt en julklapp åt min:=)...

//Manne
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp.

Manne: Skönt att det löste sig med försäkringsbolaget.

Var sitter denna kylkanal mer exakt? Nån med bild kanske?

Man vill ju kolla om det finns nåt skräp där.

Vh/ Kermit.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Visa mig det bolag som inte försöker slingra sig från ersättning vid första försöket, just länsförsäkringar står högst på min lista för att vara världsledande i den konsten.
Bra jobbat!! ska försöka få ren bil på fredag :)

///MVH Hasso
Länk
Kylningen till E39 m.fl har en anslutning bak på generatorn som påminner starkt om insuget till själva motorn. Det sitter en burk med insugsljuddämpare osv samt kanal vidare ner till området bakom ena öppningen i frontspoilern. Utan detta så skulle generatorn få nöja sig med motorrummets varma luft och därmed sämre kylning. Det skulle även väsnas en hel del från fläkten osv, det är inga smågeneratorer i dagens bilar jämfört med förr. I t.ex 540 har de flesta modellerna vattenkylda generatorer utan fläkt osv, tyst och fint.

FP
_M
46
_Manne_
528 ia touring
Har en fråga ang mitt problem...ska jag även byta batteri nu när jag byter generator??? kanske lika bra det...kan ju inte skada ialf...

//Manne
Kan vara en god idé om det varit djupurladdat en eller flera gånger, under längre tid osv, eller om det börjar få några år på nacken.

FP
_M
46
_Manne_
528 ia touring
folke: jag tror att batteriet är org -98 så ett byte är nog ide..fick ett annat problem nu när dom har bytt generator och stabb rullar..ett litet missljud när bilen står på tomgång grymt irriterande för en pedant som mig...låter som det kommer från generatorn eller stabbrullarna..varvar jag bara lite så blir det tyst...kan det vara en inkörningsperiod för rullarna tror ni???

//Manne
Generatorn brukar ge ifrån sig lite vinande läten vid olika varvtal, resonanser osv, helt normalt. Vid lite högre varvtal väsnas generatorns fläkt en del också.
Med stabbrullar menas spännrullar eller? I princip endast ett kullager, de bör vara helt tysta.

FP
_M
46
_Manne_
528 ia touring
Bilen står på verstad igen för att fixa missljudet från generatorn eller vad det nu är...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.