AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
23.408

Frågor om den tillfälliga försäkringen i Tyskland

Sida 2 av 2
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
"" Jag har inte sett papprena för gula skyltar och vet därför inte om ägaruppgift står med för dem. Men om det finns med så borde det stå på den röda lapp du nämnt. ""

Jag har namn och adress på en person på det röda pappret. Kan det alltså vara han som stått som ägare på bilen vid export, även fast han inte står med i Fahrzeugbriefet? För dessa två personer är iaf inte samma..

""Vad säger första ägaren i Sverige om vem han köpt bilen av? ""
Han säger att han själv varit nere och hämtat bilen. Vad han sa om Vem han köpt den av minns jag inte riktigt..

Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Har föresten även en annan tråd i ämnet.
HJÄLP! Köpt en "skruvad" 328i
Jag tycker det låter som att du har namn på de flesta nu...

Den person som står på det röda pappret bör vara den som löst ut de gula skyltarna. Om det är den person du köpt bilen av som importerat den så har han med största sannolikhet köpt den av den senaste som finns inskriven på Briefet eller en bilhandlare.

För skojs skull: vilken ort (eller ortsförkortning på den gula skylten) är bilen ifrån?
Jag hittar inte den andra tråden du skrivet med sökfunktionen. Kan du länka till den?
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
"" Den person som står på det röda pappret bör vara den som löst ut de gula skyltarna. Om det är den person du köpt bilen av som importerat den så har han med största sannolikhet köpt den av den senaste som finns inskriven på Briefet eller en bilhandlare. ""

Enligt personen på briefet har han lämnat/sålt bilen till en bilfirma i tyskland. Samma bilfirma som han köpte bilen av som "ny".

Personen på de röda pappret är varken han (sista ägaren) eller första registrerade ägaren i Sverige (den jag köpte bilen av).

Så vem är han? Kan han ha köpt bilen av firman i tyskland?
Detta håller vi på att ta reda på. Har redan varit i kontakt med bilfirman, som för övrigt är en auktoriserad bmw-återförsäljare, och fått servicar bekräftade och även att informationen om första ägaren stämde..
Ska iaf försöka få fram vem dem sålt bilen till! Dem MÅSTE ha papper på det, men om dem däremot vill/kan/får lämna ut den informationen vet jag inte..?

Skyltarna börjar med RE- !
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Hur länkar man!?

Länk
Personen som finns med på röda lappen behöver eg. inte alls ha med affären att göra mer än att han fått uppge sin (förmodligen tyska) adress för att kunna få såna skyltar. Med andra ord, det kan vara så att han bara är någon som "ställt upp på pappret" för att slippe de lite dyrare röda skyltarna.

Men du verkar nu ha bra koll på alla människor som haft med bilen att göra. Det är vanligt med att mätaren skruvas i samband med importen. I så fall luktar det som den du köpt bilen av. Annars kan BMW-försäljaren skruvat mätaren. Detta har han med största sannolikhet gjort enbart om någon bett honom. Detta är inte olagligt i Tyskland. Nästa alternativ är sista ägaren innan bilfirman. Det sista alternativet som verkar inom räckhåll är den person som finns på röda lappen.

Vem är han på röda lappen enligt han du köpt bilen av?
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
"" Vem är han på röda lappen enligt han du köpt bilen av? ""
De vet jag inte. Jag har inte ställt honom mot väggen än. Det ända jag gjort är ringt och frågat honom om han visste nåt om att mätarställningen var ändrad. Han svarade typ "Nää, jag e ledsen. Men vadå sa du? Kunde dem kolla de på BMW? Hurdå?"

Mannen på röda lappen kan alltså ha varit den som köpt bilen av bilfirman, och sen sålt den till den Svensk jag köpt bilen av. Om då personen på röda lappen skruvat mätaren åt svensken, har han inte begått något olagligt? Såfall skulle han ju kunna bekräfta att han ändrat mätarställningen, om han nu gjort det? Och om han gör det, så vet jag ju att den jag köpt bilen av vet om det.
Är det såhär så är de toppen, då kan vi lägga ut ALLA kort på bordet..
LilleJonne - Jag tror tyvärr inte att du kommer att nå sanningen och en lösning riktigt så enkelt. Räkna med att det är "proffs" som gjort detta, d v s en småhandlare som livnär sig på skruvade bilar men som inte har firma och inte ståtar med namn på många promille av alla de bilar han importerat. Jag tycker du ska bearbeta den du köpt bilen av lite mer till att börja med - vad är hans uppfattning i nuläget?
Vem har den importerande svensken köpt bilen av i Tyskland?

Har han köpt bilen av BMW-firman eller "turk-tysken" på röda lappen? (Du skrev i andra tråden att det var ett turkiskt namn på tysk adress).

Svensken som säger att han handlat i Tyskland måste ju veta om han varit på en stor BMW-firma, eller nåt i stil med "Osmans Autoverkauf" på en öppen plan med kontor i en barrack och vimplar överallt. Vad säger svensken om vem mannen på röda lappen är?
Förlåt, missade att du redan svarat på det om röda lappmannen. Att du inte frågat ännu.

Fråga honom och återkom sedan.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Igår ringde jag han jag köpt bilen. Inget svar, skickade ett meddelande och bad honom ringa upp när han fick tid, men icke. Ifs var detta vid 20-tiden igår kväll. Kan ju hända att han verkligen var upptagen! =)
LilleJonne:

Lycka till med detta. Dock är det väl så som bland annat Johan(AutoPower) sagt i den andra tråden, att den enda du kan gå på är den du köpt bilen av. Om han inte är skyldig så är det upp till honom att regressa vidare. Sen skulle det nog uppskattas av gemene man om du tog dig tid och möda att skruva mätaren en gång till - fast uppåt denna gången. Sen att du naturligtvis upplyser nästa köpare om allt detta.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
traum;

Ja, får snacka med förra ägaren. Höra vad han säger! Framförallt om personen på "tillfälliga försäkringsbeviset".
Absolut. Nu spekulerar jag, men det kan vara en så enkel förklaring som att denne person helt enkelt är anställd på BMW där bilen sålts, och bara ställt upp med sitt namn på sin tyska adress för att kunna lösa gula skyltar.

Det luktar dock mer illa än så...
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
"" Nu spekulerar jag, men det kan vara en så enkel förklaring som att denne person helt enkelt är anställd på BMW där bilen sålts, och bara ställt upp med sitt namn på sin tyska adress för att kunna lösa gula skyltar. ""

Kan ju vara så.. Men enligt ägaren på fahrzeugbriefet har han köpt bilen av en firma som ny, sen lämnat in/sålt tillbax bilen till samma firma igen... Såfall skulle de ju vara någon som var anställd på den firman som står på försäkringen, och såfall ska den personen antingen ha skruvat bilen, eller kunna intyga en mätarställning från när han sålde bilen, och till vem!

Om de nu är så enkelt..!?
Om det nu är så, så kan det vara så här enkelt:
Bilfirma säljer bilen. Ny ägare står på Briefet. Bilen återlämnas till bilfirma, alt. säljs. Bilfirma tar Briefet men skrivs aldrig in eftersom de inte håller bilen registrerad. Svensk köpare intresserar sig för bilen och köper den. "Osman på verkstan" ställer upp med sitt namn för att kunna lösa en gul skylt. Han behöver aldrig ens ha sett bilen. Sen tar svenske köparen och trycker på de gula skyltarna och kör hem. Det kan vara så enkelt, även om det inte är troligt.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Kolla med den tyska bilfirman om dom har någon anställd med det "Turk-Tyska" namnet som står i det "röda" papperet ..

Mvh Jimmy
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Skickar en snabb sympatipil!
Följer turerna i båda dina trådar Lillejonne med intresse. Håller tummarna för att det löser sig på ett positivt sätt, kan bara gissa hur mycket tid och kraft du fått lov att ägna/kommer att ägna åt att få rätsida på denna soppa.
Lycka till!
Mats
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Tack än en gång för all sympati!

Tror jag ska ringa till firman i Tyskland och höra om namnet, samt vad dem gjort med bilen efter den kom tillbax i deras ägo..
Enda problemet nu är att;
min kontakt i Tyskland håller på att ta fram just dessa uppgifter, och jag vet inte hur långt han kommit.
Han är en upptagen affärsman, som för tillfället befinner sig i Amsterdam, så jag har inte hört något från honom idag. Vill ju gärna inte besvära bilfirman (som för övrigt verkar väldigt hjälpsamma) för mycket i onödan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.