AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
23.410

Frågor om den tillfälliga försäkringen i Tyskland

Sida 1 av 2
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Hejsan!

Behöver lite hjälp angående ett misslyckat bilköp.
Har köpt en beg. bil och blivit blåst! =(

Någon expert som jag kan ställa lite frågor!?
Om du ställer dina frågor här i tråden så finns det säkert nån som kan hjälpa dig. Om en person kan svara på din första fråga men inte nästa, så finns det alltid någon här som kan hjälpa till med det.

Alltid tråkigt när det går åt skogen, hoppas vi kan hjälpa dig.
Fråga på!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Fråga du så hjälper vi till så gott det går!
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Ett rött litet papper, den s.k. tillfälliga försäkringen, som man köper i Tyskland (väl?) när man ska exportera en bil.

Kan vem som helst få ett sånt? Vad måste man ha för intyg och papper för att kunna skaffa en tillfällig försäkring?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I mitt fall så följde denna försäkring med när jag köpte exportskyltarna för att kunna köra hem bilen. I samband med detta så skrevs mina personuppgifter in i det tyska briefet följt av en kommentar att bilen skulle exporteras. För att få dessa exportskyltar så krävdes att mitt pass visades upp. Var ej själv med vid införskaffandet av skyltar utan det sköttes av den tyska BMW-handlaren.

___
//Ulf
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
"" I mitt fall så följde denna försäkring med när jag köpte exportskyltarna för att kunna köra hem bilen. I samband med detta så skrevs mina personuppgifter in i det tyska briefet följt av en kommentar att bilen skulle exporteras. ""

Jag har fått en kopia på de tyska briefet, förmodar att du syftar på Fahrzeugbrief, från bilprovningen i Sverige.

Var i briefet skrevs dina personuppgifter fram?

Och på en av sidorna, "Weitere Halter-Eintragungen";
Ungefär halva sidan nederst är rutor. I en av rutorna har jag ett datum, en ort, en stämpel samt en underskrift. Vad är detta?
Jag importerade bil i april i år och då gick det till på följande vis med försäkringen:

Efter att affären var avklarad åkte jag tillsammans med säljaren till Zulassungsstelle. Här köpte vi röda skyltar och försäkring. Försäkringsköpandet är en del av skyltproceduren (som innebär många strapatser mellan de olika luckorna/diskarna). Det gick till nåt i den här stilen:

1. In i "skyltfabriken" och betala skyltarna. Fick med kvitto. Detta kostade €100. (Priser varierar från ort till ort).

2. Över gatan, in på självaste Zulassungsstelle. Vänta på min tur med en nummerlapp i handen. Fram till en kvinna (egentligen en ung tjej, men hon hade så byråkrattyskt utseende och utstrålande att hon liknade en tant :P). Hon ville se pass, Brief och kvitto från skyltfabriken. Hon hajjade till när hon såg att besiktningsperioden löpte ut innan skyltarnas giltighetsdatum skulle ta slut. Eftersom bilen var nybesiktigad (30 minuter innan) så var det bara att visa upp kontrollbesiktningsprotokollet. Därefter inga problem. Nu behöll hon mitt pass och Briefet medan jag knallade över golvet och ställde mig i nästa kö. När det blev min tur fick jag visa upp ett papper jag fått från nyss besökta damen, sen betalade jag € 33,30 för försäkring (trafikförsäkring gällande i Europa) och för exportproceduren/avregistreringen. Sedan tillbaka med kvittot till damen igen. Nu blev jag tilldelad ett exportreg-nummer och fick ett grönt häfte med texten "Internationaler Zulassungsschein". Häri fanns information om bilen och försäkringsbolagets adress, slutdatum för försäkring osv.

3. Tillbaka till skyltfabriken. Visa kvitton igen och få ut de färdiga skyltarna.

4. In till kontoret som låg vägg-i-vägg med skyltfabriken. Visa upp alla papper och lämna över skyltarna. Mannen här följde med ut och kontrollerade bilens chassinummer. Påklistring av kontrollmärke på skyltarna.

Nu var det bara att få på skyltarna och köra hem.

Jag är kund hos Länsförsäkringar Skåne, och hade turen att kunna lösa en särskild vagnskadeförsäkring. För att få köpa denna krävde de att jag hade minst 2 försäkringar hos dem. Den kostade 1000kr, gällde i sju dagar och enbart vagnskada vid trafikolycka. Det kändes skönt att ha den extraförsäkringen när man körde hem den nyköpta bilen på Autobahn.

Hoppas detta bringat klarhet i dina försäkringsfrågor. Något "rött papper" behövdes inte, utan ett grönt (Internationaler Zulassungsschein) men skylten hade naturligtvis en röd kant.
Behandlingen av mitt Brief var enl. följande:

Senaste ägare stod inskriven med namn och adress. I rutan för namn och adress på ny ägare stämplade de bara med en stämpel med text i stil med "Fordonet är avregistrerat för export". Sedan regnumret på exportskyltarna och signatur av hon som behandlade ärendet.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
traum:
""Senaste ägare stod inskriven med namn och adress. I rutan för namn och adress på ny ägare stämplade de bara med en stämpel med text i stil med "Fordonet är avregistrerat för export". Sedan regnumret på exportskyltarna och signatur av hon som behandlade ärendet.""

Så det är alltså inte säkert att man på fahrzeugbriefet kan se vem som exporterat bilen?

Vad är det för rött papper jag har då? De ska tydligen vara, antingen beviset för en tillfällig försäkring, eller kvittot. Där finns iaf namn och adress på en person på det!

Rubriken lyder:
Fahrzeugshein
für Fahrzeug mit Kurzzeitkennzeichen

I mina öron (ögon) låter det som att bilen är utförd inte med röda exportskyltar utan med de gula femdagarsskyltarna. Det är dessa som heter "Kurzzeitkennzeichen". Och då är det antagligen detta papper som motsvarar det gröna som jag pratat om ovan. Skillnad är att de gula femdagarsskyltarna inte har registreringstäckning eller försäkringstäckning utanför Tysklands gränser.

Det är relativt vanligt att man för ut bilar på gula skyltar även om man eg. inte får köra sådant fordon utanför Tysklands gränser. Inte alls säkert att det är den som exporterat bilen som finns som senaste ägare på Briefet. Om jag har fattat proceduren rätt så måste man ha en adress i Tyskland för att få lösa gula skyltar. Om det är som jag TROR, så är det säkert någon annans namn där då. Export på gula skyltar är inte seriöst i min värld.
Om du letar efter regnummer så kan du lätt se vilken färg det varit på skyltarna:

Gula skyltar har Ortsförkortning följt av enbart siffror, börjar alltid med "04".

Röda skyltar skrivs enligt formatet: "ortsförkortning följt av siffror följt av en bokstav".

Exempel:
Bil köpt i Paderborn (där jag köpt min). Ortsförkortning är PB.
Gul skylt skulle kunna ha: ........... PB-045896
Röd skylt (detta var mitt nummer:. PB - 312 T

Bindesstrecket är där kontrollmärket placerats på skylten.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Om jag letar efter reg-nummer?

De förstod jag inte riktigt!?
LilleJonne:
Antar att du är ute efter att få reda på vem som varit nere o hämtat den bil som du tydligen blivit blåst på, så att du kan utse en "syndabock"??
Har jag rätt??

I så fall så är lättaste sättet att skaffa fram kopia på fahrzeugbriefet via Vägverket/Bilprovningen. Kolla sedan namn på senaste tyska ägaren och ring och snacka med honom så får du säkert all info du söker....

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Rolex är rätt ute.

På den röda lappen du pratar om borde det finnas angivet vilket registreringsnummer det satt på den bil som den röda lappen avser. Rubriken för den rutan med regnumret kan vara markerad med exempelvis ordet "Kennzeichen".
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Rolex:

Är gjort...
Ska försöka visa de ägare vi kartlagt, med datum, än sålänge:

1998.01.14 Bilen tas i bruk av "Bilfirma1"

2000.06.05 Bilen köps av "Ägare1"

2003.11.28 "Abmeldebescheinigung fur den Fahrzeughalter"
Här får "Bilfirma1" bilen igen. Mätarställning ca.
14700mil. Allt enligt "Ägare1"

2004.01.30 "Fahrzeugschein" utskrivet till "Exportör1" och
gäller till och med 2004.02.03

2004.02.03 Bilen registreras/besiktigas i Sverige för första gången
av den ägare jag köpte bilen av. Mätarställning ca. 9700mil.

Har namn och uppgifter på alla inblandade, men är vet ej
riktigt vad och varför "Exportör1" är inblandat och vad
han har med allt att göra.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Traum..

Aha, nu förstod jag. Precis som ni säger står där som ni säger..

Två bokstäver sen sex siffror, sist en stjärna.
Ex. RE-010203*
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Hur kan jag gå vidare med detta? Vad har jag för nytta?
2004.01.30 "Fahrzeugschein" utskrivet till "Exportör1" och
gäller till och med 2004.02.03

Ovanstående tyder på en femdagarsskylt. Som jag nämnt - inte säkert att importörens namn finns med. Har du pratat med första registrerade ägare i Sverige? Denna uppgift kan du få från Bilregistret.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Första registrerade ägare i sverige är ju han jag köpt bilen av..

Precis som du säger är det en femdagars-skylt. Men vad kan jag göra med hjälp av detta? De sägs ju att det är skyltarna som är personliga i tyskland, borde man då inte kunna ta reda på vems skylten är?
Jag har inte sett papprena för gula skyltar och vet därför inte om ägaruppgift står med för dem. Men om det finns med så borde det stå på den röda lapp du nämnt. Så som jag har förstått det hela så är det inte bara Zulassungsstelle som utfärdar gula skyltar utan även vissa bilfirmor bland annat. Man ska kunna sätta skylten på vilket fordon som helst, så chassinummer och ägaruppgift är det inte alls säkert finns med.

Med en "gul" exportprocedur kan du väl få fram senaste ägare i Tyskland och första i Sverige. Vem som gjort importen är inte säkert du kan få reda på (genom papprena).

Vid "röd" export finns namn på den som köper bilen i Tyskland, åtminstone registrerat i det gröna "Internationaler Zulassungsschein". Detta hjälper dig föga just nu.

Vad säger första ägaren i Sverige om vem han köpt bilen av?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.