|
|
|
|---|---|
|
Torkarna går bara på högsta hastigheten och jag kan stanna dem var vi vill (går inte tillbaka till utgångs läget). Ibland fungerar allt intervall och låghastighet och stannar även där den ska stanna(när det är fuktigt ute).Allt annat fungerar på bilen.Jag har redan tagit ut torkar motorn (lite trångt men det gick) och mätt upp den, kört den och den är hel. Det sitter en liten mikro brytare vid torkar motorn som ska stoppa torkar armarna i rätt läge och den fungerar som den ska. Jag har kollat alla säkringarna så det inte är något glapp någonstans. Efter detta har jag fått ett tips om att det kan vara mjukvarufel och att det ska sitta en enhet någonstans bakom baksättet men den har jag inte lyckats hitta än.(tror inte den sitter där).Det jag hoppas på är att det ska räcka att bryta strömmen vid boxen och på så sätt nollställa enheten och även se över kontakterna för glapp kontakt. Så var det när mitt larm inte fungerade efter det att strömmen hade varit bruten. Jag kopplade bort larm boxen från alla kontakter, mitt larm fungerar idag så kan detta vara ett liknande fel.(det räckte inte med att ta bort en pol på batteriet) Kiddymojen | |
Ohlsson |
Jag har i precis fått samma fel som du på min bil och ibland fungerar inte ens mina torkare på högsta hastigheten, dock går de alltid tillbaka till utgångsläget, (när det fungerar). Funderar på om det är något relä som är kass? Sitter det inte något sådant i säkringsboxen eller? |
|
Du kanske har rätt. Jag har varit så låst på tanken att det ska vara glapp kontakt Sitter det inte något sådant i säkringsboxen eller? Jag ska kolöla det i helgen. Tack för tipset Kiddymojen |
|
|
Törrs nästa säga att det är till 100% säkerhet relät ! sitter i säkringsboxen ... hade samma fel på en gammal opel corsa . MVH Tony B BMW 525i |
|
|
Kiddy, Styrenheten till torkarna sitter inte bakom baksätet. Den sitter vid pedalstället(under kåpan) brevid checkcontrollenhet på vissa modeller bakom fotstödet under mattan. Dessa tips gör att du lättare skall hitta styrenheten men mät upp relät först ! MVH Scnitzermann |
|
|
Detta felet ska nog vara löst snart med hjälpen jag fått från er som svarat.En får tacka för hjälpen Är det någon som vet var man kan finna information om vilket relä som är torkarreläet. Hittar det inte i service boken eller kåpan. Fetast ställ vinner! Kiddymojen |
|
| Relät sitter också vid pedalstället på den stora "handsken" som alla kablar går in i. Betäckningen är K11 - Wischerrelais och K53 - Wischermotorrelais. | |
|
Jag gav upp felsökningen med reläerna och lämnade in bilen till BMW för en felsökning och reparation. Det skulle man inte gjort felsökningen gick på 1786 kr huuu för en fel sökning jag funderar allvaligt på att lägga ner BMW märket för min del. Det kollade det upp mitt värme packet också det bara sprutar värme det var visst en vatten ventil som var kass och de hade ingen hemma kostar bara 740 kr. Felen består och jag är fattigre .BMW säger att det är torkar motorn som är kass. Jag berättade för honom att jag mätt upp motorn och det inte var fel på den. Det enda de har gjort på BMW är att de satt ditt en sladd och en dator som kolla vad det är för fel och de tar de 1780 spänn för fy fan..... Dessutom när jag frågasatte beloppet sänkte de priset med 500 kr till 1286. Så mycket luft var det i räkningen bara för att man ifrågasätter och är irriterad. Är detta något som är vanligt när det gäller BMW verkstäder. En tvekande BMW fan. |
|
|
Vatten ventilen var lätt att fixa det gjorde jag själv på 30 minuter.Spara ca. 750 kr + 1500 i arbete Men det är värre med torkar motorn jag får demn fortfarande inte till att funka. Samma fel som tidigare. Jag har provat med två exakt lika motorer från skroten och det blir samma fel på dem som på min motor alså är det inte motorn som det är fel på. Jag har ochså provat med en ny spak men det är samma fel fortfarande. Jag börjar bli ganska duktig på BMW nu för det fins inte mycket kvar som jag inte har plockat isär på bilen. Jag vet nu att BWM hade iallafall fel när det gäller torkar motorn och just nu har jag ideé torka så om det är någon som har några tips tarv jag gärna emot dem. Börja bli jobbit nu, fan vill inte åka omkring med bilen halft ner plockad Kiddymojen |
|
| Kiddy: Hur har du tagit bort vatten ventilen? Det är så jävla trångt. | |
|
Har du kollat reläerna till torkarna? jag tycker också att det låter som ett relä-fel. När du hittar dom så plocka ut dom från bilen och se om de går att öppna plastlocket på dom, det brukar bara vara fastsnäppt. Ofta kan man se på reläet om det är trasigt, det består ju i princip bara av en spole och ngt kontaktbleck, se efter om det är bränt/oxiderat eller ärgat någonstans, ibland går det att putsa till risiga kontaktbleck med lite smärgelduk el.dyl och få funktion på reläet igen. Mvh/ Micke t |
|
|
Är det någon som kan hjälpa mig med mitt problem ang. torkarna på E30? Mina torkare går hela tiden, det enda som man kan göra är att ställa om hastigheten. Ska man stänga av dom får man plocka ur säkringen. Har letat som ett tok efter reläet, men hittar de inte. Kan det vara något annat fel på dom kanske? tacksam för svar... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det har hänt mig, fast inte på en BMW. Då var det spaken som fick bytas då det var jordfel i den. Det ligger spänning fram till spaken sedan manövreras det med manöverjordning i detta fall. Det jordade hela tiden i alla lägen.Kan nog vara liknande problem. Har för mig att jag lossade spaken med kontaktblock från rattstången och hängde det i luften så stannade torkarn. Men som sagt det var en Volvo:)) Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
| hasso: Jag har provat att ta bort spaken, men torkarna går ändå...=( | |
| Jag tror mer på microbrytaren i torkarmotorn. Jag köpte en ny på ELFA och blev endast 20kr fattigare. Det är microbrytaren som känner av var armaturen skall stanna. | |
|
MMM: Tackar för tipset, ska kika på det snarast! Är det bara ett sånt skitfel så kan man juh skratta en stund sen =D |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
OK då är det säkert reläfel eller torkarmotorfel. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Reläet,tror jag på,iallafall för MorpheuS. Det är ingen höjdarkvalite på dom som sitter i E30n,har bytt 3st i min,symptomen är torkare som inte stannar oavsett hur du ställer spaken,eller att dom inte startar alls,eller att dom kan stanna var som helst,i E30n så är det ett avlångt svart relä som sitter i säkringsboxen,svindyrt,kolla på skroten. Är det samma relä i E36an skulle jag börja felsöka där. Fick ge 1100:- för det jag köpte nytt(är ett tag sen,kanske billigare idag)därefter handlade jag på skroten,det sista har faktiskt gått i 3år nu(1år längre än det nya jag köpte) Henrik |
|
|
Hej ! Jag jagade detta felet i ett halv år . Mina torkare stanade på fet ställe Jag kan säga med 90 % att det är reläet som på min sitter under fot stödet på höger foten långt mer. Du får vika upp mattan för att komma åt. Men jag hade en 325 -92. Reläet kostat 700 :- om du gör det själv BMW försökte få mig att köpa en ny torkar motor men det var inte den som det var fel på Jag prova med en från skroten det kan du med göra. Lycka till Kiddymojen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.