|
|
|
|---|---|
|
Låt höra vad panelen anser om lufttryck vs vinterdäck? Jag har 16" fälgar på 205 däck till 323:an och där har jag 3kg bar eller vad det nu heter:) På 740'n har jag 17" på 225 däck 3,2Kg luft. Rätt eller fel? vad rekommenderar ni? Vad har ni för lufttryck i era vinterdäck? ------ Länk | |
|
Om du har 3kg då får du slänga däck efter vinter!!! Det blir inte mycket kvar i mitten. 3kg = 2.9 bar o så mycket behöver jag inte ha med full lastad bil. 323:a är ju ingen tungviktare. Det ska vara mellen 2.2 o 2.6 bar beroende på vikt o däck. Länk Länk |
|
|
Jag kör med 2.5 bar runt om (205/nånting/16). Det ska säkert vara lite mindre men jag föredrar den lite kvickare responsen man får om man ökar trycket. 3-3,2 kg låter lite ju inte helt riktigt... 3 kg har jag i sommardäcken 245/40/17. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
195 70 15 på folkan. 3.5 fram och 3.2 bak. 235 60 16 på 740an. 2.3 fram och 2.5 bak. 215 60 17 på X3an. 2.2 runtom. Låter som du hr typ 0.8bar för mycket. Asken |
|
|
Ok, tack för alla tips. ------ Länk |
|
|
Förr i tiden sa man 0,2 bar mer än sommar däcken, stämmer det? Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Abbe: Det var nog tänkt att sommar- och vinterdäcken var av samma typ av däck dvs 185/65/15 både som sommar och vinterdäck. Nu kör många med lågprofil och högfartsdäck i breda dimensioner som sommardäck och då är det inte samma sak längre. Lågprofildäcken blir inte rundare av ett högre lufttryck, snarare tvärt om... Ju mer luft desto mer sträcker du ut däcket på tvären och inte på höjden. Men om du jämför vinter och sommar i samma dimension så kan påståendet vara rätt då dubbarna har en chans att tryckas ut mer om det finns mer luft i däcket. Är trycket För högt riskerar du däremot att göra däcket rundare/högre vilket gör att dubbarna längst ut får mindre fäste samt att kontaktsytan blir mindre. För lite luft i däcket får motsatt effekt dvs. gummit i mitten av däcket sjunker in mot fälgen och bidrar till att dubb och gummi tappar kontakten där istället. Dessutom ökar bränsleförbrukningen om däcket har för lågt lufttryck. Däcket deformeras även mer vid hårdare körning än om lufttrycket är högre. Sen kan du passa på att testa olika lufttryck fram/bak så ska du se att bilen ändrar beteende. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
Amethyst |
Slängde i 3 i mina 205/65/15 då ska jag med ta ut 0,5 eller? BOOM BOOM BASS |
|
Amethyst: Självklart ska du utgå efter instruktionerna för din bil. Sen kan du alltid klämma i lite mer i vinterdäcken. Tänk också på att trycket sjunker när temperaturen gör det... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
zupra1 |
205/65-15 v-däck skall ha 2,1 fram och 2,5 bak,enligt riktvärdena på min 528i-E39.(öppnade dörren och kollade efter) Vid fyra passagerare och full last...2,5 fram och 3,0 |
Amethyst |
Letade i dörren men hittade inget. Men tack så mycket! BOOM BOOM BASS |
| När ändå frågan är uppe. Vilket däckstryck rekar ni till Hakka4 17" 205:or | |
|
Körde förra vintern på 225/45/17 hade 2,5 då. På vinterbilen har jag 185/?/14 ballongdäck kör på 2,2 i dom. |
|
|
Jag menade alltså däck i samma storlek, 205/55/16 kör jag på vintern med, och s,däck i samma storlek ska ha 2,5 bars tyck, jag har 2,7 i vinter däcken. Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
Kolla i dörrhålet förarplats. Det sitter väl på alla BMW? Där finns trycket för olika dimensioner med olika last. Lägger man på extrema dimensioner är det bara att fråga gummikillarna... Jag brukar utgå från dessa värden men lägga på 0,2-0,3 bar för lägre förbrukning. Rekommenderas av gummihandlarna. bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang |
|
|
Jag kör med 2.2 fram,2.5 bak enligt vad det står i instruktionboken på min 523i.Däckdimension 205/65/15. Mvh Tatar |
|
| Praktiserade på en däck-firma ett tag och där hade vi i 2,2 i vanliga personbilar. Tänk på att när däcken blir varma så ökar trycket. | |
|
Det beror ju mycket på vad man vill ha också! Någon skrev högt tryck för bra respons, och någon annan för låg förbrukning. Bägge har ju rätt, men ni kör nog mest på barmark. U.t. som kör mycket ren vinterväg i norrland får ingen försämrad respons med lågt tryck, däremot bättre grepp! Och slitaget på vinterväg är inte nämnvärt heller. Däcken blir oftast gamla och hårda långt innan dom är utslitna. Så speciellt på vintern tycker jag man ska testa sig fram till det som passar en själv bäst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.