|
|
|
|---|---|
| Familjen har en 530D e60 med stolsvärme. Stolsvärmen var från fabrik felaktig och gav alldeles för mycket värme. Den byttes under sommaren av en BMW-handlare tack vare BMWs fabriksgaranti. Men sen blev det problem. När det blev kallt ute och vi fick chansen att prova den nya stolsvärmen upptäckte vi att den inte fungerade alls i hela sitsen på förarstolen men på ryggen blir den oerhört (för) varm. Handlaren hävdar dock att det är vi som förstört den genom att ha ett "knä" i stolen eller liknande. Nu undrar jag om det är tekniskt möjligt att förstöra HELA slingan i stolen med hlälp av ett knä? Det är svärt för oss att bevisa att det var fel från det att de bytte värmen. Jag antar att sitsen och ryggstödet har separata slingor eftersom man m.h.a. iDriven kan justera hur mycket värme man vlll ha på respektive del. Min misstanke är att de inte kopplat in sitsdelen ordentligt, men jag har svårt att bevisa detta. | |
|
Hej Jag hade samma problem utan att ha satt varken något knä eller annat. BMW Göteborg åtgärdade felet genom att byta ut sitsen utan något krångel eller frågor. |
|
| Kanske är det för att vi har en importbil men det vet man inte. Kan tilläggas att lampan på knappen lyser konstant och slår alltså inte ifrån som jag läst att den kan göra efter ett par sekunder. | |
|
Varför ska dom tjafsa på detta vis med garantiärenden? Du har ju redan påpekat och fått åtgärdat stolsvärmen en gång, löjligt att andra gången påstå att det är ditt fel. Bevisbördan ligger hos dem, vill de ta loss sitsen för att visa dig en eventuellt "knäskadad" slinga, så låt dem... men det är inte ditt problem. På dom! (blir så less på handlare som inte förstår sitt eget bästa) 6a - för det är du värd |
|
| Import eller ej, tycker inte det borde spela någon roll då dom har bytt tidigare. Var i Sverige bor du? Vad du än gör så ge dig inte för du har rätt. Skulle verkstaden stå på sig så kontakta generalagenten och prata med dom, då brukar det lösa sig. | |
| Jag har funderat på det, men de kan ju lätt "ordna" en sådan skada om de vill. Jag tror att de bytte stolsvärmen på alla e60 med skinnstolar med order från BMW. i vårat fall hade den bränt igenom skinnet redan. Kan man lätt mäta OHM talet om man kommer åt kontakten under stolen? Hur går man tillväga? | |
| Som ni märker har vi väldigt lågt förtroende för handlaren, men det har sina anledningar. När jag skulle lämna bilen första gången för bytet så hade de ingen lånebil även fast vi besällt en så jag fick åka hem igen totalt 8 mil för ingenting och en annan gång glömde de att åtgärda en sak som vi påpekat att vi ville ha ordnat. Tyvärr finns det inte så många alternativ, man vill gärna ha de som kan grejerna att laga sin bil. Vi använder en handlare i Norrköping men nu har det öppnat en i linköping också. | |
|
Finns inget hos en seriös bmwsäljare som skulle få denna att själv förstöra din stolssits, då skulle dom halka runt på hal is. Däremot om DU själv skulle börja felsöka och lossa kontakter hit och dit, kan dom påstå att du förstört den. Gör då hellre som Szpet säger, kontakta generalagenten och fråga var du ska åka med din fina trehundrafemtiotusenkronorsbil för att få rövgrillen åtgärdad omgående! 6a - för det är du värd |
|
|
Det har kommit ny programvara för stolsvärmen vet jag. Den gamla 535an som jag lämnade tillbaka hade den funktionen att stolen blev varm utana tt stolsvärmen var på. Prova att gå till en annan handlare.... Reklamation av arbete och delar kan ske det är ett år garanti på dessa. Eller möjligtvis 2. Det kan vara ett knä som har sönder det, syrran lyckades med det i sin compact fick riva klädseln hos en sadelmakare och byta elmattan. Lycka till Asken |
|
| Jag inser att det kan vara ett knä som gjort det och om det är så vill man nog gå till sadelmakaren direkt men om det är de som gjort fel så kan jag inte gå till sadelmakaren för då blir det jag som får betala dem. | |
|
Ingen vits med att spekulera i hurvida du är ansvarig för felet eller inte. Du har nog lite fel angreppsvinkel på det hela. Men visst det är ju "fint och ärligt" att du inser dig själv som tänkbar bov i dramat. Men att du skulle få detta åtgärdat av BMW i Sverige... drabbar ingen fattig. 6a - för det är du värd |
|
| Jag tycker du borde testa att vända dig till Hackefors bil med det om du inte redan varit där. Jag använde mig av dem när jag arbetade i linköping och jag var mycket nöjd med dem. | |
| Fabriksgarantin gick ut i september men det löste sig tack vare europlusgarantin. De ordnar felet. Tack för tipsen. | |
|
Toppen grattis =) 6a - för det är du värd |
|
|
Ska det inte hålla för att man lägger knäet i stolen så skulle jag aldrig i livet köpa en ny bmw. Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.