AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.234

Varför allt snack om BMW vs Volvo mfl..?

Sida 3 av 4
Flåklypa:Förstår dig helt och så länge det inte är någon annan som betalar ska dom skita i vad du kör. Tycker definitivt inte att min bil är värd dom 562" den kostade fastän den inte går att jmf med en V70 men man kan ha mycket roligt för dom 200" som bmw kostar extra.

Skulle man ha status för att man kör bmw, skrattretande status det är att ha sin egen hembränningsapparat.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har inte heller några problem att förstå flåklypa. Däremot har jag lite svårt att förstå försäljningsutvecklingen för Volvo respektive BMW. På 1980-talet var den årliga försäljningen av Volvo och BMW ungefär lika stor. Numera säljer BMW mer än dubbelt så många bilar per år som Volvo. Varför det? Med tanke på hur folk använder sina bilar hade det varit mer rimligt att det såldes mer än dubbelt så många BMW som Volvo. Varför är folk beredda att betala merpriset för BMW? EN av de saker som BMW är bättre på är att flänga runt på krokvägar, men hur många bilägare gör det? Jag tror att en stor del av de som köper BMW aldrig eller ytterst sällan utnyttjar bilens kapacitet. Hade det då inte varit bättre att välja Volvo som ger mer praktiska egenskaper för pengarna, eller mer prestanda per krona?
Statusen, medias påverkan på konsumenten och det faktum att BMW numera bygger bilar med komfort och framförallt utrymme i tror jag gör att dom säljer som smör. Dom lär inte ha snott några kunder från MB de senaste åren.

Flåklypa
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Nockenwelle är det inte så att BMW har mer dragnings kraft än ex Volvo dvs något man VILL ha och inte bara behöver?

Mvh Danne
No
5.161
Nockenwelle
Ja, vad det är som gör att folk köper BMW är inte helt lätt att säga. Nu är det ju inte bara BMWs köpare som uppvisar beteenden som jag tycker är märkliga. Många tillverkare framställer sina bilar som "sportiga". Troligen har väl tillverkarna något hum om hur köparna tänker. Ändå skulle jag vilja säga att det är extremt ovanligt att människor kör sportigt, vad skall de då med sportiga köregenskaper till.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kanske saken är så enkel att om man omger sig med grejor som återspeglar sportighet eller anses vara sportiga, så känner man sig sportigare själv eller uppfattas som sportigare av andra!? Det kan gälla bilar kläder ller vad som helst. Och hur många vill inte uppfattas som lite sportiga? Även om de egentligen inte är det.

Men det är helt klart väldigt intressant det där att en mycket liten del av BMW-ägarna egentligen kör det minsta sportigt, men alltså väljer en bil som anses som mer sportig av många. Mer än en äger en M3/M5 och har aldrig gasat på det minsta utan bara gubbkört bilen. Vad är vitsen med det? Kanske det har med hur man vill att folk ska uppfatta en, utstrålning, status att göra!?

Dr Tinnitus
No
5.161
Nockenwelle
Ja, det kanske räcker för många att ha även om det inte används. Nu ska man kanske inte förvänta sig någon större grad av rationalitet i bilköpande. Oavsett om man väljer en ny BMW eller en ny Saab, Ford, Volvo, Lexus eller vad det nu kan vara, så är det inte så lätt att på rationella grunder motivera en ny bil, med tillhörande värdeminskning.
Nocken: Känslan! Det är en enormt härlig känsla att hämta en helt ny bil 100% klockren överallt! man vet att ingen fingrat någonstans. Nybilsdoft :)
med mera.

Att de är ekonomiskt icke genomtänkt är nog en självklarhet för de flesta nybilsköpare.

/Wendtan med 7 mil på mätaren :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Jo, jag förstår känslan. Nästa bil blir en med 0 mil på mätaren för min del också. Att det sedan är ekonomiskt svårförsvarbart får jag ta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Främsta anledningen till att BMW förmodligen framstår som "exklusiva" i mångas ögon, är nog att BMW väljer man "aktivt" eftersom det är väldigt ovanligt att BMW är ett förstaalternativ för tjänstebilsägare.

Många gånger står tjänstebilsvalet mellan en V70 eller en Saab 95...mycket pga de förmånsregler och avtal som dessa båda bilar kan levereras med.

Kör man BMW (privat eller i tjänsten) har man tagit aktiv ställning till sitt bilägande och försakat vissa tillbehör, utrymmen och kanske t om motorstyrka (pga kostnaden) till förmån för större körglädje (vilket långt ifrån bara återfinns i en stark motor!).
Kalla det för passion eller att man vågar sticka ut - detta retar nog "vanliga människor" (som Percy Nilegård sa) mer än att det är en "dyr bil"... ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Daniel F skrev:
"är det inte så att BMW har mer dragnings kraft än ex Volvo dvs något man VILL ha och inte bara behöver?

Jag tror det! jag köpte V70 för att jag behöver den, men vill ha en
fullsmetad 525im touring.

V70´n är komfortabel tyst behaglig att åka i och vet man inte annat
än volvo så är det nog lätt att höja den till skyarna och vägra
inse att andra bilar kan vara många gånger behagligare.
Men jag vet tex att senare e39 är i en helt annan division pga
att jag har erfarenhet av dom bilarna oxå.
Så därför så skulle jag vilja ha en 525im men mitt behov ligger
mer på Volvo nivå då jag inte orkar med ett nytt "pedantägande"
som en bmw innebär för mig.
Måste ett BMW-ägande innebära pedantskötsel?
Jag tycker att de flesta BMW-modeller är bruksbilar, bra sådana men ändå bruksbilar. Det märks också när man kikar på BMW, det är likadant med dom som med Volvo, Audi, Saab eller Ford....det varierar från fina exemplar till rena lik. Jag tycker det förekommer fler BMW-lik än Volvo-lik tack vare importen. Min mamma har en bruksad 530iM-01 och jag kan lova att min S60 sköts bättre än 530in vad det beträffar service (ex. oljebyte var 500:ade mil), tvätt och allmän skötsel. Däremot går min hårdare landsvägsmil än hennes.

Flåklypa
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
hur bilen sköts beror givetvis på ägaren mer än märket på fordonet, men över lag är nog BMW ägare lite mer rädda om sina bilar.

Flåklypa,nä det måste inte innebära pedantskötsel bara för att man äger en BMW. Men för mig är det lite så, jag vet att jag skulle få ont i magen
av minsta gnissel i lacken om man kör för nära en buske
eller liknande.Må allmänt dåligt om bilen är otvättad och känna
att jag måste hålla puts på den, inte vilja åka till miljöstation med
skuffen full i skräp osv. Så känner jag inte för V70´n den bruksar jag
för fullt och tvättar och dammsuger i bland men bryr mig inte så hemskt
mkt om den är skitig eller smårepig osv och det känns så
skönt så det är inte sant, det känns som bilen kan användas till allt
vilket ju givetvis även en 525T kan, men jag skulle få magont av det.
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
kortfattat: BMW är som en hatat utlänning i ett annat land "volvo säger till BMW vad gör du här din svartskalle" hoppas ni förstår min fantasi

BMW its a ride not a car
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Jag bor ensam nu sambo och ett barn, och kör M3 klarar mig utmärkt, svälter ibland men värt=)

inte så dyrt att äga M3

BMW its a ride not a car
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ganka enkelt egentligen, BMW är numera ett hårt inarbetat varumärke, tex när in min far skaffade BMW så var den första i bygden så att säga. Folk visste inte alltför mycket om den och tyckte att det var väl en fin bil du har, avundsjuka fanns inte.

Efter 60talet, 70talet, och fram till mitten av 80-talet hade många BMW bilar hunnit bli begagnade såpass mycket att ungdomar började ha råd till dem, dessutom var ekonomin rent generellt bra då.

Jag minns själv den Opalgröna och Bruna 323-E21 som härjade, fullt pung överallt och den bruna hade kordväven framme på båda bakdäcken. Unga människor utan "vett och etikett" hade upptäckt att de här bilarna är det verkligen fart i och vilket motorljud wow.

Redan på 70talet hade naturligtvis 02orna hunnit härja en hel del och tidigare också (då många "råa" cupeer dominerat, tänker på E3 och E9orna men pga BMWs relativt svaga marknadsställning (mot moderna tider) och att de var fortfarande var relativt ovanliga samt inte minst DYRA.

JAg anser att det blev en mer generell BOOM omkring 80-talet då många yngre köpare som sagt hade pengar att köpa sin BMW och hade upptäckt "körglädjen" som spridit sig. Det var nu BMW tog marknad och bilarna hade ett stort försprång i prestanda för att vara ett massproducerat vanligt bilmärke. Från 80 talet tills nu har märket fullständigt accelererat, Volvo var bättre förr!!

Men allvarligt, vem behöver en Volvo? en BMW kan idag allt som en volvo kan i stort sett samt är bättre på många punkter, att saker och ting kostar får man ta ibland, det hör till livet, om man nu tycker om livet?

Precis som många anser om tex märkeskläder, varför betala mer när de håller samma kvalitet som betydligt billigare kläder?? Jag håller med i mångt och mycket men ofta är det ju så att dessa kläder sitter bättre på kroppen och har en bättre passform helt enkelt, hur värderar man sådant ???

Vem vill ha 10par säckiga kläder som ser helt konstiga ut på en, bara för att kunna halvera kostnaden mot de dyrare som man egentligen vill ha men intalar sig att det är de billiga som är bäst pga samma kvalitet till lägre pris?

Jag kan kompromissa när det gäller mycket, men om man ska kompromissa vad det gäller ens kanske största intresse och livsstil så
går det helt enkelt inte!

Det kanske är så att en BMW helt enkelt sitter bättre än Volvo och alla vet det innerst inne och därför är avundsjuka ;.) ??

Att BMW ägare/förare ser ner på andra märken är befängt (man kan hålla kavar sina värderingar och vägra ändra åsikt, men det är någonting annat). Det är garanterat tvärt om, det ser man på skadegörelsen som sagt!!

Jag kan inte låta bli att repa ex. 80-tals BMW:n därför att jag är så enormt avundsjuk på dess ägare.

Flåklypa
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
FRIFART.

"Att BMW ägare/förare ser ner på andra märken är befängt (man kan hålla kavar sina värderingar och vägra ändra åsikt, men det är någonting annat). Det är garanterat tvärt om, det ser man på skadegörelsen som sagt!!"

Att uttrycket "ser ner på" är starkt generaliserande och relativt hårt kan jag hålla med om, men det betyder ju inte att det är helt befängt i min värld.

Fundera lite på hur vi människor är och tänker....

Vi har en massa val att göra i livet, vilka vi gör av olika orsaker och utifrån vissa preferenser.

Du har ett gäng olika bilmärken att välja på men väljer BMW efter ett viss testande och övervägande ok? Varför väljer du bort de andra bilmärkena då? För att du anser att de är bättre val än BMW? Nej givetvis tvärtom, du väljer BMW för du anser det vara ett bättre val, en bättre bil, eller hur?

Och hur tänker vi människor ofta om det vi anser vara sämre grejor än det vi själva valt, och om de som fortfarande inte förstått att de grejorna inte är lika bra som det man själv valt?

Jo, vi uttrycker oss ju då ofta i ordalag som..... " de där grejorna från Biltema är ju inte värt ett skit, kassa serru. Köp de här istället så fattar du skillnaden...."

Eller... " jag kar kört Volvo jag, men sen man testat BMW så var man ju fast, aldrig mer en Volvo igen, BMW ligger många klasser över liksom...."

Sådana uttryck säger en del om hur folk tänker, liksom det faktum att det är välkänt att det ger en specell tillfredsställelse att veta att man har nåt som anses vara det bästa och ger status som andra ser upp till eller kanske blir avundsjuka på.

Därifrån till "se ner på" är inte steget så långt, även om de flesta inte öppet framför det. Men jag skulle tro att många innerst inne ändå har tankar som kan beskrivas med "se ner på" i någon form. Att det är så det kan man ju lätt inse genom att läsa lite olika märkseforum, även här på Autopower. För ofta så dyker det upp ganska nedlåtande uttryck och jargonger om andra "mindre rätt" bilmärken än det man brinner för.

Allt detta ligger i människans natur helt enkelt.

Dr Tinnitus

wendtan:

"Vem som helst med en hyfsad fast inkomst kan gå och beställa en e90 330."

Inget unikt för BMW. Då kan man köpa en ny Porsche Boxster :)
Porsches instegsmodeller är dyrare än BMWs, men knappast heller ouppnåeliga för ovanstående.
Aston Martin, Ferrari, Lamborghini... där börjar det bli problematiskt redan med instegsmodellerna om man nu kan tala om sådana. Å andra sidan finns det Porschar och BMWs för sjusiffriga belopp också.

/Olof
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.