AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.232

Varför allt snack om BMW vs Volvo mfl..?

Sida 2 av 4
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Saken är ju inte svårare än att det finns riktiga svintyper bland BMW-ägarna, liksom jättetrevliga kisar med och allt där emellan. Liksom att samma sak råder bland alla andra märken med. Tyvärr har väl ofta de mindre trevliga figurerna en förmåga att synas och höras mest.....

Dr Tinnitus
Sony: Jag kör BMW (igen) och bor själv, men det är inte status anser jag.

Men du kör inte e90 330 eller hur:)
Status e inget man själv ger sig...d e nått man förtjänar!
Att någon tror dom har hög status pga att dom har en dyr fin bil förtjänar inte ett piss....visserligen kan jag inte säga vem som förtjänar d eller inte.

Men jag köpte min BMW för jag tyckte den va så äckligt snygg...blir nykär varje gång jag ser den! Att mina mycket äldre syskon blir avenskjuka för d...d e bara skoj!

Annons i tidning i Kairo:
"Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn"
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Sony:

Säg att en kille går iväg och köper sig en helt ny M6 och att han bor hemma hos sin mamma eller pappa. Varför skulle han inte ha status med den bilen? Det är status att köpa en splitterny M6 enligt mig och jag skulle tro att det är det i de flestas ögon. Om man då skulle veta att han bor hemma hos sin mamma så tror jag inte att någon kommer att säga: "Nej, det är inte någon status eftersom han bor hemma hos mor sin". Det är ju en status-symbol, speciellt en M6. Killen skulle enligt mig ha status hur han än bor, om det så ska vara på gatan. Min åsikt om saken!

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Nu skrev du iofs inte hur gammal din M6 köpare var schnitzer, men ponera att han är 40 och köper en M6 och fortfarande bor hemma. DÅ skulle i varje fall inte jag se det som status utan mer tycka att killen nog borde sätta livet i ett annat perspektiv.

Livet handlar väl mer om att utvecklas som individ och göra nya erfarenheter än att låsa in sig i föräldrarhem och spara ihop till en värstingbil. Men bara min åsikt.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Och vi vet alltså hur alla som vi möter i finare bilar var dag bor och lever och kan därför avgöra om de har status eller inte?

Saken är väl den att BMW och vissa andra bilar på något sätt mer eller mindre alltid har nåt med status att göra.

Man kan dra upp några riktlinjer för detta.

1. Vanliga Svenssons är sällan bilkännare så för dem så räcker det att de lyckas se att det är en BMW och att de ser normalhel och ren ut, så kan tankar och åsikter om ägaren vakna. Vem tror han at han är, åka BMW. Är inte en vanlig Ford eller Volvo fin nog åt han. Jäkla sprätt....

2. Vi kännare imponeras ju sällan förens vi ser att det är en ny nog och dyr nog BMW-modell. Killen i exemplet som kör en skapligt fräsch E34 518i lyfter vi inte ett ögonbryn för. Men Tage på Braxgatan 12 som i alla tider vart annat år alltid byter upp sig till en ny M5 och aldrig har setts i högre farter än 95 kmh och som har tydligt gubbprägel på sin framfart. Om honom föds nog lätt tankar och åsikter som att han köper den bilen bara för att den är den dyraste modellen och passar väl in i hans övriga stil och leverne, som visar tydliga tecken på att vilja brilljera och verka finare än andra....

3. Sen har vi ju de märkliga individer som åker runt på kvällar och nätter och "arbetar" med b. la. att samla lastpallar, datorutrustning och hemelektronik i nästan olåsta fastigheter. Det åker inte sällan i någon duktigt bedagad Scorpio 245 el. E28 som kan ha vissa rutor ersatta av masonitskivor som förhöjer den sobra elegansen och sportigheten. Men det hjälper inte för de åsikter vi har om dessa nattarbetare brukar sällan ha med status att göra...

Med glimten i ögat.

Dr Tinnitus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Haha! Nummer 3 va bra ;)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Glöm att alla ägare av sina bilar är lika - Visst f-n existerar det ett "BMW-hat" i detta land, och jag kan för min del erkänna att det har gått så långt att det påverkar mitt kommande val av bilmärke...
Jobbar dessutom på Volvo, det är inte kul med folk som dagligen riskerade (när jag körde M3) sina, mitt och medtrafikanters liv för att ex komma om mig till varje pris!?
Som en fotnot kan nämnas att jag nu som vinterbil kör en 9000 Aero -86 som jag köpte för sju tusen, skalper hittills: Mini Cooper S, Volvo V70 T5 och Audi A4 med flames + stuprör till avgassystem... Min är nog liiite skruvad också :-)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
...och nej, jag är inte själv likadan (så klart), som de idioter jag dryftar på! Man väljer ju sina tillfällen...
"Status" och "bra liv" beror knappast enbart på bilval, fast bilvalet är onekligen en del i dem.

Ta tex den (nya) M6 körande, hemmaboende 40-åringen. Nog har han högre status än om han kör en Mazda 121 från -93? Fast han kanske även får fler kufpoäng i min bok med M6:an, killen hade ju haft råd till en ganska trevlig lägenhet..
Jämför honom med Dr Tinnitus nattarbetare. Om de kommer glidande genom villakvarteret vid 02.00 en tisdagsmorgon i en ny, snygg, M6:a, så kommer era kommentarer att vara annorlunda, än om de kommer hostande i en 245:a från -86, med olika färger på lacken på dörrarna. Detta helt oavsett om M6:an är stulen, medan de själva är lagliga ägare till Volvon.

Problemet är fördommar. När man ser någon på stan i en bil, så antar man automatiskt att personen har vissa egenskaper som hänger ihop med bilen. Bra/dyr/lyxig/ny bil = framgångsrik person med hög status. Dålig/billig/trasig/gammal bil = fattiglapp med låg status. Känner man personen vet man att fördommen inte nödvändigtvis är korrekt. Någon kanske bor hemma hos mor och far till 42, bara för att kunna köpa den nya M6:an, medan någon annan kanske har ställt av F50:an över vintern och nu åker runt i en SAAB 900 från -87.

BMW har länge marknadsfört sig som premiumbilar, "för dem som är (eller vill framstå) som lite bättre och har råd att betala för det".
För oss som är födda och uppvuxna i Sverige har Volvo en helt annan betydelse. Alla har åkt i en sunkig Volvo i barndomen, jag körde en 245:a över stock och sten (bokstavligen) under ett år i lumpen. Innan dess hade roddklubben en 245:a V6, som bara gick på fem cylindrar, som vi åkte runt i under flera år.
Därmed har BMW positionerat sig som måltavla för avundsjuka. I min värld är Volvo lika med de sunkiga vraken jag har åkt runt mest i. Naturligtvis vet jag att en ny Volvo är fantastiskt mycket bättre än dessa, men när jag tänker på Volvo tänker jag först på vrak, inte på svärföräldrarnas nya V (eller vad den nu heter) 50. Ingen är avundsjuk på, eller vill "dräpa" ett vrak. BMW däremot, betyder för mig nya (eller i bra skick) M5, M1, M3, 850, Z8, Z3M.

Så, om jag läser en annons där det står "Volvo dräpare", så översätter min hjärna det till "245 årsmodell 1985 dräpare", står det däremot "BMW dräpare", så tolkar jag "M5 E60 dräpare". Vilket låter mest lockande?

Jag tror inte heller att jag är helt ensam om detta.

/ Fredrik
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Zredrik.

Visst handlar det om fördommar, eller inlärda förväntningar.

Man skall även tänka på att bilar kan ha väldigt olika status i olika länder, ja även i olika regioner i samma land.

Fundera på om en E46330i hyser samma status i Djursholm som i Rinkeby?

Sen är ju våra inhemska bilar SAAB och Volvo så förbannat vanliga här att alla har sett dem till leda sen barnsben, att vi inte ser på dem på samma sätt som mer ovanliga bilar.

Förhållanden blir lite omvänt om vi far ner till Europa. Där har man sett BMW och Merca m. fl. till leda så att när en mer udda SAAB eller Volvo dyker upp så väcker den inte sällan mer intresse än grannens MB C-klass 230.

Dr Tinnitus
Lasse Karlsson
Tjena BMW-freaks!

Är man bara ute efter att synas och äga den värsta kärran, köper man väl inte tex en M5!, den sticker ju inte ut speciellt mycket utan är enligt mig en "varg i fårakläder" De flesta normalkännare av bilar klarar ju inte av att se om en BMW E39 är en 528 eller en M5:a! Är man bara ute efter att synas väljer man nog Porsche, Lamborghini eller liknande.

Jag valde min kärra pga följande orsaker: 1. En underbart snygg modell E39, tycker jag.
2. Användbar till fler saker än att bara åka max 2 st runt, runt för att visa upp sig(hur mycket packar man inför semesterresan? och hur många får man med sig till jobbet i Porschen??)
3. Superkul!, att en gång i livet fått äga en riktig superbil till enligt mig, mycket fördelaktigt pris!

Sen ska man ju inte sticka under stol med att det är kul att synas! men det är bara en del i det totala nöjet! Visst är kostnaden för att äga en M5 högre än en vanlig "svenssonbil" men smakar det så kostar det en slant! och att jämföra en Volvo V70 med en M5 går inte!!

HA DET!!!
Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Att Bmw ägaren mäter sitt ego gentemot en Volvo är konstigt, för det gjorde man inte i början på 90-talet och tills dess mitt, utan då var det märken som mercedes, audi osv.Volvo har lyft sig duktigt på alla fronter helt enkelt.

mvh
Sony: Va gör jag inte? =)

mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
HAR NI TÄNKT PÅ EN SAK? Exempel. Nästa gång ni är på ett race nånstans försök komma på vilken bil som är snabbast från fabrik av alla bilar som är på racet! Lovar att du kommer förmodligen fram till att det är Bmw & Audi som igentligen är snabbast orginal! Dom typ enda bilarna som brukar ställa upp ORGINAL på race brukar ju va bmw! är ju givetvis dock kört när det kommer miljon bilar som ferrari å sånt! =)

Ja sen har vi det där med avundsjuka! Det är väldigt skumt igentligen! Folk som sitter och kör s60 v70 å såna nyare bilar & kan inte begripa hur man har råd med en bmw fast dom i många fall har dyrare bil själv! det är sån humor ja tror inte vissa svenssons vet va dom skulle kunna få för bil för sina 250 000 kr dom lägger på en saab elle volvo! för dom flesta har alldrig tittat ens på pris på en beg bmw! Jag jobbar på volvo själv kör nya bilar titt som tätt har ägt en m3 cab och har nu en Z3 M roadster men även fast exempel m3an som var från 1994 så känns den fAN så mycket dyrare å exklusivare i att åka än en nyare volvo! man känner verkligen kvalitetskänslan i Bmwn!! alal fall om man har en väl utrustad! Värstär ju nya V50 å S40 i dom är det fan Japs känsla till å med riktigt plastigt å jäligt=(

BMW FOR LIFE!!!
det roliga är ju att tex M3 fortfarande står sig bra mot trimmade bilar som är nästan tio år nyare men sjävklart finns det många bilar som smiskar m3

/// mstrutsen
Mange-9
Det jag menade när jag sade att jag inte har råd med en BMW trots att jag köpte en Volvo strax över 200kkr handlar om mina värderingar.
Personligen skulle jag aldrig få för mig att köpa en M3 e36, jag tycker främst att dom är alldeles för gamla även om det även finns andra orsaker, M5 e34 är det likadant med.
En M5 e39 skulle jag kunna tänka mig även om dom också börjar bli till åren men inte så farligt att jag skulle rata en sådan. Problemet kommer när jag ska försöka få tag på en -03 för 200.000, sedan tillkommer prisraset, försäkring och övriga driftkostnader. Nej, en nyare M5 e39 tar jag mig inte råd till.
M3 e46. Gärna, men redan vid inköp blir dom för dyra, jag vill dessutom inte ha en bil som är mer än 4 år gammal. Med en M3 e46 skulle jag kunna bortse från att e90 har kommit och föråldrat e46 markant.
BMW 330i. Visst, nu börjar det närma sig rimligheten för en nyare bil till en lägre summa men jag tycker främst att den är för klen maskinellt, dessutom har e90 kommit.

Därför har jag inte råd med en BMW, jag tycker helt enkelt inte att dom är värda merpriset mot en s60 t5 i mina ögon. Jag prioriterar ex. komfort, prestanda och en nyare bil mer än körglädje och prestige, hoppas ni kan acceptera det.

Flåklypa
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Anledningen att många Volvo, SAAB o.s.v inte gillar BMW är nog de att, många BMW ägare TROR att våra bilar är de bästa i världen, ingen kör ifrån min M bil.
Sätt er i en Volvo o kör ifrån en BMW, blir BMW föraren glad? Både ja o nej. Beror lite på personen. Men tyvärr bir många BMW ägare/förare sur om dom blir frånåkt.

Min M5:a är ingen RACER, finns många bilar som kör ifrån den.Kanske "Flåklypas" Volvo?

De där med status. Är de status o köra BMW. Tycker INTE jag. Jag kör BMW pga att jag gillar körglädjen, kvaliten, motorerna o.s.v. Inte för att folk ska tro att jag är något för att jag har några BMW:s. De är ju prioriteringarna här i världen som styr de vi gör/kör.

Visst BMW är inte gratis, inte lite nyare Volvos heller. Titta på Audi. Dom är dyare än BMW på många punkter.

///Micke
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Jag har inte läst vad ni har skrivit men va fan...

BMW folket är eller rättare sagt många här är väldigt kära i sin BMW. Jag gillar M3:an som jag kör men jag skulle aldrig säga att den va bäst och att BMW är bäst.

MVH Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.