|
|
|
|---|---|
|
Hur länge håller en automatlåda "steptronic" ungefär. Utan trim då alltså. Efter hur många mil ska man undvika bilar med denna låda? Bilen den sitter i är en 530d -00. | |
|
Det beror på hur man kör! En bekant till mig har 530dA -98 bilen har gått så där 55000mil o den håller! |
|
| 55000 mil på en 98! Det var som fan, måste vara frågan om taxi va? Imponerande. | |
| Allt beror på hur ofta man byter oljan i den. En automatlåda är väldigt känslig för gammal olja. Byter man automatoljan lika ofta som motoroljan så rullar det väldigt många mil. Gissningsvis har oljan byts enligt serviceboken och då borde den säkert rulla 30000 mil. Men det är väldigt olika, på A-klasserna vi har på jobbet så började lådorna rasa efter 7000 mil. | |
|
Det är lifetime olja i den lådan. Den byts med andra ord aldrig. Man får beställa det jobbet själv om man vill ha det gjort, vilket rekomenderas starkt. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Byter man inte den själv blir de väldigt dyrt vad jag vet. Iaf om man ska byta varje gång man byter motorolja. Sitter tydligen nåt filter också som ska bytas? |
|
|
okej då blir det nog till o byta den oljan oxå var 1000:e mil.. Slår nog till på den 530`n. |
|
|
Hej! EBS: Att byta växellådsoljan vid varje motoroljebyte har jag alldrig hört att man ska göra, dock ska det bytas regelbundet. Dom nyare steptroniclådorna har sk. "lifetime" olja, som enl fabriken ska inte behöva bytas. Är rejält dyrt att få bytt. Honke: Du behöver absolut inte byta oljan var 1000mil. Det som jag vet om oljebyten på dessa vxllådor är att t.ex taxichaufförer byter den var 10 000mil. Och det är väl det intervallet man kan rekommendera även för dom flesta andra. Farsan har en 325xia -02 som har gått drygt 10000 mil med originaloljan utan problem. Så om den bilen som du har tänkt dig har gått nära eller mer än 10000 mil så kan du byta den direkt när du har köpt bilen och glömma det sedan(om du inte kör vansinnigt mycket eller har tenkt att behålla bilen länge. MVH:Sakke |
|
|
Oljan är dyr också ca 180kr/litern. mvh |
|
|
DrSAKKE Okej. Tackar för infon! Gör som du säger, byter när den e min o sen efter "ett tag". Trots allt bättre o byta för ofta än för sällan. Hur många liter går det i den lådan? (steptronic) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
530-D har en Gm-låda vilken inte rosat med bra tillförlitlighet sitter även på bensinbilar i USA där nog höga temperaturer knäckt många lådor. Finns ägare som fått bytt låda 2 ggr under 12.000 mil de har bättre garantier i de flesta fall. Här är det mera installatioern av KCR boxar på högmilade 530D som förorsakat haverier lådorna är specade för max 390nm på ingånede axel och det är i princip vad 530D levererar i originalskick ( 410nm) Oljebyte vid 10.000 mil är att rekomendera och det kan ju skilja 10.000 tals växlingar på samma miltal på olika bilar beronde på hur o var dom är körda. Det går bara att byta ca 3,5 liter inklusive filter resten ligger i konverten, så man får köra ett tag och byta igen efter 3 byten så har man "i princip" bytt alla olja. ///MVH Hasso Länk |
|
HASSO: Klockrent! Tack så mycket. Så så länge jag inte "trimmar" den så e de lugnt?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.