AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.155

Bmw 325 xi touring

Pu
2
Puppa
530i-02
Tänkte inhandla en 325 xi touring -01,är det ngt speciellt man ska tänka på med den?
Den har gått ca 14000 mil,prisläge?
Hur funkar fyrhjulsdriften,vilken sort är det,ex Haldex?

Ingen haldex, permanent fyrhjulsdrift med fördelningen 62%bak och 38% fram, mycket trivsamt tycker jag då man inte förlorar den bakhjulsdrivna känslan då antisladdsystem är urkopplat.
Sen får du ett par fräcka förkortningar till på köpet då du väljer en xi, såsom ADB-X - Automatisk diffbroms, som arbetar med automatiska bromsingrepp på alla fyra hjulen, dvs inga konventionella diffspärrar i fram/bak/fördellningsväxeln.

HDC - Hill Descent Control, vid körning i nedförsbackar bromsar HDC automatiskt om hatsigheten överskrider en fastställd gräns, då stabilseras bilen och förhindrar att hjulen låser sig.

Trevlig motorkaraktär, mysigt motorljud vid acceleration men tyst gång vid vanlig körning, normal landsvägskörning drar den 0.8-0.85, blandad 0.95l/mil är de siffror jag uppmätt så långt, går att pumpa i betydligt mer naturligtvis, men 4X4 systemet verkar inte så bränslekrävande som jag personligen hade väntat mig.

Prisläget är lite lurigt att sia om då jag inte heller vet något om utrustningsnivån, ett något högt miltal och en icke faceliftad version gör nog att du bör kunna köpa den för bra bit under 150000:- om man förutsätter att den är normalutrustad samt svensksåld, personligen anser jag att en fyrhjuldriven bil även bör ha dragkrok, men det är väl upp till dig som köpare att avgöra, betänk dock att det är en ganska krånglig och dyr procedur att eftermontera.

Sen ska du naturligtvis kolla efter e46 modellspecifika fällor såsom rost i framkant av huv och en del har även haft problem med rost i nederkant på dörrar och bagageluckan, det tar dock BMW på rostskyddsgarantin och byter ut de eventuellt skadade bitarna om bilen är yngre än sex år, ska dock inte måla fan på väggen då detta med rost inte drabbar alla bilar, men du ska dock kolla upp det tilltänkta objektet lite extra. Brustna bakfjädrar samt diverse fel och glapp i framvagnen existerar också, detta finns det mer att läsa om här på forumet, se gärna till att bilen får en M-test eller liknande före köp.

Lycka till!

Pu
2
Puppa
530i-02
Tack för svaret det blir nog affär på fredag.

852
Sörpan
325xi -02
Kan bara hålla med thunderswede, brorsan har en 325xi -02 sedan som går fantastiskt fint i vinterföret. Många blir förvånade när de hör att den är fyrhjulsdriven, det är inte bara X3 och X5 som funkar på vintern... ;)

Nu är jag dålig på det tekniska, men antispinnen går inte att koppla ur helt och hållet på xi-modellerna jämfört med de vanliga bakhjulsdrivna, har jag för mig?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.