AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.230

Varifrån läcker det in vatten i kupèn?

Sida 1 av 2
Visa användare
19
boper67
318i -87
320i -89
Behöver lite hjälp nu... Har två vattenpölar på vardera framgolvet och har inte lyckats finna hur vattnet tar sig dit.

Är det någon som har ett bra förslag?

Helst ett svar som innehåller följande, "vattenläcka?, busenkelt" och helst inte "ja du grabben, det är rosthål i friskluftsintagen så det är bara att slita ner allt och kalla fram svetsen"

Det där ordet r... framkallar nässelutslag och jag orkar inte laga mera av den varan.

Snälla!!!!!

Visa användare
25
pimpim
325 COUPÉ E36-94
kan ju vara din vindruta, friskluftsintaget dörrrsidor med mera.
men enklast är att kolla vindrutan , du åker bara till en glasmästare som kollar detta . visst kan man koklla djälv men det är ju kallt ute nu

pimpim produktions
Ci
531
CiM
325ciM-04
kan vara värme elementet som har gått hål på. om kylar vattnet minskar, så är det elementet. :-)
Om elementet har gått sönder så drabbas man även av en tunn glykolhinna på innsidan av rutorna,har du inte det så kan du utesluta elementet.
om du har.....ööhm....rost :) runt tex. framrutan eller om du har taklucka, testa då å häll vatten och se om det rinner in (kan va ide´att ta bort lite inrednings detaljer för att kunna se)
Grannen fick in vatten på golvet och på säkringsdosan i sin fiat,det visades att en dreneringsslang från takluckan hade hoppat lös.
Visa användare
19
boper67
318i -87
320i -89
Kan det vara möjligt att takluckan läcker? Jag tänkte på det men avskrev det som osannolikt.
Jag skall kolla det så fort som möjligt...

Visa användare
25
pimpim
325 COUPÉ E36-94
för att underlätta att se om vattnet läcker in så häll lite spolarvätska samtidigt då spolarvätskan släpper på ytspänningen i vattnet

pimpim produktions
Förmodligen inte ett svar du gillar, men min bil var rostig under säkringsdosan i motorrummet. Därifrån letade vattnet sig in i kupen. Jag valde den enkla lösningen och lämnade in bilen hos en privatperson som svetsade detta åt mig.

/Fredrik
Jag har samma problem, testade att tätat med lite vanligt silocon runt hela rutan så jag hoppas att det är tätt. Får se hur det går när bilen ska tvättas imorrn... dräneringen till takluckan är då inte tät, för det har jag kollat redan

Kan ju säga att jag har fått torka ur den 3 ggr på 6 månader sen jag köpte den och då ca 1 liter vatten varje gång (tur att man har bekanta som kan bilar och har en avfuktare då)

BMW CS Nr:06086
Länk
Visa användare
19
boper67
318i -87
320i -89
Hej Tobbe, vad menar du med att dräneringen till takluckan "inte är tät" ?

Vet du var dräneringsslangarna tar vägen?

Vänliga Hälsningar

/Per

Ca
20
Cato2
318i-89
Passagerarsidan: kolla batterihyllans kant mot torpeden, min hade rostat igenom lite där och läckte in på golvet.
boper76: oj, blev visst lite fel där... jag menade listen runt takluckan, pröva att byta den och sen blåsa med tryckluft i avrinningshålen till takluckan. det borde nog funka..

jag tror att dom går igenom a-stolpen för att sen rinna ut under framdörren (nånting sånt, har inte kollat så noga själv)

BMW CS Nr:06086
Länk
Visa användare
19
boper67
318i -87
320i -89
Ok, tack alla för all hjälp.
Jag återkommer när jag vet vad felet var.

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
För några årsen hade jag en E34 som det regnade in i och det var dräneringslangen för takluckan på ena sidan som var tätt, det svämmade över i rännorna som ligger ovanför innertaket sen ner på insidan av klädseln på C-stolpen.Stoppet gjorde att det blev plaskvått under mattan vid förarstol samt vid fötterna för baksätespassagerare.Slangen gick i c-stolpen sen vidare ut tröskeln, gick ut när det spöregnade i bilen och rev i bilens interiör och lyckades hitta problemet som tur var

mvh
Visa användare
19
boper67
318i -87
320i -89
Hej alla glada, kan nu berätta att jag inte har någon rost, vare sig under batteriet, säkringsdosan eller i friskluftsintagen.
Däremot förstår jag varför mina sparklådor är rostiga då vattnet från dräneringsslangarna rinner rakt ner i dessa via a-stolparna.

Är det inte meningen att dräneringen skall rinna ut någon annanstans?

Dock kvarstår mysteriet med vatten på golven plus att det verkar som om stolarna har blivit blöta.
Alltså, detta måste bero på takluckan men frågan som nu uppkommer är hur?

Hjälp tack!!!

Varning oxå till dig som tänker köpa bil med taklucka, kolla sparklådorna två gånger vilket alltså inte jag gjorde......

det låter som att det är ifrån takluckan om det läcker och stolarna blir blöta.
Kolla först hur det är med listen på takluckan,är den fin så kan det va så att du behöver ta ner innertaket lite på nått lämpligt ställe så du kan kika in med ficklampa och se hur det ligger till med anslutningen av drenerings slangarna,är nånn lös så rinner det ut på innertaket och ner i kupén.
Verkar jobbigt,men det är nog inte så kul att sitta i en blöt stol.
32
26
328groove
530dx IE G31 -20
Jag har liknande problem med min 328. Dräneringen i höger bakkant på takluckan verkar vara igensatt.

Hur kommer jag åt dräneringsslangen?
Måste jag ta ner innertaket för att se dräneringen?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
328groove: Har du löst problemet?

Taket måste ner eller iaf loss för att man ska komma åt ordentligt. Jag håller på med min nu och har samma problem som du. Har just nu fastnat med att jag inte får loss taket i mitten pga skruvar som sitter uppifrån men de ska nog lösa sig.
32
26
328groove
530dx IE G31 -20
ravve: Jo jag fick iordning på läckan :)

Jag böjde ner bakkanten av innertaket, det gick faktiskt bra. Klarade mig utan skador på innertaket, man får vara försiktig så att det inte blir fula vikmärken. När jag kollade in under innertaket visade det sig att dräneringslangen lossnat från rörstumpen som sticker ut från ramen till takluckan. Var bara att sätta tillbaka slangen på plats! Hade dock lite problem att få tillbaka innertaket på helt rätt plats i bakkant. Det är meningen att kanten ska gå in i en skåra uppe i bakkanten på taket och fastna där men det åker ur skåran en smula.. Har inte löst detta problem ännu men det syns knappt så det är inte prio 1 längre.

Har inte längre problem med läckage =)
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ok, jag har problem med att få ner taket helt. Det sitter en ram runt takluckan som sitter med ett antal torx. Jag får loss alla utom de bakre för där sitter takluckan ivägen när man skjuter bak den.

Någon som har lösning på detta?

Kan man på nåt sätt på luckan att gå längre bak, typ 5 cm?
Pr
64
Professor_Kalkyl
E36 320i -91
MB 230E (W124) -86
Väcker en gammal tråd till liv.
Min 320i Limousin har taklucka den med, jag har tagit lös innertaket två gånger i den, bytt klammer till dränerslangarna fram och även kompletterat lite limmar och tätar (silicon) där vajrarna till luckan går från insidan av taket till själva luckan.
Likt förbaskat så står det vatten i mina golvbrunn fram.
Jag börjar bli lite desperat då jag inte fattar vad allt vatten kommer ifrån, det rinner inte ner för den högra A-stolpen nu, men den vänstra. Verkar även fukta mellan själva plåten i taken och "assembly:n" till själva luckan. Jag kännde på skruvarna som håller fast den assemblyn och de satt lite löst; drog fast dem och det verkar ha gjort sitt till.

Läste på Länk att den kan läcka in från motorrummet till kupén, någon som haft problem med det eller det som bekrivs på sidan?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har du kollat upp dräneringsslangarna från luckan så de inte är täta? Eller så det inte är hål i infästningsrören till slangarna, de är ju i plåt så de kan rosta.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.