AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.296

Göra M test innan MRF garantin går ut?

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej på er,

Har precis varit och köpt mig en begagnad BMW hos en handlare som är medlem i MRF. Jag fick vid köpet 3 mån el 5000Km MRF garanti på bilen. Jag har inte gjort något M test el dylikt på den. Frågan är om man ska göra någon form av test för att se om det finns grejer som behöver åtgärdas på den innan garantin går ut.

Vad tycker ni?

Mvh
Kristoffer
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Hej du,

Har även jag nyligen köpt en BMW från handlare med 3 mån MRF garanti eller 500 mil. Har även rostskyddsgaranti tom april/maj nästa år. Jag tog det säkra före det osäkra dock och gjorde M-testet direkt vid köp. Och kom överrens med handlaren att han skulle åtgärda alla eventuella fel med bilen.

Resultat.
Fel ljusbild höger halvljus (justering behövs)
Rattläge snett (justering behövs)
Något trög gaspedal (Justering av gasvajer)

I övrigt gick den igenom med flygande fana!! :)

Kommer däremot överväga att göra en omfattande eftersökning av ev. rost innan rostskyddsgarantin löper ut. Får hoppas att man slipper sånt!
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Kanske hade varit smartare o göra testet innan man köpte bilen, vet inte. Ja ja jag köpte bilen iallafall.

Jag har nu bokat tid för M test så skönheten ska in på Måndag. Även om man inte hittar något så känns det skönt att ha gjort det.

/Kristoffer
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Absolut!!!

En billig "hälsokoll" i sammanhanget tycker jag!! Och en konkret metod att sätta press på handlaren att fixa ev. felaktigheter!

I mitt fall fanns det som sagt bara 3 punkter som "behöver åtgärdas" sedan fanns det 2-3 punkter som var "något under normalt skick" men som ej behöver åtgärdas.. Här hittades t ex ett löst stänkskydd, en liiiten buckla i dörren som knappt syns och lite smårepor på bakre kofångare. Sist fanns det några noteringar "värt att hålla koll på" som ej behöver åtgärdas. Oljud i bakvagnen som troligtvis berodde på lösa grejjer i kofferten och på att baksätet var fält och det låg 4 sommardäck bakom huvudet.. HIttade iallafall definitivt inget som var löst eller glappt i bakvagnen.

Så hursomhelst får man hoppas att din M-testare var lika noggran som min!! Riktigt nöjd efter att ha sett honom in action.

Och ett sista tips!! Ta reda på så mkt du kan om ev. akilleshälar hos DIN modell och typfel som kan uppstå.. Skriv en minneslapp och ge till din M-testare så dubbelkollar han det som du oroar dig mest över..

Grym service hursomhelst!!

Vad är det för någon Bimmer du köpt nu då?? :)
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Det blev en Z3 2,8 Coupe. har letat länge efter en sådan och helt plötsligt dök rätt bil upp.

5300 Mil
1 Ägare
Svensksåld
Silver metallic
Svart inredning
Köpte av Auktoriserad Toyota handlare som lämnar MRF Garanti.

Precis en sån jag var ute efter =)

Vad fick du betala för din test? Min går på CA: 1 900:-. Inget plustest.

Tack för tipsen!
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Jag kom undan med 1595 spänn.

Ochså utan plustest!!

Men det skall väl kosta samma för dig tycker man??

Läcker bil hörru!!

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag påpekade priset för dom också och de förklarade att det hade med bilen o göra. Antagligen för att det är en annan motor. Det får vara värt det =).

Tack, speciell design som jag har spanat in länge!
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Men du!!!

Hade d inte vatt bättre att ruinera sig själv på nya Z4 M Roadster istället?? :) Snacka om BIL alltså!!

Phewww!!

Tappar nästan andan alltså! Men Z3:an är klart läcker i Coupe version!!
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Då var M testet gjort och den gick igenom galant. Det enda som de påpekade var att det fanns lite rost på styrservorören. Säkert inget som täcks av garantin men ska fixas till ändå.

Känns för jäkla bra att ha gjort detta.

Z4 M är ingen dålig bil, den lär ju ha resurser som räcker till och blir över =).
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Grattis hörru!!

Kul att höra att den rulla igenom luppen utan problem!!

Känns som du säger enormt mkt skönare då.

Gjorde ett liknande M-test på min förra BMW en 540i -94 då jag köpte den. Tänk om man inte hade haft koll på den.. Hade kunnat bli dyyyyyyyyrt! :)

En klar rekomendation som alla som tänker köpa bil och som inte antingen är stenrika och som kan betala sig ur av en "kass" affär i form av reparationer. Eller för all del folk som inte är mekare eller bilproffs själva.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.