|
|
|
|---|---|
|
BMW 750i E38 startmotor brobleem. Vet någon hur startmotorn fungerar på 750 E38. Vilken "väg" och hur styrs den. Jag hade mycket dålig tur en dag när jag instalerade en cupevärmare in i bilen. Tog bort alla styrdonen på höger sida så jag fick cupevärmar kabeln att gå in i cupen. När jag skulle montera allt tillbaka fick jag en gnista på ena styrdonet från den röda tjock kabeln som sitter i samma röra. Tänkte att det inte är så farligt. Det blev ett mycket litet märke på styrdonets hörn. Sen när jag fick allt på plats så startade inte motorn alls. Stendöd!Hittade ingen säkring enbart till startmotorn...inget relä...men när jag vrider nyckeln så verkar det gå åt ström för ljusen blir lite svagare. Har någon erfarenhet av följande fel? MVH:J | |
|
japp samma sak för mig i tyskland i somras på min 750 E38 hade just bytt däck hos däckhandlare och skulle backa ut bilen.. men icke.. inte ett liv på startmotorn, slutade med bärgning till schorsch meier BMW i Starnberg som felsökte och reparerade en skadad kabelmatta under golvmatten på passargerarsidan.. var tydligen fukt/ärgade kablar var säkert bara en tillfällighet att de hände då, och inte på puttgarten färjan.. tur de! Tror de är BMW verkstad som gäller för dig med... BMW CS #5139 |
|
|
fungerar förresten växellägesindikatorn i instrumentpanelen? på min var markeringen som visar växelläget borta när detta felet kom. BMW CS #5139 |
|
|
Hejsan! Jag tror det fungerade...bilen är i stugan. Var tvungen att lämna den där men i helgen ska jag tillbaka. Ska kolla....men jag har för mig att det var OK med det. Ska kolla under mattan också. Mvh.JT |
|
|
Hej! Nu har jag köpt och testat med 2 st "nya" DME styrdone. Hjälpte inte...stendöd startmotor! Växelinidikeringen fungerar på isntrument panelen. Alla nummer syns på displayen. Har tittat under golvmattan med. Ser fint ut....det fans mycket kablar mm under mattan! Det vad det konstigaste felet jag har varit med om. När jag hittar felet så kommer jag att informera om det så alla lär sig någonting av mitt lilla "mistag". Mvh.JT |
|
|
Hej! Hittade felet. Det var en 80 Amp säkring under på passagerar sidan under golvmattan som hade gått. Finns många säkringar där. Lite annorlunda säkringar. Ser inte "normala" ut och måste mätas upp. Man kan inte se utvändigt om den har brunnit eller ej. Så nu har man 2 extra styrdon....tänkte chippa om prosessorerna på båda styrdonen sen köra på en bromsbänk. Testa med original sen byta till "trimmade". Då får man se fakta om det hälper med trimchipp eller inte. Mvh.JT |
|
| 745i har du chippat styrdonen än? | |
|
Hur kommer man åt säkringar på passagerar sidan?? Måste man ta bort stolen?? //Mattias |
|
|
Så här ser passagerarsidan ut utan stolen iaf: Länk (självklart passade jag på att rengöra när stolen var borta, så det är inte svart där längre =)) --- Min bil: Länk |
|
|
så man måste ta bort stolen alltså? Men det ska väl inte vara så svårt, bara fyra bult antar jag. //Mattias |
|
|
Hej. Jag tog inte bort stolen....det gick att byta den fast stolen var på plats. Har inte chippat styrdonen för jag har sålt bilen. Styrdonen finns kvar. Mvh.JT |
|
|
Kan du ge nån instruktion om hur man kommer åt de säkringarna, gärna några bilder med för jag har kikat lite på min men såg inget smidigt sätt att lyfta på mattan. //Mattias |
|
|
Någon som vet om man måste koda om bilen på något sätt om man byter styrdonen? Kan man göra detta med carsoft tro? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.