AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.022

avgas värden precis ovan gränsen

b.
20
b.m.w 540ia
BMW 540IA -93
tjana.. köpte min 540 ia -93 tidigt -03 med avgasvärdena:

co: 0.1 (bra, max 0.5)
co 2500: 0.1 (bra max 0.3)
hc: 048 (bra, max 100)
lambda: 1.03 (bra. mellan 0.97-1.03)

näst sista besiktningen visade de:

co: 0.3 (bra, max 0.5)
co 2500: 0.3 (absolut på gränsen, 0.3)
hc:0.99 (absolut på gränsen, max 100)
lambda:1.00 (bra mellan 0.97-1.03)

nu i höst/vinter visade det:

co: 0.6 (för högt, max 0.5)
co 2500: 0.5 (för högt, max 0.3)
hc: 150 (för högt, max 100)
lambda: 1.01 (mellan 0.97-1.03)

Oljan helsyntet/nytt oljefilter bytt 100 mil sedan, stiften inte gamla, rengjort sportluftfilter (ingen skillnad om man tar ur det hos sbp) bytt läckande ventilkåpe packningar, hitar inget läckade på insugningssidan, har sprayat även vid membranet.. bilen varmkörd en ordentlig sväng.. (å jag kör inte som en kärring)
bilen går helt kanon...

hade avgas läckade vid mellersta dämparen som jag fixade men gav inget större resultat.. ävewn provat en del med e85

har sökt i timmar på forumet men inte hittat något som stämmde på min.

har funderat på att kattarna kanske börjar bli slut, varvid avgas värdena blivit sämre å sämre för varje år..?

vil höra var alla på forumet har att säga..
någon med liknande sympton..

annars är ju 540:n en sjukt fin å skön bil att köra.. =)

boy rules..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Problemet med öppna sportluftfilter är att de suger varmluft från motorn och då blir avgasvärdena sämre.

Mvh
Hej låter ju lite konstigt vet ej om du läste mina resultat och jag fick svaret lambda.. men å andra sidan när man tittar så mitt lambda värde så är det fel också.. så igår när jag besiktat bilen fått dessa värden så var jag på en mek fråga efter en person men han skulle inte komma förän i morgon..

Ringde då Sundströmsbil i Kramfors och talade om värdena som jag fått och han reagerade direkt på lambda värdet och trodde i mitt fall att om jag gjorde en oljeservice+filter och stift..och troligtvis byte av lambdorna..

men din verkar ju bra lambda värde på
hoppas det löser sig

Bimmer
en sak till tror inte sportluftsfilter är något att ha tycker det verkar vara många som haft problem med besiktningen med dom... jag kanske har fel men men

Bimmer
b.
20
b.m.w 540ia
BMW 540IA -93
Luftfiltret är ett kn som sitter i orginal luftburken..
tror inte riktigt på luftfiltret.. vissa bilar brukar få bättre värden om man tar ur filtret till besiktningen har jag för mig men det funkar då inte..

Jo det visar dessutom lite skillnad när dom sätter mätinstrumentet i vänstra/högra slutröret..

Kan det visa på något fel?..

nån som vet?..

tacksam för svar..

Nej det skall inte vara någon skillnad tycker jag för det går väl från kattarna in i den platta dämparen bakom och sedan ut där bak så det skall väl inte bli någon särskild mättning av höger eller vänster katt tycker jag...

knepigt. ja jag får väl höra på meken i morgon vad dom säger om min.. nu hade jag ju fel på lambdavärdet och tydligen kan felande lambdor dra iväg ordenligt..

Bimmer
b.
20
b.m.w 540ia
BMW 540IA -93
Jo rören går ju in genom samma dämpare med dom perforerade rören är ju lindade med "ull" så tänkte att det kanske ändå inte blandar avgaserna helt?..

bara en tanke..

Är misstänksam på kattarna för dom verkar då aldrig vara bytt å bilen har gått drygt 20 000..

någon som vet vilka värden som blir höga om kattarna börjar ge upp..?

är det co. co 2500 och hc? eller är det bara något av dessa?

tacksam för svar...

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs här: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
För övrigt skulle jag tippa på att katalysatorerna är trasiga.

Erik

___
Ja men du erik mina värden var riktigt åt fanders .. men då var även lamda värdet åt skogen.. och jag har fått till svar att i mitt fall kan det vara lamdorna som spökar rejält.. sen knasar min termostat med att den sjunker så fort jag ger mig ut på typ E4 och då blir det ju också fel förbränning i motorn som jag förstått så får styrenheten en signal att nu går motorn kall så då skjuter den till mer soppa vilket gör att allt blir galet

Bimmer
b.
20
b.m.w 540ia
BMW 540IA -93
Bra länk ErikW...

Verkar ut som att det e kattarna som behöver bytas.. =(

Har varit under bilen och mätt litegrann och såg att röret in i katten e lite vinklat.. dom e ju inte helt runda heller..

någon som vet vars dom säljer "modellanpassade"/ liknande kattar?

eller är det bara vanliga universal som gäller for oss som tänkt göra jobbet själv?

Någon bra sida/firma att rekommendera?..

Katalysatorteknik.com eller Rakarör

Bimmer
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag kan berätta att jag hade nästan identiska avgasvärden på en annan tysk bil med V8, efter katalysatorbyte var värdena perfekta. Efter bytet kunde man konstatera att originalkatalysatorerna var fullständigt tomma, allt innehåll hade blåsts ut!

Jag fick 2st nya universalkattar monterade för 5000:-, hos en liten mindre firma i Göteborg.

Erik

___
b.
20
b.m.w 540ia
BMW 540IA -93
Hej..

Tänkte bara följa upp tråden lite å tacka för all hjälp.. =)

Nu e bilen besiktad..

beställde metalliska sportkattar från Länk
kostade 1600/st å var rätt enkla att montera dit faktiskt.. Om man har tigersåg och svets förstås..
Visade sig vid bytet att halva innandömmet i orginal var som bortblåst.

Fick följande värden på besiktningen efter bytet, vilket e klart godkännt..

co: 0.1 (bra, max 0.5)
co 2500: 0.1 (bra max 0.3)
hc: 020 (bra, max 100)
lambda: 1.01 (bra. mellan 0.97-1.03)
JA men det var ju bra att det ordnade sig för dig .. jag fick byta bägge lamdorna på min.. så nu är min godkänd också

Bimmer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.