AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
712

Skillnad på 325 -92-resp 91?

Har en Bmw 325i e36 årsm -92.
Beställde topplockspackningen och den passade inte.
Tanken har slagit mig att de kanske skickade fel packning men den var märkt korrekt (m50). I papprena från tyskland står det ingenting om det är en 92a eller 91a. Kan det möjligtvis vara en bmw som är tillverkad 91 men inte köpts förrän 92??
Vilket kanske orsakar mitt problem.

Så i korta drag:
Hur ser jag skillnad på 91an och 92an?

Tacksam för svar.

KICK IT!
TobbeBMW
Det finns ingen skillnad på dessa motorer (91/92) Vanos kom 93 (tror jag) och medförde en skillnad (bula) fram mot bröstkåpan.

Däremot så fanns fortfarande M20 motorn 91 i vissa E30 325 modeller som tillverkades då också, (cabben bland annat) den sista årsmodellen gick väl då tror jag.

Jag misstänker att du har fått en M20 packning fast du har en M50 motor.

Eventuellt är packningen felmärkt från tyskland eller så kan ju tidigare ägare på din bil stoppat i en M52 motor... (oljepåfyllningen ut mot kylaren)

nää oljepåfyllning sitter bak till vänster på kåpan.
hmm skumt med felmärkt men tack för tipset!

KICK IT!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tjena grabben! :)

Har du lagt den på rätt sätt då? M50 från -91 och -92 ska vara identiska så vitt jag vet. 1993 kom vanos. Det kan ligga till så att du har en väldigt sen 92 med vanos motor kanske? För BMW:s år börjar/slutar i september om jag inte tar fel. Värt att kolla i alla fall.. ?
hah jooorå så pantad är jag inte.
men jag har inget vanoshus. och då kan jag ju inte ha vanos?

hmm men om jag säger om jag nu har fel var sitter vanoshuset. sitter det inte fram bakom fläkten typ?

KICK IT!
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Ser du längst fram på ventilkåpan. antingen är det en bula ut där framtill eller så är det helt enkelt ingen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.