|
|
|
|---|---|
|
Har kollat på en riktigt fin 320iA Coupé -94 som jag diggar skarpt. Den har all utrustning utom skinn och AC, och det stör mig inte över huvud taget. Den är redan svårsåld pga. automatlådan. Den har ingen rost, fin i lacken, inredning osv. Hur som helst, vad bör jag tänka på? Det är inget större slitage på någonting invändigt, hel och ren. Man är ju alltid skeptisk till mätarställningar, den här bilen är inget undantag, men då bilen gick riktigt bra i låda och motor så bryr jag mig inte speciellt. Huvudsaken är att den går bra och är välvårdad. Den har stämplad servicebok, men inga svenska stämplar. Den importerades för ett drygt år sen. På första bes-protokollet var alla avgas och bromsvärden perfekta! Men på den senaste så var Lambda och HC nästan vid gränsen. Det jag undrar över här är om det bara är en tillfällighet om dessa värden är höga eller om vanos/lamba/katalysator har börjat ge sig? Jag hörde inga missljud från vanosenheten så? Sen är det en sak till, den har hunnit ha två ägare innan nuvarande, jag ska ringa första ägaren i Sverige och fråga lite, han har ju inget att förlora på det. Hur som helst, vad bör jag tänka på, vad ska jag kolla speciellt? Tacksam för svar! /En fyra är fyra för lite. | |
|
Ring ägarna. Egentligen inte konstigt med två ägare men två ägare på ett år? Ofta är det många ägare på dyrare bilar tex m3/m5 eftersom att vi kids inte har råd att ha bilarna, men en 320? Ring de tidigare ägarna! Börjar avgasvärdena vara kassa kan det ju faktiskt vara toppen som behöver en liten koll. Eller kanske bara katten? Jag är ju definitivt inge guru på affärer, gör ofta dåliga. Men kolla upp det är det alltid värt att göra. Lycka till brohall. KICK IT! |
|
|
Tjenare.. kör själv en 320 iA och är riktigt nöjd, upplever den inte spec slö, snarare riktigt rolig liten bil, ska ändå ner med 325 motor nästa år ändå :) Men, högt HC och Lambda, lambda spelar inte så stor roll när den ligger inom gränserna, att HC är kolväten som beror på helt enkelt bensin, restbränsle kan man säga, höga HC brukar vara indikation på misständning. Dom som är riktigt insatt i avgasteori kan nästan berätta exakt vad som är fel på en motor med hjälp av en 4gas mätare, helt otroligt. Men i ditt fall skulle jag kunna tänka mig att HC sjunker rätt mycket om du byter olja i första hand, gärna tändstift också. Sen finns ju möjligheten att lambdan börjar va lite liten kanske.. men, byt olja iallafall, blir det mycket sot o grejjer i oljan påverkas HC rätt mycket. Jag gillar mitt bes. papper, CO 0,0 HC 001 :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.